امیدواریم نتیجه این اجلاس بهبود روابط اقتصادی باشد

وزیر نیرو با اشاره به برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه از روز یکشنبه، گفت: امیدوارم نتیجه این اجلاس بهبود روابط اقتصادی باشد به ویژه برای اصفهان که به عنوان قطب اقتصادی کشور از نظر تجاری و کشاورزی دارای پتانسیل های بسیاری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا اردکانیان  امروز سه شنبه – ۲۸ خرداد ماه- در آیین اختتامیه "پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه" در اصفهان، اظهار کرد: در آینده نزدیک شاهد ابلاغ قانونی برای شروع قطعی روابط اقتصادی در یک بازار منطقه ای خواهیم بود.

وی افزود: هفت سند همکاری در چهارچوب این اجلاس در ابتدا برنامه ریزی شده بود که خوشبختانه با علاقه ای که نشان داده شد و سطح وسیع شرکت کنندگان از روسیه، امروز ۱۲ سند همکاری امضا شد.

وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: امروز نتایج دو اجلاس مهم شامل دومین همایش تجاری و فرهنگی بین ناحیه قفقاز شمالی و تعدادی از استان‌های شمال کشور خودمان و دیگری اجلاس تجاری و اقتصادی کشور با روسیه را در دستور کار داریم، این دو در زمانی اتفاق می افتد که لایحه همکاری جمهوری اسلامی ایران و اوراسیا به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

اردکانیان ادامه داد: یادداشت تفاهم همکاری در زمینه های مختلف مربوط به استفاده از انرژی الکتریسیته، برق‌سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه برون ( که با توجه به پیشرفت‌های حاصل شده در مذاکرات انتظار می‌رود ظرف دو ماه آینده عملیات اجرایی این پروژه آغاز شود)، تفاهم نامه ای برای بهینه سازی نیروگاه نفت اهواز،  توسعه حمل و نقل، مذاکرات در خصوص شرکت‌های راه آهن روسیه- قزاقستان و ایران تهیه یک نقشه راه برای اقدامات مشترک برای برقی رسانی راه آهن تهران- تبریز و ساخت راه آهن چابهار- بیرجند  و نیز بررسی پروژه ریلی رشت- آستارا و راه اندازی خط کشتیرانی خزر با استان‌های قفقاز شمالی از جمله موارد مورد بحث در این اجلاس و ذکر شده در سندهای مذکور است.

وی تصریح کرد: همچنین در زمینه فعالیت شرکت‌های ایرانی متقاضی صادرات آبزیان پرورشی از جمله میگو و خاویار تبادلات خوبی مبنی بر افزایش تعداد این شرکت ها صورت گرفت. پیرامون همکاری‌های دارویی و بهداشتی در کشور برای سال های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ میلادی توافقات خوبی شد و ثبت تعدادی از داروهای بیماری‌های نادر در ایران مورد توافق قرار گرفت.

وزیر نیرو گفت: در زمینه های مربوط به انرژی نیز اجرای توافقات و قراردادهای مربوط به واحدهای دو و سه نیروگاه اتمی بوشهر مورد تأکید قرار گرفت و کار به نحو مناسب در حال پیشرفت است. تعهدات و مذاکرات مثبت و خوبی بین وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران و وزارت انرژی فدراسیون روسیه روز گذشته انجام شد که باتوجه به شرایط فعلی می توان مجموعه مذاکرات در چهارچوب اراده سیاسی رهبران دو کشور برای توسعه فعالیت ها در زمینه انرژی تلقی کرد.

اردکانیان افزود: تاکید بر اهمیت موضوع کریدور سبز گمرکی یکی دیگر از سرفصل‌های مذاکرات بود و وزارت نیرو ایران و انرژی روسیه احداث چهار واحد نیروی حرارتی در هرمزگان با ظرفیت ۱۴۰۰ مگاوات است. بحث‌ها به نتیجه رسید و امیدواریم که ظرف سه ماه آینده شاهد سرعت بخشی به این پروژه و عملیاتی شدن آن باشیم. همچنین در این اجلاس پس از حدود چهار سال توقف در زمینه همکاری‌های مربوط به آب، در کار گروه مربوط به این موضوع زمینه هایی در انتقال تکنولوژی و استفاده از ظرفیت فنی مهندسی آغاز کردیم که امیدواریم با اجلاس بعدی نتایج این پروژه ها قابل گزارش باشد.

وی همچنین در ادامه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در شرایط عادی نگاه به کشورهای همسایه سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران است که طبیعتا توان اقتصادی ایران را در منطقه در مقابل هرگونه تحریم  بالا می برد، اظهار کرد: الحاق ایران به اوراسیا و تحرک وسیع تر در توسعه اقتصادی با همسایگان تاثیر موثری در افزایش تاب آوری در برابر تحریم ها می شود

وزیر نیرو افزود: با عملیاتی شدن موافقت نامه اوراسیا با توجه به اینکه روسیه بزرگترین صادر کننده غله است می تواند به عنوان یک امتیاز در اختیار دو کشور از یک مسیر کوتاه‌تر قرار گیرد همچنین علاوه بر تامین نیازی که ما داریم برای تامین غله کشورهای منطقه نیز از جمله تولید آرد در کشورها مورد استفاده قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: توافقات خوبی بین وزارت کشاورزی ایران و مسئولان روسی برقرار شده و ما امیدواریم با رفع برخی موانع بانکی این مشکلات حل شود.

کد خبر 379626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.