۱۲ تیر ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۹
نخستین کشتگاه "جی‌آی‌پی"

گلپایگان_از مهمترین عرصه‌های زندگی بشر کشاورزی است که با تولید غذا در ارتباط است. رشد شتابان فن‌آوری در عصر حاضر که ضرورت تحول در همه عرصه‌ها را ناگزیر کرده، دگرگونی در فرایند کاشت، داشت و برداشت محصولات زراعی را نیز ناگزیر کرده است. 

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان، دیگر کاشت و برداشت محصول به روش‌های سنتی به صرفه نیست؛ حتی روش‌هایی که در چند دهه قبل به کار گرفته می‌شد نیز منسوخ شده و کشاورزان می‌کوشند با آموختن اصول و روش‌های علمی تحولات بزرگی در کار خود ایجاد کنند.

گلپایگان از شهرهای شمال‌غربی اصفهان است که به دلیل اقلیم مناسب از مهمترین مراکز کشاورزی این استان محسوب می‌شود. کاشت گونه‌های مختلف محصولات کشاورزی از جمله انواع سبزی و صیفی‌جات این خطه را به یکی از مهمترین مراکز کشت پایلوت در کشور تبدیل کرده است.

پیشرو در تولید پیاز ارگانیک 

حیدرعلی گل‌محمدی، مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان می‌گوید: یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی کشت محصول سالم و با کیفیت برای مصرف کنندگان است و در این راستا از دو سال قبل کشت محصول پیاز سالم به روش "جی‌ای‌پی" در دستور کار جهاد کشاورزی گلپایگان قرار گرفت.

وی می‌افزاید: محصول پیاز سالم به این روش سال گذشته در پنج هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کشت و ۳۰۰ تن محصول برداشت شد که به دلیل کاهش نیترات و سموم این نوع پیاز در مقایسه با انواع مشابه در استان از مرغوبیت خوبی برخوردار بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان خاطرنشان می‌کند: کشت "جی ای پی" از طریق نشاء پیاز انجام می‌شود که استفاده از این روش سه ماه طول دوره رشد و پرورش پیاز و راندمان آبدهی را کاهش می‌دهد.

گل‌محمدی می‌گوید: امسال در سطح ۲.۵ هکتار پیاز سالم کشت شده است، به دلیل استفاده از سموم در زمان مناسب و در حد استاندار سالم بودن گیاه پیاز مورد تأیید سازمان غذا و دارو قرار گرفته است و به همین لحاظ بازار فروش خوبی دارد.

وی ادامه می‌دهد: کشاورزان در روش کشت پیاز به صورت بذرپاشی از سموم خطرناک یا سمومی که برای گیاه پیاز مورد نیاز نیست استفاده می‌کنند، اما در این روش اگر آفت خسارت اقتصادی به دنبال داشته باشد از سموم استفاده می‌شود.

ناآگاهی کشاورزان از مضرات سموم

مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان تأکید می‌کند: به دلیل مصرف روزانه صیفی‌جات نباید از سمومی که یک ماه پس از سمپاشی در محصول ماندگاری دارد استفاده شود، زیرا امراض و بیماری‌ها را به دنبال دارد. در گذشته کشاورزان به دلیل ناآگاهی از این نوع سموم برای سمپاشی مزارع صیفی‌جات استفاده می‌کردند.

گل‌محمدی می‌گوید: هدف ما در روش کشت پیاز سالم استفاده بهینه از کود و سموم است و لازم بوده که این روش توسعه یابد. در دانشگاه خوراسگان آزمایش بر روی ۱۶۰ نمونه سموم انجام و سم مورد نیاز برای این نوع  گیاهان انتخاب و معرفی شد.

وی ادامه می‌دهد: بذر این نوع روش در گلخانه مخصوص کشت و سپس به صورت نشاء در زمین کشت می‌شود، عملکرد پیاز سالم "جی‌ای‌پی" در هر هکتار تا ۶۰ تن می‌رسد، این نوع پیاز در اسفندماه کشت و در مرداد برداشت می‌شود.

گل‌محمدی می‌افزاید: پس از برداشت این محصول با اتحادیه استان برای صادرات آن هماهنگی می‌شود و برای صادر شدن به خارج از کشور باید آنالیز کشور صادرکننده اخذ شود.

وی می‌گوید: در دوسال اخیر محصولات کشاورزی شهرستان از جمله پسته و ملون (خزبزه و طالبی) به خارج از کشور صادر می‌شود که نشان از مرغوبیت این محصولات است؛ در بدو ورد به گمرک کشور واردکننده باید مورد تأیید کشور خریدار قرار گیرد در غیر این صورت محصول مرجوع می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان تصریح می‌کند: استفاده از این روش تأثیری در قیمت محصول پیاز در شهرستان نداشته و هدف اصلی از ترویج این روش، تولید محصول سالم بوده است.

شرایط کشاورزی در کشور عادی نیست

رضا اعظمی، کشاورز گلپایگانی از مقرون به صرفه نبودن کاشت بعضی انواع محصولات کشاورزی گلایه دارد«اگر اصول زراعی به خوبی رعایت شود محصولی سالم و با صرفه اقتصادی کاشت و برداشت می‌شود، باید از تجربیات و علم کشورهای دیگر در کشاورزی استفاده شود.»

وی ادامه می‌دهد: در اروپا برای هر هکتار هفت کیلو بذر، در آمریکا شش کیلو و در سایر کشورها حدا اکثر تا هشت کیلو در هر هکتار استفاده می‌شود در حالی که در ایران در هر هکتار ۴۰ کیلو بذر استفاده می‌شود؛ باید آموزش‌های لازم داده شود، البته کشت پیاز سالم به روش "جی‌ای‌پی" استفاده از بذر را حداقل می‌رساند.

این کشاورز گلپایگانی خاطرنشان می‌کند: شرایط کشاورزی در کشور عادی نیست، چون بافت خاک و نوع بذر مناسب نیست، بنابراین باید متناسب با شرایط آب و هوایی از روش آبیاری مناسب استفاده و روش سطحی و زیرسطحی متناسب با هر منطقه به‌کار برده شود.

اعظمی می‌گوید: معضل بزرگ کشاورزی اقتصادی نبودن تولید بعضی محصول است، یعنی کشت بعضی محصولات هرچند مصرف خوراکی هم نداشته باشند چون ارزش اقتصادی زیادی دارند برای کشاورز به‌صرفه است و کشاورزان هر سال می‌کارند. مدیران کشور باید به کشاورزی بها دهند، اگر کشاورزان به روش‌های نوین کشت مانند کاشت پیاز سالم به روش "جی‌ای‌پی" روی آورند، قطعأ برای آنان صرفه اقتصادی بیشتری خواهد داشت.

وی می‌افزاید: کشت خودسرانه و بدون برنامه محصولات کشاورزی و همچنین خرده‌مالک بودن زمین‌ها از معضلات کشاورزی است، هر سال باید محصول متناسب با نیاز سال کشت شود، چون افراط در کشت یک نوع محصول به بازار فروش لطمه می‌زند.

کد خبر 379617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.