تهدید جدید ترامپ؛ این بار علیه مهاجران

کشورهای جهان، در بیست و چهار ساعت گذشته شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، از مهمترین آن‌ها می‌توان به اذعان سازمان ملل به شکست در میانمار، صحبت های جدید ترامپ درمورد مهاجران و صحبت های وزیر کشور انگلستان درباره ترامپ و سیاست هایش اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اخبار جهان در بیست و چهار ساعت گذشته، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی در عرصه بین الملل را می‌توانید در بسته خبری "جهان سیاست" مطالعه کنید:

سازمان ملل: در میانمار شکست خوردیم

میانمار

سازمان ملل در گزارشی اذعان کرد، این نهاد شکست‌های سیستماتیکی را در مدیریت اوضاع میانمار که موجب آوارگی جمعی روهینجاها در سال ۲۰۱۷ شد، تجربه کرده است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری فرانسه، این یافته‌ها پس از آن به دست آمد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد ماه فوریه دستور داد تا تحقیقات داخلی درباره عملیات‌های سازمان مذکور در میانمار انجام دهد. پیش از آن مقام‌های سازمان ملل در میانمار به نادیده گرفتن نشانه‌های حملات علیه مسلمانان اقلیت روهینجا متهم شده بودند.

امروز حدود ۷۴۰ هزار روهینجایی در کمپ‌های بنگلادش ساکن هستند. آنها سال ۲۰۱۷ از حملات نظامیان ارتش میانمار در استان راخین گریختند که سازمان ملل آن را پاکسازی قومی توصیف کرد.

در گزارش سازمان ملل که دوشنبه منتشر شد، آمده است: در حالی که تعیین مسئولیت‌ها برای شکست‌های سیستماتیک دشوار است، یک مسئولیت مشترک در بخشی از تمام طرفین دخیل وجود دارد و آن عدم انتقال جدی نگرانی‌های اصولی سازمان ملل در رابطه با نقض جدی حقوق بشر است.

برخی از انتقادهای سازمان ملل بر این اتهام استوار است که رناتا لوک-دسالین، هماهنگ‌کننده وقت سازمان ملل متحد نگرانی‌های مربوط به بدتر شدن سوء استفاده علیه مردمان روهینجا را در ازای اولویت همکاری اقتصادی با دولت میانمار کم‌اهمیت جلوه داده بود. سازمان ملل این اتهامات را رد می‌کرد.

اما گزارش ۳۶ صفحه‌ای سازمان ملل که تقدیم کشورهای عضو شد، "وجود اختلافات به جای انسجام در نظام سازمان ملل متحد، فقدان یک استراتژی واضح و یکپارچه و نقص‌های سیستماتیک و عدم وجود تحلیل‌های میدانی یکپارچه" را تقبیح کرد.

گرت روزنتال،‌ دیپلمات کهنه‌کار اهل گوآتمالا که از نویسندگان این گزارش است، تاکید کرد: سازمان ملل باید جمع‌آوری داده، اطلاعات و تجزیه و تحلیل وقایع میدانی را در زمان مناسب ارتقا داده، سیستمی کرده و به اشتراک بگذارد و چنانچه تفسیرهای متنوعی از جهات مختلف به دست آمد، باید به اشتراک گذاشته شود و برای درک آنها تلاش شود.

این دیپلمات تاکید کرد، از جمله دلایل ناکامی‌های سازمان ملل متحد می‌توان به "علاقه اولیه بخشی از جامعه بین‌المللی به گذار سیاسی" اشاره کرد که مربوط به "وضعیت تقریبا افسانه‌ای" است که آنگ سان سوچی، رهبر غیر نظامی این کشور به آن رسیده بود.

گوایدو در بند فساد

گوآیدو

اپوزیسیون ونزوئلا به خاطر پرونده فساد برخی اعضایش مبنی بر سوء‌استفاده و کمک مالی مشکوک به نیروهای امنیتی فراری ونزوئلا، تحت فشار قرار گرفته است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آسوشیتدپرس، خوان گوآیدو، رهبر اپوزسیون اعلام کرد، نماینده دیپلماتیک وی امروز (سه‌شنبه) در کلمبیا به بازپرسان کلمبیایی اطلاعاتی درباره این پرونده ارائه خواهد کرد.

گوآیدو که تلاش می‌کند حکومت نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا را ساقط کند، اعلام کرد: هر کسی که در این پرونده گناهکار شناخته شود مجازات می‌شود.

گوآیدو در پیامی در توییتر نوشت: دیکتاتورها فساد را سرپوشانی می‌کنند اما ما نه.

بیش از ۱۴۰۰ نفر از اعضای نیروهای مسلح ونزوئلا در طول امسال به کلمبیا فرار کرده‌اند. آنها در اواخر ماه فوریه وارد کلمبیا شدند.

گوایدو پس از انتشار این خبر در یک سخنرانی در جمع هوادارانش، اعلام کرد: ما این مساله را به طور عمیق مورد بررسی و تحقیق قرار خواهیم داد. هر سنتی که از بودجه عمومی استفاده شده است باید مورد تحقیق قرار گیرد. ما باید به عنوان یک جامعه این مساله را یاد بگیریم.

در مقابل نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا با اشاره به اتهامات اخیر علیه اپوزیسیون گفت: شواهد نشان می‌دهد که نمی‌توان به گوآیدو و تیمش اعتماد کرد.

وی ادامه داد: فساد مساله جدیدی در اپوزیسیون نیست. شواهد مشخص خواهد شد.

بسیاری از نیروهای امنیتی فراری ونزوئلا در هتل‌ها می‌مانند و برخی از اعضای وابسته به گوآیدو به آنها کمک کرده و آنها را تامین مالی می‌کنند.

در این میان هامبرتو کالبرون برتی، نماینده ارشد اپوزیسیون در کلمبیا اعلام کرد که وی یک تحقیقات داخلی درباره این فساد شروع کرده است. این تحقیقات پس از اطلاع‌رسانی آژانس اطلاعاتی کلمبیا انجام گرفته است. قرار است او نتایج این تحقیقات را به دادستان کلمبیا بدهد.

دو مظنون در این پرونده شناسایی شدند که از شغل خود اخراج شدند. در حال حاضر این دو مظنون در کلمبیا حضور دارند.

اتحادیه اروپا خواستار تحقیقات مستقل در سودان شد

سودان

وزرای خارجه اتحادیه اروپا خواهان تحقیقات مستقل و شفاف درباره سرکوب اعتراضات در سودان شدند.

بر اساس گزارشی از روزنامه مستقل رأی الیوم، وزرای خارجه اتحادیه اروپا در پایان نشستشان در لوکزامبورگ حملات خشونت آمیز در سودان را که به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان منجر شد، محکوم کردند و شورای نظامی را مسئول آن دانستند.

شورای نظامی که از زمان سرنگونی عمر البشیر در یازدهم ژوئن اداره امور کشور را در دست دارد، به سرکوب تحصن در مقابل مقر فرماندهی ارتش در خارطوم اذعان کرده است.

براساس گزارش کمیته مرکزی پزشکان سودان حدود ۱۲۰ تن در جریان سرکوب تظاهرکنندگان کشته شدند.

وزرای اروپایی خواهان توقف فوری خشونت‌ها به ویژه اعدام خارج از چارچوب قضایی و اعدام ظالمانه شدند.

وزیر کشور انگلیس: ترامپ در سیاست ما دخالت نکند!

ترامپ

وزیر کشور انگلیس با محکوم کردن انتقادهای دونالد ترامپ از شهردار لندن گفت، رئیس‌جمهوری آمریکا باید از مداخله در سیاست انگلیس دست بردارد.

ساجد جاوید، وزیر کشور انگلیس با اشاره به یک توییت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که پس از وقوع حمله‌ای با چاقو در لندن صادق خان را "فاجعه" توصیف کرده بود، به بازفید نیوز گفت: آن توییت را خواندم. معتقدم ترامپ باید به سیاست داخلی خودش بچسبد.

او افزود: ناخوشایند است که رهبر چنین کشور بزرگی مدام در سیاست داخلی کشور دیگری مداخله کند. رئیس‌جمهوری آمریکا حق دارند که نگران خشونت جدی باشند اما او اول باید نگران خشونت جدی کشور خودش باشد که ۱۰ برابر بیشتر از انگلیس است.

ترامپ شنبه هم پیام توییتری کیتی هاپکیز را بازنشر داد که این مفسر جناح راستگرا در آن لندن را "لندنستان خان" توصیف کرده بود. صادق خان، شهردار مسلمان لندن است.

ساجد جاوید جزو اولین نامزدهای رهبری حزب محافظه‌کاران انگلیس است که در حمایت از صادق خان علیه ترامپ صحبت کرد. ترزا می اوایل همین ماه از نخست‌وزیری انگلیس کناره‌گیری کرد و رقابت جانشینی او داغ است.

سالوینی: ایتالیا متحد آمریکا در اروپا می شود

معاون نخست وزیر ایتالیا در دیدار با مقام‌های ارشد آمریکا اعلام کرد، تمایل دارد تا ایتالیا نخستین کشور اروپایی باشد که با آمریکا متحد است.

بر اساس گزارشی از شبکه خبری دویچه وله، ماتئو سالوینی، معاون نخست وزیر ایتالیا در جریان دیدارش با مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا و مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده که در سفرش به واشنگتن صورت گرفت، گفت: در زمانی که نهادهای اتحادیه اروپا دچار ضعف بوده و به طرز چشمگیری با چالش‌هایی روبرو هستند، ایتالیا می‌خواهد نخستین شریک معتبر، قوی و منسجم برای آمریکا باشد.

پنس نیز در توییترش نوشت: ائتلاف بین آمریکا و اروپا بیش از هر زمان دیگری قوی‌تر است.

وی در جریان یک نشست خبری سرکوب گسترده مهاجران و آوارگان را کم اهمیت شمرد و به جای آن، به اشتراک دیدگاهش با دولت آمریکا درباره ایران، اسرائیل، اوضاع در خاورمیانه، لیبی و ونزوئلا و همچنین تمایل چین در قبال اروپا و قاره آفریقا پرداخت.

تهدید جدید ترامپ؛ این بار علیه مهاجران

دونالد ترامپ میلیون‌ها مهاجر غیرقانونی را در آستانه اعلام کمپین انتخاباتی‌اش برای انتخابات ۲۰۲۰ تهدید به اخراج کرد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در پیامی در توییتر اعلام کرد اداره مهاجرت آمریکا چند روز آینده روند اخراج میلیون‌ها مهاجر غیرقانونی را از آمریکا آغاز می‌کند.

وی نوشت: آنها به همان سرعت که آمده‌اند از کشور خارج خواهند شد.

یک مقام دولت آمریکا اعلام کرد، در این روند بر اخراج بیش از یک میلیون مهاجر غیرقانونی تمرکز شده است.

برخی در دولت ترامپ بر این باورند که قاطعیت بر این مساله مانند بازداشت جمعی مهاجران یک اقدام مؤثر برای بازدارندگی و ارسال پیام به کسانی است که می‌خواهند به صورت غیرقانونی وارد آمریکا شوند.

ترامپ تصویب کرده است که اقدامات بیشتری برای جلوگیری از ورود مهاجران آمریکای مرکزی به مرز جنوبی آمریکا و مکزیک انجام دهد.

در همین راستا به تازگی آمریکا و مکزیک یک توافق مهاجرتی امضا کردند.

یک مقام ارشد مکزیک اعلام کرد: چندی پیش روزانه نزدیک به ۴۲۰۰ مهاجر به مرز آمریکا وارد می‌شدند اما اکنون این رقم به ۲۶۰۰ نفر کاهش یافته است.

ترامپ امروز به صورت رسمی کمپین انتخاباتی‌اش را در یک گردهمایی در اورلاندو در ایالت فلوریدا آغاز می‌کند.

مکرون در راه ژاپن

امانوئل ماکرون

رئیس جمهوری فرانسه ۲۶ و ۲۷ ماه ژوئن (پنجم و ششم تیر) به ژاپن رفته و با نخست وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، براساس بیانیه منتشر شده توسط وزارت خارجه ژاپن، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه به همراه همسرش در سفر رسمی به مدت دو روز در روزهای ۲۶ و ۲۷ ژوئن به توکیو می‌رود.

وی قرار است با آبه شینزو، نخست وزیر ژاپن دیدار و گفت‌وگو کند.

همچنین قرار است آبه به همراه همسرش ضیافت شامی برای مکرون و همسرش برگزار کند. بعد ازاین سفر مکرون قرار است در ۲۸ و ۲۹ ماه ژوئن به شهر اوزاکا برای شرکت در اجلاس جی ۲۰ برود. این اولین سفر مکرون به عنوان رئیس جمهوری فرانسه به ژاپن است.

رییس ستاد ارتش الجزایر: رییس جمهور را زودتر معرفی کنید

معاون وزیر دفاع و رئیس ستاد کل ارتش الجزایر به وضعیت سیاسی موجود در این کشور پرداخت و به پنج نکته در این رابطه اشاره کرد.

بر اساس گزارشی از سایت تی.اس.ای الجزایر، احمد قاید صالح، معاون وزیر دفاع و رئیس ستاد کل ارتش الجزایر در جدیدترین سخنرانی خود به پنج نکته در رابطه با بحران در این کشور شامل پایبندی جدی به قانون اساسی، تسریع در انتخاب رئیس جمهور، دعوت به گفتگو، رسیدگی به پرونده‌های فساد و سوء مدیریت پرداخت.

قاید صالح بر پایبندی به خروجی‌هایی که قوانین و قانون اساسی الجزایر آنها را تضمین کرده، تاکید کرد و گفت: از جمله مسیرهایی که ارتش بر ادامه آنها تاکید دارد، تعهد جدی به راهکارهای قانونی و مفاد قانون اساسی برای حل بحران سیاسی موجود در کشور است، این راهکارها همان اصول ثابتی است که راهی برای گریز از آنها وجود ندارد و همان اصول اساسی و درستی هستند که اطمینان دارم بیشتر مردم الجزایر آنها را در پیش خواهند گرفت.

رئیس ستاد کل ارتش الجزایر اظهار کرد: بارها تاکید کردیم کلیدهای این بحران برای کسانی که روحیه ایثار دارند، وجود دارند و قطعا مهم‌ترین کلید در پیش گرفتن راه گفتگو میان همه گروه‌های الجزایری است.

این مسئول وزارت دفاع الجزایر با تاکید بر لزوم تسریع در انتخاب رئیس جمهوری برای این کشور، گفت: اکنون اولویت تسریع و شتاب در انتخاب رئیس جمهور در چارچوب مهلت‌های تعیین شده در قانون اساسی است و الجزایری‌ها باید اکنون به دنبال بهترین راه برای تحقق این امر باشند و بار دیگر می‌گویم، ایجاد چنین راه‌هایی تنها با گفتگویی انجام می‌شود که نتایج آن مورد رضایت اکثر الجزایری‌ها باشد و یا اینکه راه‌حلی توافقی در راستای منافع کشور حاصل شود.

قاید صالح تاکید کرد: برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سریع‌ترین زمان ممکن و در شفاف‌ترین و معتبرترین شرایط مهمترین عنصر تحقق دموکراسی واقعی است، اما متاسفانه برخی انتخابات را یک گزینه و نه یک ضرورت می‌دانند و این اوج تضاد فکری و سیاسی است، دموکراسی بدون انتخابات آزاد و شفاف معنا ندارد.

کد خبر 379623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.