عیدی: نگاه هزینه‌آفرین به فرهنگ منسوخ شده‌است

رییس کمیسیون اجتماعی فرهنگی کلانشهرها گفت: تولی‌گری نهادهای فرهنگی، این حوزه را فربه و خلاقیت هنرمندان را نابود کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد عیدی صبح امروز (سه‌شنبه) در نخستین اجلاس روسای کمیسیون‌های گردشگری شوراهای اسلامی کلانشهرهای کشور در اصفهان با تاکید بر اینکه نگاه به گردشگری باید ساختاری شبکه‌ای داشته باشد، اظهار کرد: آلمان ۶۶ میلیارد یورو از اقتصاد فرهنگ درآمدزایی دارد در حالی که درآمد حاصل از صنعت خودروسازی این کشور ۵۵ میلیارد یورو است. رشد صنایع خلاق توانسته برای ۹۸۰ هزار آلمانی شغل ایجاد کند و این در شرایطی است که صنعت خودروسازی آلمان ۵۴۰ هزار شغل برای شهروندانش ایجاد کرده است.

وی افزود: سالانه نمایشگاه کتاب فرانکفورت ۱۵ میلیارد یورو درآمد برای این شهر ایجاد می کند اما در ایران نمایشگاه‌های کتاب هنوز  برای متولیان هزینه‌بر هستند.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: نگاه هزینه‌آفرین به فرهنگ منسوخ شده‌است در حالی که در کشور تولی‌گری نهادهای فرهنگی حوزه فرهنگی را فربه و خلاقیت فرهنگی هنرمندان را نابود کرده است.

وی با بیان اینکه باید سلایق مخاطبان را در خلق هنر در نظر بگیریم، ادامه داد: با تولی‌گری رابطه متداول در حوزه های فرهنگی را حذف کرده‌ایم و نهادها تنها کاری که کرده‌اند آثار را خریده و در موزه قرار داده‌اند؛ به معنای دیگر ارتباط بازار اولیه و ثانویه قطع و مدیریت ناصحیح جایگزین آن شده است.

عیدی اضافه کرد: عدم توجه به نقش استراتژیک ایران در جاده ابریشم و منطقه خاورمیانه باعث شده تا چین کل این مسیر را مصادره به مطلوب کند و شهرهای ایران که روزی نقاط ثقل جاده ابریشم بوده‌اند هیچ رابطه‌ای با یکدیگر نداشته باشند؛ اکنون رابطه اصفهان، یزد و شیراز تا چه اندازه مبتنی بر روابط فرهنگی است؟

وی با تاکید بر اینکه پایگاه‌های میان فرهنگی می‌توانست ظرفیت‌های بومی را تبدیل به ظرفیت های جهانی کرده و سبب عرضه کالاهای فرهنگی و اقتصاد خلاق به جهان شود، خاطرنشان کرد: با وجود آنکه شهرهای ما خواهرخوانده های زیادی دارند اما از این ظرفیت استفاده نکرده‌ایم که نشان دهنده نقص در این فرایند است، بنابراین چاره‌ای جز حمایت از صنایع خلاق و تسهیل‌گری به‌جای تولی‌گری نداریم.

رییس کمیسیون اجتماعی فرهنگی کلانشهرها تاکید کرد: سیاست‌گذاری نقطه‌ای مانع از ایجاد ظرفیت و انگیزه‌های اقتصادی و فرهنگی می‌شود بنابراین ایجاد پایگاه‌های میان فرهنگی، جاذبه گردشگری و قدرت خلق سرمایه‌های بسیاری را ایجاد خواهد کرد.

کد خبر 379606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.