آغاز اختتامیه اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه در اصفهان

آیین اختتامیه پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در اصفهان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اجلاس پانزدهم کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، ظهر روز یکشنبه در قالب ۹ کارگروه و سه کمیته تخصصی به ریاست پنج کارگروه در سطح معاون وزیر آغاز به کار کرد.

برقراری خط پرواز کارگو بین فرودگاه ژوکوفسکی مسکو با اصفهان، تولید مشترک واگن های باری، تولید مشترک توربین های کمتر از ۲۰ مگاوات، تولید مشترک خودروهای سنگین، صادرات گوشت از منطقه قفقاز شمالی به ایران برخی از پروژه های مورد علاقه شرکت های روس جهت مذاکره با شرکت های ایرانی در حاشیه اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی است.

همچنین ششمین کارگروه آب با ریاست معاون شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از طرف ایران و مدیرکل دپارتمان همکاری‌های بین‌المللی وزارت منابع طبیعی و محیط زیست فدراسیون روسیه برگزار شد.

برگزاری دهمین کارگروه حمل و نقل، پنجمین کارگروه صنعت و تجارت، کارگروه بهداشتی و دارویی، کمیته علوم، تحقیقات و فناوری، فرهنگی، گردشگری، ورزش و جوانان و سایر امور، کمیته کشاورزی، جنگل‌داری، شیلات، دامپروری و صنایع وابسته، دامپزشکی و بهداشت گیاهی و کمیته سرمایه‌گذاری، بیمه، امور بانکی و مالی، امور گمرکی و مناطق آزاد از دیگر برنامه‌های محقق شده روز یکشنبه در تهران بود.

روز دوشنبه نیز طبق برنامه‌ریزی اعلام شده، سومین کارگروه همکاری‌های استانی، دومین کارگروه ICT و کارگروه بخش فضایی با حضور نمایندگان دو کشور و تیم‌های کارشناسی همراه در تهران برپا شد.

سومین کارگروه همکاری‌های استانی دو جانبه که روز گذشته در حاشیه اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی و با حضور معاون نخست وزیر جمهوری داغستان و هشت وزیر منطقه‌ای (وزرای اقتصادی جمهوری‌های اوستیای شمالی، قره چای چرکسیا، کاباردینو بالکاریا، چواش، استاورپل، آستاراخان، اولیانفسک و اورلفسک) برگزار شد، از اهمیت بسیاری برای طرفین برخوردار است و روز یکشنبه نیز مسئولان ایرانی و روسی، نسبت به نتایج مثبت ارتباطات استانی دو کشور حاصل از تشکیل جلسه این کارگروه ابراز امیدواری کردند.

آیین اختتامیه پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه امروز با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو و الکساندر نوآک وزیر انرژی روسیه در اصفهان آغاز به کار کرد، در سفر به اصفهان هیئتی ۱۲۰ نفره وریز انرژی روسیه را همراهی می کند. 

این اجلاس که با حضور بیش از ۳۰۰ نفر از مقامات دولتی و بخش خصوصی فدراسیون روسیه در قالب ۶۵ شرکت بزرگ روز یکشنبه ۲۶ خردادماه در تهران آغاز به کار کرد، امروز سه شنبه- ۲۸ خردادماه- در اصفهان پایان می یابد.

براساس برنامه‌ریزی ها در این اجلاس سه روزه در قالب ۱۳ کمیته کاری در عرصه‌های حمل‌ونقل، صنعت، معدن، بهداشت، کشاورزی، دارو، انرژی، گردشگری نشست هایی برگزار شد که به گفته رضا اردکانیان وزیر نیرو  نتیجه این جلسات موجب سرعت دادن به اجرای پروژه‌های میان دو کشور خواهد شد.

اردکانیان روز گذشته از نهایی شدن الحاق ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز خبرداد و گفت: "این مهم فرصت بسیار خوبی را در شرایط تحریم در اختیار نیروی کار ایران و روسیه قرار داده است و حدود ۸۰۰ قلم کالا از تعرفه‌های ترجیحی و برخی از معافیت‌ها برخوردار خواهند شد که امیدواریم پس از تصویب مجلس شورای اسلامی و طی مراحل نهایی آن با تایید از سوی شورای نگهبان این قانون هر چه زودتر ابلاغ و منجر به توسعه فعالیت‌های اقتصادی شود."

پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و فدراسیون روسیه و دومین همایش تجاری ایران و منطقه قفقاز شمالی با مسئولیت وزارت نیرو از ۲۶ تا ۲۸ خردادماه در شهرهای تهران و اصفهان برگزار می‌شود.

کد خبر 379576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.