ضرب الاجل مقتدی صدر به دولت عراق

کشورهای خاورمیانه امروز شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، از جمله واکنش رجب طیب اردوغان به خبر درگذشت محمد مرسی، رئیس‌جمهور پیشین مصر، تعیین ضرب الاجل از سوی مقتدی صدر برای دولت عراق، اصابت سه موشک به پایگاه التاجی در شمال عراق و هشدار سازمان ملل درباره تعلیق کمک‌رسانی‌ها به یمن می توان اشاره کرد.

اهمیت ژئوپلیتیک و موقعیت خاص کشور ایران از منظر هژومونی منطقه‌ای و جهانی، مقوله‌ای حساس و غیرقابل انکار در مناسبات سیاسی و راهبردی نظام بین الملل است. از این رو خبرگزاری ایمنا، به صورت روزانه به انعکاس تحولات منطقه و همسایگان جمهوری اسلامی ایران خواهد پرداخت.

مرگ مرسی در دادگاه

به گزارش ایمنا، تلویزیون رسمی مصر شب گذشته گزارش داد محمد مرسی در هنگام برگزاری جلسه دادگاه به اتهام «جاسوسی»، در گذشت. بر اساس گزارش‌ها، مرسی در این جلسه دادگاه از قاضی درخواست کرده که صحبت کند و قاضی نیز به او اجازه داده است. پس از اعلام پایان جلسه، او ناگهان بیهوش شده و پس از آن فوت کرده است. جسد مرسی پس از این رویداد به بیمارستان انتقال داده شده است.

به گزارش روزنامه اماراتی البیان، «محمد مرسی عیسی العیاط» که به محمد مرسی شهرت داشت، در ۲۰ اوت ۱۹۵۱ در روستای العدوة واقع در استان الشرقیه مصر از پدری کشاورز و مادری خانه‌دار متولد شده بود.

اردوغان: رحمت خداوند بر برادر شهید ما محمد مرسی باد

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در واکنش به خبر درگذشت محمد مرسی، رئیس‌جمهوری پیشین مصر گفت: رحمت خداوند بر برادر شهید ما محمد مرسی باد. اردوغان در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به این که عبدالفتاح سیسی با کودتا علیه محمد مرسی و به شکلی غیردموکراتیک به قدرت رسیده است، اظهار کرد: متأسفانه این حادثه در جلسه دادگاه رخ داده است. مرسی با رأی ۵۲ درصد مردم مصر به عنوان رئیس‌جمهوری این کشور انتخاب شد. سیسی ظالم پس از کودتا نزدیک به ۵۰ مصری را اعدام کرده است.

او ادامه داد: غرب همواره در قبال اعدام‌ها در مصر سکوت کرده است. متأسفانه کشورهای اروپایی که مشوق حذف مجازات اعدام هستند، با پذیرش دعوت سیسی قاتل، در نشست مصر شرکت کردند.

اصابت ۳ موشک به پایگاه التاجی در شمال عراق

گروه اطلاع رسانی امنیتی عراق شب گذشته از اصابت سه موشک به پادگان نظامی التاجی که نیروها و مشاوران نظامی آمریکایی در آنجا مستقر هستند، خبر داد.

در بیانیه این گروه رسانه‌ای آمده است، سه موشک کاتیوشا به پادگان نظامی در شمال عراق اصابت کرد اما گزارشی از میزان خسارات وارده یا تلفات جانی در پی این حمله موشکی منتشر نشده است. یک منبع نظامی به خبرگزاری رویترز گفت، دو راکت به داخل بخش عراقی پایگاه هوایی التاجی واقع در ۳۰ کیلومتری شمال عراق اصابت کرد.

این در حالی است که نیروهای امنیتی عراق از اصابت راکتی به پایگاه هوایی بلد در استان صلاح الدین در روز جمعه خبر داده بودند که بزرگترین پایگاه هوایی در عراق محسوب می‌شود.

اعزام ۱۰۰۰ نیروی آمریکایی به خاورمیانه

دولت واشنگتن از اعزام ۱۰۰۰ نیروی بیشتر به خاورمیانه خبر داد. به نقل از پایگاه هیل، این تصمیم در بیانیه‌ای توسط پاتریک شاناهان، وزیر دفاع موقت آمریکا اعلام شد که گفت: این نیروها برای اهداف دفاعی استفاده می‌شوند.

شاناهان افزود: این تصمیم امروز برای تضمین امنیت و آسایش پرسنل نظامی ماست که در خاورمیانه فعالیت دارند و برای حفاظت از منافع ملی‌مان اتخاذ شده است. وی افزود: ما به نظارت دقیق وضعیت در این منطقه ادامه خواهیم داد و با توجه به گزارشات اطلاعاتی سطح نیروهایمان را براساس نیاز اصلاح خواهیم کرد.

شاناهان در ادامه گفت: این نیروها به درخواست فرماندهی مرکز آمریکا و با توصیه رییس ستاد کل ارتش و با رایزنی با کاخ سفید به منظور رسیدگی به تهدیدات هوایی، دریایی و زمینی در خاورمیانه اعزام می‌شوند. در همین حال دولت ژاپن امروز سه‌شنبه نسبت به برنامه‌های آمریکا برای استقرار ۱۰۰۰ نیروی بیشتر در خاورمیانه ابراز نگرانی کرد.

یاسوتوشی نیشیمورا، معاون دبیر کابینه ژاپن به خبرگزاری کیودو گفت: این مساله بسیار نگران‌کننده است، چرا که ممکن است منجر به تشدید تنش‌ها در منطقه خاورمیانه شود.

هشدار سازمان ملل درباره تعلیق کمک‌رسانی‌ها به یمن

 محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن گفت: ائتلاف متجاوز عربی برای حمله مجدد به الحدیده طی روزهای آتی آماده می‌شود. هدف اظهارات و تبلیغات رسانه‌ای کنونی زیبا جلوه دادن وجهه کشورهای متجاوز و فراموش کردن این مساله است که چه کسی عامل قحطی در یمن است.

محمد علی الحوثی گفت: سازمان جهانی غذا، غذای فاسد را با جنگ رسانه‌ای که رهبری آن را یک مدیر آمریکایی برعهده دارد، عوض می‌کند. این اظهارات از سیاست مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا متأثر است که از ادامه فروش سلاح‌هایی که به قتل مردم یمن می‌انجامد، حمایت می‌کند.

وی گفت: سازمان جهانی غذا باید غذاهای فاسد خود را پس بگیرد. عدالت حکم می‌کند که غذای فاسد خریده نشود. ما خواهان تدابیر درست و شفاف و نظارت واقعی طبق قانون هستیم. الحوثی افزود، مدیر اجرایی سازمان جهانی غذا باید به اعتراض‌هایی که به او درباره غذاهای فاسد می‌شود، گوش کند.

این در حالی است که دیوید بیسلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا نسبت به تعلیق احتمالی کمک‌های بشردوستانه به یمنی‌ها طی روزهای آینده هشدار داد. وی در جلسه شورای امنیت مدعی شد که این مساله به خاطر تحویل کمک‌ها با اهداف نادرست و نبود استقلال فعالیت در مناطق تحت سیطره حوثی‌هاست.

وی خطاب به حوثی‌ها گفت: فقط بگذارید ما کار خودمان را بکنیم.

این مسئول گفت: اگر ما به این تضمین‌ها دست نیابیم دست‌کم از روزهای آینده تعلیق تدریجی کمک‌های غذایی را آغاز خواهیم کرد. به رغم اینکه تعلیق را شروع کنیم به ارائه غذا به کودکانی که از سوءتغذیه رنج می‌برند و زنان باردار و مادران شیرده ادامه خواهیم داد. برنامه جهانی غذا از اجرای توافقی که با حوثی‌ها درباره ثبت اسامی نیازمندان و راه اندازی سامانه آمارگیری شامل گرفتن اثر انگشت و شناسایی عنبیه برای شناسایی هویت افراد که به روند کمک‌رسانی‌ها کمک می‌کند، ناتوان است.

وی افزود: ما در ماه به بیش از ۱۰ میلیون تن کمک‌رسانی می‌کنیم اما من به عنوان رئیس برنامه جهانی غذا نمی‌توانم تأیید کنم که تمامی کمک‌ها به کسانی که به شدت نیازمندند می‌رسد چراکه آن‌ها به ما اجازه نمی‌دهند به صورت مستقل فعالیت داشته باشیم.

ضرب‌الاجل مقتدی صدر برای تعیین تکلیف پست‌های خالی دولت عراق

سومریه نیوز اعلام کرد: مقتدی صدر، رهبر جریان صدر و فراکسیون سائرون در پارلمان عراق که بزرگترین فراکسیون را در اختیار دارد و حامیان خود را برای اعتراضات مردمی علیه دولت‌های سابق بسیج کرده بود، گفت، این اقدام ممکن است علیه عادل عبدالمهدی، نخست وزیر این کشور نیز رخ دهد.

صدر در پیامی که دفترش آن را منتشر کرد، خطاب به فراکسیون‌های سیاسی آورده است: شما باید نخست وزیر را مکلف کنید تنها ظرف ۱۰ روز دولت را به طور کامل تشکیل دهد. وی در ادامه افزود: در غیر این صورت تظاهرات دیگری خواهیم کرد و شما از مواضع ما آگاه هستید.

در انتخابات پارلمانی عراق در سال ۲۰۱۸ فراکسیون سائرون بیشتر آرا را کسب و در مرتبه نخست قرار گرفت و خواستار نامزد شدن افراد مستقل برای پست‌های وزارتی شد که همچنان به دلیل اختلافات موجود میان احزاب قدرتمند بدون وزیر باقی مانده‌اند. عبدالمهدی دوره نخست وزیری خود را ماه اکتبر آغاز کرد اما برای وزارت کشور و دفاع هنوز وزیری انتخاب نکرده است.

پیش از این هم صدر ده‌ها هزار تن از حامیان خود را برای اعتراض به سیاست‌های دولت و فساد بسیج کرده بود.

عصبانیت عربستان از مواضع مصر در قبال ایران

ادعاهای عربستان سعودی و شخص ولیعهد آن علیه ایران در ماجرای حمله به دو نفت‌کش در دریای عمان، حتی با تردیدهایی در میان هم‌پیمانان منطقه‌ای ریاض همراه شده و در منطقه به جز امارات طرفداری پیدا نکرده است.

در همین راستا، «خالد الدخیل» نویسنده سعودی از موضع بی‌طرفانه مصر درخصوص حادثه عمان انتقاد و این کشور را به ابهام‌گویی متهم کرده است. الدخیل در پیامی در توییتر نوشت: موضع مصر در قبال نقش ایران چیست؟ از تابستان ۲۰۱۳ مصر موضعی واضح در این‌ باره صادر نکرده است.

وی در این پیام توییتری خود که با واکنش‌های زیادی همراه شده است، نوشت: «مصر از ذکر نام ایران در اظهاراتش خودداری می‌کند و اظهارنظرهایی روتین، مانند "امنیت خلیج‌فارس امنیت مصر است" بیان می‌کند. منافع مصر از این اظهارات چیست؟ آیا مصر قبول می‌کند که ایران یا شبه‌نظامیان تحت حمایت آن، از طریق آن در کشورهای عربی مداخله کنند؟».

مصر که از اعضای ائتلاف چهارگانه تحریم‌کننده علیه قطر است، هیچ‌گونه روابط دیپلماتیک با ایران ندارد.

«احمد حافظ» سخنگوی رسمی وزارت خارجه مصر، روز پنجشنبه همزمان با وقوع حادثه حمله به دو نفت‌کش در دریای عمان، اعلام کرد که قاهره نگرانی خود را درخصوص برخی گزارش‌ها مبنی بر حمله به دو نفت‌کش در خلیج عمان را ابراز می‌کند.

پیشتر نیز روزنامه «نیویورک‌تایمز» نوشته است، کشورهای اروپایی به‌ دلیل بی‌اعتمادی به سیاست‌های دولت «دونالد ترامپ» و رویکرد ستیزه‌جویانه آمریکا علیه ایران، درخصوص نتیجه‌گیری درباره ابعاد و طرف‌های مسئول در حادثه عمان جانب احتیاط گرفته‌اند. آنها با علم به سیاست‌های مبالغه‌آمیز واشنگتن علیه ایران و سوءتعبیرهای این کشور از داده‌های اطلاعاتی از دولت ترامپ خواسته‌اند شواهد محکمه‌پسند درباره ادعاهای خود علیه ایران ارائه کند.

صدور حکم جلب ۱۲۸ پرسنل نظامی ترکیه به ظن ارتباط با گولن

ترکیه دستور بازداشت ۱۲۸ پرسنل نظامی را به ظن ارتباط با شبکه فتح الله گولن روحانی در تبعید و مخالف دولت ترکیه صادر کرد.خبرگزاری رویترز اعلام کرد:  پلیس به دنبال بازداشت این مظنونان در شهر ازمیر و چند شهر دیگر است.این افراد متهم به ارتباط با سازمان فتو که وابسته به فتح الله گولن است، هستند.به گفته مقامات آنکارا، گولن و اعضای وابسته به سازمان فتو در پشت پرده کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ قرار دارد.بعد از کودتای نافرجام در سال ۲۰۱۶ تاکنون ده‌ها هزار نفر در ترکیه بازداشت شده و حدود ۱۵۰ هزار نفر از کارکنان دولتی، نظامی و قضائی از کار خود اخراج و یا تعلیق شدند.گروه‌های حقوق بشری و کشورهای غربی از میزان بازداشت‌ها و سرکوب‌ها انتقاد کرده و اعلام می‌کنند که اردوغان از این کودتا به عنوان بهانه‌ای برای سرکوب مخالفان استفاده می‌کند.

کد خبر 379642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.