استفاده از اتوبوس‌های برقی چه شرایطی دارد؟

یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری گفت: باتوجه به اینکه حمل و نقل عمومی برقی آلودگی هوا را کاهش می‌دهد، اما به کارگیری اتوبوس‌های برقی در خیابان‌های شهر شرایط خاص خود را می‌طلبد.

مهدی ابراهیمی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بیشتر شهرهای بزرگ جهان از حمل و نقل عمومی برقی استفاده می‌کنند، اظهار کرد: این نوع از حمل و نقل در گذشته با استفاده از سیم‌کشی در خیابان‌‎ها انجام می‌شده است، مقیاس کوچک حمل و نقل برقی استفاده از دوچرخه‌ها و موتور سیکلت‌ها است، البته تردد اتوبوس‌های برقی در سطح شهر مستلزم سیم کشی در خیابان‌ها بوده که این کار با موانعی روبه رو است.

وی خاطر نشان کرد: نصب دکل‌های کوچک و سیم‌کشی اتوبوس‌های برقی سیمای شهری را تخریب می‌کند به همین دلیل به کارگیری المان‌های زیبا با طراحی مناسب برای جای‌گذاری سیم‌های برق اهمیت زیادی از منظر شهری دارد.

 کارشناس برنامه‌ریزی شهری با اشاره به رشد آلودگی هوای کلانشهرها، خاطرنشان کرد: استفاده از حمل و نقل عمومی برقی در کلانشهرها اهمیت زیادی دارد زیرا استفاده از انرژی پاک به جای سوخت‌های فسیلی مثل بنزین و گازوئیل آلودگی هوای را کاهش می‌دهد، اما بعضی خیابان‌هایی که ارزش تاریخی و فرهنگی دارد مستعد نصب سیم‌ها و دکل‌های برقی نیست.

ابراهیمی تصریح کرد: همه خیابان‌ها ظرفیت عبور شبکه برق را ندارد و استفاده مشترک از سایر وسایل حمل و نقل عمومی مثل تاکسی، اتوبوس، دوچرخه، مترو حایز اهمیت است، تنوع حمل و نقل عمومی بهترین راه حل برای شهرهایی است که امکان عبور اتوبوس‌های برقی را ندارد.

وی با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی و مدیریت شهری، افزود: تقاضا برای سفرهای شهری باید مدیریت شود و تهیه و اجرای طرح‌های شهری بدون مدیریت سایر مشخصه‌های شهری ممکن نیست در این راستا مدیران شهر باید نسبت به کاهش سفرها از طریق تعیین مناسب کاربری اراضی شهری و توسعه شهر الکترونیک اقدام کنند.  

کارشناس برنامه‌ریزی شهری تاکید کرد: تعیین کاربری‌های مکمل از جمله کاربری‌های تجاری و خدماتی در مکانهایی که جاذب سفر هستند اهمیت زیادی دارد و اتصال خطوط حمل و نقل عمومی به این مکان‌ها موجب شده تا شهروندان با استفاده از حمل و نقل عمومی سفر خود را انجام دهند.

کد خبر 379618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.