توسعه روابط با ایران برای روسیه مهم است/ تداوم همکاری‌ها برای توسعه نیروگاه‌های اتمی

وزیر انرژی روسیه گفت: توسعه همکاری‌های چند جانبه در منطقه بسیار با اهمیت است، ایران یکی از همسایه های بسیار مهم برای روسیه است و توسعه روابط با ایران برای ما بسیار مهم است. اخیرا روابط در سطح بسیار بالایی انجام گرفته که ناشی از اعتماد متقابل است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «الکساندر نواک» امروز سه شنبه – ۲۸ خرداد ماه- در آیین اختتامیه "پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه" در اصفهان، اظهار کرد: شرکت‌های روسی آماده همکاری برای توسعه نیروگاه‌های اتمی و همکاری در بخش کشاورزی هستند. برگزاری اجلاس در این چند روزه نتایج بسیار خوبی داشته است و هر دو کشور مسائل و مشکلاتشان را مطرح کردند.

وی با اشاره به اهمیت همکاری سیاسی دو کشور، افزود: همکاری های ما در ساخت نیروگاه اتمی بوشهر و راه آهن گرمسار ایچه برون ادامه می یابد.

وزیر انرژی روسیه با بیان اینکه تحرک و بالا بردن حجم مبادلات دو کشور به میزان ۷۰۰  میلیون دلار بوده است، گفت: در حقیقت روابط اقتصادی سال گذشته ایران و روسیه ۷.۴ درصد افزایش داشته است. باید مقدماتی فراهم شود تا ایران و روسیه در زمینه ماشین سازی همکاری کنند زیرا شرکت‌های روسی علاقه‌مند به سرمایه گذاری و همکاری در این زمینه با ایران هستند.

نواک با اشاره به اهمیت توسعه روابط بانکی دو کشور، اضافه کرد: یکی از مسائل گفت و گوی ما توسعه روابط بانکی است که باید به صورت مشترک ادامه یابد همانگونه که حجم مبادلات بانکی رشد یافته است. بانکهای هر دو کشور باید زمینه مبادلات با ارزهای هر دو کشور را فراهم کنند تا همکاری‌ها ادامه یابد.

وی با بیان اینکه توسعه همکاری چند جانبه بین دو کشور در منطقه اهمیت بسیاری دارد، افزود: ایران یکی از همسایه های مهم روسیه است براین اساس توسعه همکاری بین دو کشور بسیار اهمیت دارد زیرا ایران ظرفیت اقتصادی و تجاری خوبی در منطقه دارد. در این اواخر روابط در سطح بالایی شکل گرفته که ناشی از اعتماد متقابل دو کشور است.

وزیر انرژی روسیه با بیان اینکه به زودی نشستی بین روسای جمهور سه کشور ایران، روسیه و آذربایجان برگزار خواهد شد، ابراز امیدواری کرد: توسعه همکاری در زمینه حمل و نقل انرژی  بین ایران و روسیه گسترش یابد و موجب فعالیت شرکت های روسی در ایران باشد.

نواک با بیان اینکه گفت‌وگوهای سه روز گدشته در زمینه کشاورزی نتایج خوبی داشت، گفت: طرفین مسائل خود را را در این جلسات بیان کردند و بسیاری از مشکلات رفع شد.

وی از رییس مجلس ایران خواستار شد که در تایید مذاکرات این اجلاس اقدامات لازم را انجام دهد.

وزیر انرژی روسیه همچنین با دعوت از وزیر نیروی ایران برای شرکت در اجلاس آینده کشور روسیه، ابراز امیدواری کرد: توافقات این اجلاس در آینده اجرایی شود.

نواک اظهار کرد: برای من باعث خرسندی است که این اجلاس در شهر اصفهان یکی از زیباترین و بزرگترین شهرهای ایران برگزار می شود و از همه همکاران ایرانی و روسی که مقدمات همکاری بین دو کشور را فراهم کردند، سپاسگزارم.

کد خبر 379641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.