راه‌های مراقبت از  چشم‌ها در فصل تابستان

فصل تابستان زمان خوبی برای رفتن به تعطیلات، انجام ورزش‌های آبی در محیط باز و لذت‌بردن از طبیعت است اما وجود تابش نور خورشید نقطه مشترک همه این موارد محسوب می‌شود و می‌تواند سلامت چشم‌ها را در معرض خطر قرار دهد.

به گزارش ایمنا، پرتوهای فرابنفش خورشید که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست می‌تواند برای سلامت پوست و چشم انسان مضر باشد. معمولا بیشتر افراد با آثار پرتوهای فرابنفش بر پوست خود آشنا هستند، اما  به آسیبی که این پرتوها می‌تواند به چشم های انسان وارد کند، توجه کمتری دارند. استفاده از عینک آفتابی از چشم‌های افراد در برابر آثار مخرب نور خورشید محافظت می‌کند، اما چه راهکارهای دیگری  برای محافظت از  چشم ها در  فصل تابستان وجود دارد؟

پرهیز از مواد شیمیایی و محرک های طبیعی

مواد شیمیایی موجود در استخرها و محرک‌های طبیعی شایع مانند پیچک سمی، نیش حشرات، و باکتری های دریاچه و رودخانه می‌توانند مضر یا به طور کلی آزاردهنده باشند، به ویژه اگر با چشم ها در تماس باشند. بر همین اساس، هنگام شنا از عینک شنا استفاده کنید. همچنین، اگر در تماس با محرک های طبیعی بوده اید، دست های خود را به چشم ها نمالیده و آنها را تمیز کنید زیرا تماس دست با چشم می تواند موجب ورود عوامل آلرژی‌زا (آلرژن ها) به بدن شده و مشکلات بسیاری را در پی داشته باشد.

در روزهای ابری، عینک آفتابی بزنید

روزهای ابری می توانند بسیار خطرناک باشند زیرا مردم فکر می کنند که به واسطه پنهان شدن خورشید پشت ابرها، دیگر نیازی به استفاده از عینک آفتابی یا کرم ضد آفتاب برای محافظت از چشم ها و پوست نیست. اما به خاطر داشته باشید که ابرها نمی توانند پرتوهای فرابنفش خورشید را مسدود کنند. همچنین، توصیه می شود در روزهای ابری از عینک های آفتابی با لنزهای روشن‌تر استفاده شود.

آب مورد نیاز بدن خود را تامین کنید

افزون بر یک رژیم غذایی سالم سرشار از مواد مغذی، نوشیدن آب فراوان نیز به حفظ رطوبت چشم کمک کرده و در مبارزه با خشکی چشم نقش دارد. نوشیدن آب به میزان کافی نه تنها برای سلامت چشم های انسان مفید است، بلکه شرایط پوست و سلامت کلی انسان را بهبود می بخشد. همچنین، گرمای تابستان می تواند موجب کم آبی بدن شود، از این رو هیدراته نگه داشتن بدن طی این فصل از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

به ساعات اوج تابش خورشید توجه کنید

بازه زمانی بین ۱۰ صبح تا دو بعد از ظهر در فصل تابستان، اوج تابش خورشید عنوان شده و بهتر است طی این ساعات از حضور در برابر نور خورشید پرهیز کرده و یا اگر مجبور به این کار هستید، بیشترین میزان محافظت از  چشم‌هایخود را انجام دهید. در همین راستا، استفاده از عینک آفتابی، کلاه مناسب و کرم ضد آفتاب می تواند مفید باشد.


منبع: عصر ایران

کد خبر 379597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.