ملت: نگاه حاکمیت به گردشگری تغییر کند

رییس کمیسیون اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: نزدیک به ۶۰ درصد درآمدهای شهرداری مربوط به شهرفروشی بوده که بخش زیادی از آن مازاد بر تراکم استاندارد شهر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نصیر ملت صبح امروز (سه‌شنبه) در نخستین اجلاس روسای کمیسیون‌های گردشگری شوراهای اسلامی کلانشهرهای کشور در اصفهان با اشاره به اینکه برای نخستین‌بار است که نمایندگان گردشگری در شوراهای کلانشهرها دست به هم‌افزایی زده‌اند، اظهار کرد: با توجه به برگزاری یازدهمین نمایشگاه گردشگری در اصفهان فرصت را غنیمت شمردیم تا همزمان با آن از تجارب مدیران و کارشناسان حوزه گردشگری کلانشهرها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه اولین هدفی که اعضا را روانه شورای شهر کرده ارتقاءکیفیت زندگی شهروندان است، افزود: شرایط اقتصادی و زیست محیطی مناسب در نگاه کلان باعث این ارتقای سطح زندگی شهروندان می‌شود و ایجاد این بستر در حیطه‌ای که جزء وظایف شهرداری‌ها است برعهده اعضای شوراهای شهر است.

رییس کمیسیون اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر شهرداری‌ها برای تامین منابع مورد نیاز اداره شهر از هر روشی استفاده کرده و اغلب به شهرفروشی روی آورده‌اند، تصریح کرد: نزدیک به ۶۰ درصد درآمدهای شهرداری مربوط به شهرفروشی بوده که بخش زیادی از آن مازاد بر تراکم استاندارد شهر است و در عین حال تنها ۱۷ درصد این درآمدها پایدار است.

وی ادامه داد: ادامه این مسیر شهرداری ها را با بحرانی جدی روبه‌رو خواهد کرد و شوراها با فرصت محدود خود در دوره‌ای چهار ساله به نگاه‌های کوتاه مدت برای پایه‌ریزی سیاست‌های گردشگری روی آورده‌اند.

ملت با تاکید بر اینکه بار جمعیتی مازاد، فاصله طبقاتی و مشکلات اجتماعی و اقتصادی ایجاد خواهد کرد، ادامه داد: در اصفهان با توسعه صنعت و افزایش مهاجرت شاهد خشکی زاینده‌رود و افزایش آلودگی هوا و مهاجرت   هفت هزار نفر از شهروندان طبقه خلاق از شهر بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه دولت در حوزه اصلاح و کمک در درآمدزایی شهرداری ها را رها کرده‌ است، اضافه کرد: یکی از ابزارهای درآمدزایی به دلیل موقعیت جغرافیایی کشور و آثار تاریخی ارزشمند گذشته توجه ویژه به حوزه گردشگری است.

رییس کمیسیون اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه گردشگری تبدیل به صنعت چهارم جهان شده که ۱۰ درصد تولید ناخالص جهان را در خود جای داده است، خاطرنشان کرد: ۹۵ درصد بنگاه‌های گردشگری خرد هستند و این صنعت می‌تواند یکی از اشتغالزاترین صنایع در کشورها محسوب شود که با سرمایه محدود نیز توان آغاز شدن را دارد.

وی با بیان اینکه با تبادل فرهنگی می‌توانیم ظرفیت‌های گسترده‌ موجود را به عاملی برای توسعه تبدیل کنیم، افزود: در دوره‌ای ایران اولین کشور منطقه در مقصد گردشگران بود اما اکنون در رتبه چهارم قرار دارد و به همین دلیل نیاز به تغییر نگاه حاکمیت در این حوزه وجود دارد و تنها یک شهر و یک استان نمی‌تواند بر این نگاه اثرگذار باشد. بنابراین نیازمند هم‌افزایی و پیگیری از طریق مجلس و شورای عالی استان‌ها برای فراهم‌کردن بسترهای رونق گردشگری و به تبع آن افزایش کیفیت زندگی شهروندان هستیم.

کد خبر 379601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.