زاینده‌رود، حیات گردشگری اصفهان است

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: مدیریت شهری نقش بسیار مهمی در توسعه گردشگری دارد و شهرداری ها همواره از حامیان گردشگری بوده اند و با توسعه فضای شهری نقش مهمی در توسعه این صنعت ایفا خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی اصغر مونسان در حاشیه بازدید از کاخ موزه چهلستون اظهار کرد: گردشگری به اقتصاد سوم جهان تبدیل شده است و روند رو به رشدی را طی می کند. یکی از مسیرهای میانبر توسعه برای کشورهای در حال توسعه صنعت گردشگری است؛ چراکه این صنعت قدرت اشتغال بالا و ارزآوری بسیار خوبی دارد ضمن اینکه به سرمایه گذاری اندکی نیازمند است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در پاسخ به سؤال خبرنگار ایمنا، مبنی بر تاثیر زاینده رود بر رونق گردشگری اصفهان، خاطرنشان کرد: بخش بزرگی از حیات گردشگری اصفهان به زاینده رود وابسته است و در افزایش نشاط اجتماعی اثر زیاد خواهد گذاشت. به همین دلیل پیش از ایام عید سال ۹۷ درخواست باز شدن زاینده رود را به رئیس جمهور دادم که با آن موافقت شد. آنچه مهم است استفاده از منابع آبی برای تامین آب شرب مردم است اما امیدوارم حداقل جریان آب در زاینده رود وجود داشته باشد و قطع نشود.

وی با اشاره به نقش مدیریت شهری در توسعه گردشگری، تصریح کرد: موضوع گردشگری امری فرابخشی است و تمام سازمان ها باید زنجیروار با یکدیگر همکاری کنند. مدیریت شهری نقش بسیار مهمی در توسعه گردشگری خواهد داشت، شهرداری ها همواره از حامیان گردشگری بوده اند و با توسعه فضای شهری نقش مهمی در توسعه گردشگری دارند.

مونسان با بیان اینکه "گردشگری با تبادل فرهنگی ارتباط بین ملل را افزایش می دهد" تاکید کرد: طبق اعلام بانک مرکزی صنعت گردشگری در سال ۱۳۹۷ توانست ۱۱.۸ میلیارد دلار در تولید ناخالص داخلی کشور نقش داشته باشد. این نشان دهنده نقش گردشگری به عنوان یک صنعت نو ظهور در کشور است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور ادامه داد: صنعت گردشگری نیاز به حمایت بیشتری دارد، در کشور حمایت بسیار کمی از آن می شود، امیدوارم روزی برسد که این صنعت را بیش از پیش جدی بگیرند. به طور میانگین برای ورود هر گردشگر در دنیا حدود دو دلار سرمایه گذاری می شود، اما این رقم در ایران سه دهم سنت است. با تمام این مسائل گردشگری توانسته نقش موثری در رشد اقتصاد کشور ایفا کند و در سال گذشته ۲۰۳ هزار شغل در حوزه گردشگری و صنایع دستی ایجاد شد.

مونسان اظهار کرد: پروژه های متعدد گردشگری و صنایع دستی که درحال اجراست نشان دهنده آگاهی و درک سرمایه گذاران نسبت به این بخش است. در سال گذشته هفت میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر وارد کشور شدند و رشد ۵۲ درصدی در این زمینه وجود داشت.

وی درباره فعالیت های حوزه تبلیغات گردشگری، گفت: تبلیغات امروزه یک سرمایه گذاری محسوب می شود، در گردشگری تبلیغات جزو موضوعات اساسی است. تلاش کردیم تا اعتبارات لازم را در زمینه تبلیغات کسب کنیم و در تبلیغات خارجی فعالتر باشیم. همچنین در راستای استفاده از فضای مجازی که یک فضای رایگان با عمق زیاد است، ستادهای فضای مجازی در هر استان شکل گرفت. ضمن اینکه حضور در نمایشگاه های گردشگری بین المللی نیز از دیگر اقدامات در زمینه تبلیغات بوده است.

مونسان افزود: سازمان جهانی گردشگری به ازای هر گردشگر یک هزار و ۳۵۰ دلار آورد ارزی برای ایران محسوب می کند. با مقایسه این نرخ و قیمت هر بشکه نفت که حدود ۶۰ دلار است و برای فروش آن ۱۰ دلار سرمایه گذاری می کنیم، می توان متوجه نقش حضور هر گردشگر در اقتصاد کشور شد. همواره تغییرات به سختی پیش می رود، شک ندارم در آینده نزدیک گردشگری به عنوان یک مؤلفه مهم اقتصاد کشور پذیرفته خواهد شد و جای خود را باز خواهد کرد.

کد خبر 379639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.