برخی کشاورزان هنوز به ارزش واقعی آب پی نبرده‌اند

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه متاسفانه برخی از کشاورزان هنوز به ارزش واقعی آب پی نبرده و با آبیاری سنتی این نعمت الهی را هدر می‌دهند، گفت: جهاد کشاورزی اصفهان سعی کرده است با استفاده از روش‌های ترویجی کشاورزان را با روش‌های آبیاری نوین آشنا کند.

حمیدرضا باقرصاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: عمده خدمات انجام گرفته در زمینه ترویج روش‌های آبیاری نوین همچون طراحی، اجرا و نظارت توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و مدیریت آب و خاک و امور فنی مهندسی توانسته با اعمال مدیریت دقیق و سنجیده گره کور تحریم‌ها را برطرف سازد اما با توجه به گرانی تجهیزات و مواد اولیه اعتبارات بیشتر در این زمینه مورد نیاز است.

وی با اشاره به فعالیت‌های این سازمان در زمینه راه‌اندازی سامانه‌های آبیاری نوین، خاطر نشان کرد: اجرای طرح‌های انتقال آب با لوله، ایجاد کانال‌های آبیاری عمومی و پوشش انهار سنتی از دیگر طرح‌های اجرا شده برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و اصلاح اراضی در کنار سامانه‌های تحت فشار است.

باقرصاد تاکید کرد: صرفه جویی در مصرف آب، سرعت بالای رویش گیاه، به کارگیری کود همزمان با آبیاری، جلوگیری از رشد بی رویه علف هرز، صرفه جویی در مصرف انرژی، برداشت راحت‌تر محصولات و افزایش کمی و کیفی محصولات از مزایای  به کارگیری روش‌های نوین به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی از کشاورزان هنوز به ارزش واقعی آب پی نبرده و با آبیاری سنتی، این نعمت الهی را هدر می‌دهند، گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان سعی کرده با استفاده از روش‌های ترویجی و آشنا کردن کشاورزان در زمینه موفقیت‌های اجرای این سیستم‌ها و در اختیار قرار دادن خدمات فنی، مالی و فکری، روش‌های آبیاری نوین را  در بین کشاورزان ترویج دهد.

اجرای بیش از ۱۳۰ هزار هکتار سامانه آبیاری نوین در اصفهان

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: تا کنون در استان اصفهان ۱۳۰ هزار و ۲۳۲ هکتار سامانه آبیاری نوین انجام شده که عمده خدمات انجام گرفته در این زمینه همچون طراحی، اجرا و نظارت توسط بخش خصوصی محقق شده است.

باقرصاد با بیان اینکه سامانه‌های آبیاری نوین آسان ترین راه آب دادن به هر گیاه است، اظهار کرد: در این روش کمبود رطوبت خاک قبل از پیدایش مکش بالاتر در اثر مصرف آب به وسیله گیاه از طریق تبخیر و تعرق بر طرف می‌شود.

وی افزود: یک سیستم آبیاری به علت کاربرد موثر آب و نیروی کارگر، مزایایی همچون صرفه جویی در میزان آب، هزینه و آسان‌تر کردن عملیات زراعی، نبود امکان رویش بذر علف‌های هرز به دلیل مرطوب شدن فقط بخشی از سطح خاک اطراف ریشه گیاه، صرفه جویی در نهاده‌های کشاورزی ( کود، سم و ... )، حفظ پوکی خاک و جلوگیری از سله بستن و تشکیل نشدن روان‌آب سطحی و جلوگیری از فرسایش خاک دارد.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: تنظیم میزان آب مورد نیاز برای انواع خاک‌ها و کشت‌ها در فصول مختلف زراعی، افزایش محصول در واحد سطح در مقایسه با آبیاری سنتی و قابل استفاده بودن برای تمام گیاهان، تهویه مناسب خاک و یکنواختی پخش آب در سطح مزرعه و نیاز نداشتن به زهکشی مزرعه نیز از دیگر مزایای روش‌های آبیاری نوین است.

باقرصاد ادامه داد: همچنین در این روش به تسطیح اراضی، ایجاد نهرهای خاکی درون مزرعه و زهکشی نهرها نیازی نیست بنابراین از کل زمین استفاده بهینه می‌شود.

وی با بیان اینکه در آبیاری قطره‌ای تبخیر سطحی به حداقل می‌رسد، گفت: با استفاده از این روش امکان انجام آبیاری همراه با کود پاشی، سم پاشی و پخش یکنواخت آنها فراهم شده و بذر علف‌های هرز به دلیل انتقال آب از طریق لوله‌ها، به مزرعه وارد نخواهد شد.

کد خبر 379595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.