از بوسیدن عکس وزیر تا ریاست کمیسیون اجتماعی

انتخاب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، اظهارات روز گذشته سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح و دستور رئیس قوه قضائیه برای بررسی قصور احتمالی در زندان  فشافویه از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز سه شنبه - ۲۸خردادماه- است.

به گزارش ایمنا، در حالی که رئیس دستگاه قضایی دستور پیگیری حادثه اخیر در زندان فشافویه را صادر کرده، اما به نظر می‌رسد مجلسی‌ها هنوز تمایلی برای یک واکنش جدی به قتل علیرضا شیرمحمدعلی ندارند. این زندانی ۲۱ ساله هفته قبل در زندان فشافویه توسط دو متهم به قتل، کشته شد. تا اینجا در ترکیب ساکنان بهارستان تنها علی مطهری و عبدالکریم حسین‌زاده بودند که مستقیماً به این اتفاق واکنش نشان داده و به وقوع آن اعتراض کرده‌اند و خواستار روشن شدن ابعاد آن شده‌اند. البته دیروز همزمان با اعلام خبر دستور ابراهیم رئیسی در این رابطه، سازمان زندان‌ها هم در اطلاعیه‌ای توضیحاتی درباره این قتل و چگونگی وقوع آن ارائه کرد. اما تا اینجا نه خبری از ورود کمیسیون‌های مربوطه مجلس به این موضوع است و نه صدای اعتراض جدی دیگری از مجلس به گوش رسیده است. علی مطهری اولین نماینده‌ای است که دو روز بعد از قتل علیرضا شیرمحمدعلی به این اتفاق اعتراض کرد و خواستار پاسخگویی رئیس سازمان زندان‌ها و وزیر دادگستری شد. روز یکشنبه نیز عبدالکریم حسین‌زاده، نایب رئیس فراکسیون امید مجلس در نامه‌ای در همین رابطه به رئیس دستگاه قضایی خواستار صدور دستور پیگیری موضوع این قتل شد.

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به دستور رئیس قوه قضائیه برای بررسی قصور احتمالی در زندان  فشافویه اختصاص داد در تیتر یک نوشت:«رسیدگی به قتل در زندان فشافویه» روزنامه ایران در ادامه توضیح داد: دیروز سخنگوی قوه قضائیه با بیان جزئیات مضروب شدن و به قتل رسیدن علیرضا شیرمحمدعلی، از دستور رئیس قوه قضائیه به سازمان زندان‌ها و دادستانی کل کشور برای بررسی قصور احتمالی مأموران خبر داد. اسماعیلی در توضیحات خود درباره این پرونده گفته است: «پرونده قتل مرحوم علیرضا شیرمحمدعلی با حساسیت و جدیت تمام توسط دادسرای عمومی و انقلاب رسیدگی و همانند برخی پرونده‌های ویژه دیگر با گذشت ۴۸ ساعت از وقوع قتل، تحقیقات دادسرایی آن انجام و پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری یک استان تهران ارجاع و در دادگاه نیز به صورت ویژه و در حداقل زمان قانونی رسیدگی خواهد شد.» به گزارش ایسنا، وی با اشاره به دستور رئیس قوه قضائیه برای رسیدگی به این موضوع، درباره جزئیات این دستور توضیح داده که «مقرر گردید هم از ناحیه سازمان زندان‌ها و هم از سوی دادستانی کل کشور دو تیم مجزا در مورد سهل‌انگاری یا قصور احتمالی مأمورین مربوط، بررسی دقیق انجام داده و نتیجه به ایشان گزارش و در صورت محرز شدن تخلف یا جرم، برخورد قاطع و مناسب انجام پذیرد.»

همزمان سازمان زندان‌ها هم در اطلاعیه‌ای پنج بندی درباره این اتفاق توضیحاتی داده است. سازمان زندان‌ها در اطلاعیه خود ضمن تکذیب نگهداری زندانیان جرایم امنیتی با سایر مجرمین در یک مکان تأکید کرد که علیرضا شیرمحمدعلی در دوره حضور در زندان فشافویه جدا از دو زندانی که وی را به قتل رسانده‌اند، نگهداری می‌شده است. بر اساس این اطلاعیه زندانی متهم به قتل به‌نام «م. خ» به همراه زندانی دیگر به نام «م. ش» به دلیل تخلفات داخل زندان، به طور کاملاً مجزا در محل مستقل نگهداری می‌شدند و تنها در ساعات جداگانه‌ای از یک هواخوری با متهمان امنیتی استفاده می‌کرده‌اند. سازمان زندان‌ها توضیح داده که «در روز حادثه، برای رفع ایراد سیستم فاضلاب بهداشتی محل نگهداری دو نفر فوق‌الذکر، نامبردگان به هواخوری هدایت می‌شوند که در همین اثنا با گشوده شدن درب محل نگهداری زندانیان امنیتی برای توزیع غذا، متهمان به دلیل حضور در هواخوری از فرصت پیش آمده سوء‌استفاده نموده و بسرعت وارد حریم نگهداری زندانیان امنیتی شده و ظرف مدت زمانی کمتر از دو دقیقه، علیرضا شیرمحمدعلی را مورد ضرب و جرح قرار داده که نهایتاً با حضور عوامل زندان و انتقال مصدوم به بیمارستان خارج از زندان، اقدامات پزشکی فاقد نتیجه بوده و نامبرده در بیمارستان فوت می‌کند.»

روزنامه همدلی صفحه نخست امروز خود را به انتخاب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اختصاص داد و در ادامه افزود: دو روز پیش انتخابات هیئت رئیسه سال چهارم کمیسیون اجتماعی مجلس برگزار شد و اعضای ۲۳ نفره این کمیسیون با عقب‌گرد به دو سال قبل «عبدالرضا عزیزی» نماینده اصول‌گرای مجلس را که اکنون نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی است را برای ریاست کمیسیون اجتماعی مجلس در آخرین سال کاری دوره دهم انتخاب کردند.

برهمین اساس، علی ساری و محمد وحدتی به عنوان نواب رییس، ناهید تاج‌الدین و روح‌الله بابایی صالح به عنوان دبیران کمیسیون انتخاب شدند. همچنین، جلیل مختار نیز به عنوان سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس تعیین شد. اکنون اعضای این کمیسیون رئیس کمیسیونی را انتخاب کرده‌اند که بیش از این، نه یک بار بلکه دو بار وی را آزموده‌اند و خروجی‌ سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های وی و این کمیسیون وضعیت فعلی جامعه است که مورد قبول بالاترین مقام سیاسی کشور تا پایین‌ترین آن نیست.

عبدالرضا عزیزی نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی که اتفاقا هم نام و همشهری وزیر کشور است، در حاشیه همایش دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاهای خراسان شمالی در برابر همه حاضران که دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاهای خراسان شمالی بودند و با حضور وزیر کشور، تصویر وی را بوسید. عبدالرضا عزیزی به سمت قاب عکس حرکت کرد و تصویر وزیر کشور را در تعجب همگان بوسید. تا ضمن این که «سنت بوسه» را در بین نمایندگان ادامه دهد، نشان دهد شان مجلس شورای اسلامی توسط برخی نمایندگان که باید وکیل مردم باشند، به پایین‌ترین حد و اندازه خود نزول پیدا کرده است. 

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به بررسی وضعیت ارز رانتی در کشور پرداخت و در تیتر یک نوشت: «دو سناریو برای دلار ۴۲۰۰» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داد: ظاهرا سرنوشت پر سروصداترین تصمیم ارزی آخر هفته در جلسه ستاد اقتصادی دولت مشخص می‌شود. روایت نماینده سیاستگذار در جلسه شورای عالی صادرات از دو سناریو برای دلار ۴۲۰۰ تومانی حکایت دارد. در سناریوی اول، دلار ۴۲۰۰ تومانی حفظ می‌شود؛ اما روند تخصیص آن به کالاها محدود می‌شود. سیاستگذار در این سناریو همگرایی نرخ ارز عرضه شده به سامانه نیما با نرخ توافقی بین صادرکننده و واردکننده را نیز دنبال می‌کند. در سناریوی دوم، حذف کامل دلار ۴۲۰۰ تومانی مطرح شده که مورد تایید صاحبنظران اقتصادی نیز هست. این در حالی است که در مورد حذف ارز ترجیحی، یک واهمه تورمی وجود دارد. واهمه‌ای که پیش از تجربه یکسان‌سازی نرخ ارز در ابتدای دهه ۸۰ نیز وجود داشت و تصور می‌شد حذف ارز ترجیحی، تشدید تورم و جهش نرخ ارز را پدید آورد. اما در عمل رشد نرخ ارز در سال‌های ۸۱ تا ۸۹ (حدود ۲۵ درصد) به کمترین رشد نرخ ارز در طول یک دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی تبدیل شد. نرخ تورم نیز در طول ۱۸ماه، افزایش ۵درصدی را تجربه کرد؛ درحالی‌که از فروردین ۹۷ تا اردیبهشت ۹۸، نرخ تورم از ۳/ ۸درصد به بیش از ۳۰درصد صعود کرد تا دوران اصرار بر حفظ ارز ترجیحی، آثار تورمی شدیدتری را نسبت به دوران حذف ارز ترجیحی، در کارنامه اقتصاد ایران ثبت کند.

روزنامه مردم سالاری در صفحه نخست امروز خود به بررسی سود واکنش های جهانی به شمارش مهکوس هسته ای ایران پرداخت و در تیتر  خود نوشت: «واکنش های بین المللی به شمارش معکوس هسته ای ایران» روزنامه مردم سالاری در ادامه از قول بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی توضیح داده است: شــمارش معکــوس بــرای عبــور از ذخیره ۳۰۰ کیلــو اورانیــوم غنــی شــده آغــاز و تــا ۱۰ روز دیگــر یعنــی ۲۷ ژوئــن (۶ تیرماه) از این ســقف عبور می کنیم. دیگر آب سنگین را به عنوان یک ماده اولیه صادر نمی کنیم. ســخنگوی ســازمان انرژی اتمی در ادامه صحبت های خود در جمع خبرنگاران در مجتمع آب ســنگین اراک ادامه داد: ما تصمیم بر آن داریم که دیگر آب ســنگین را به عنوان یک ماده اولیه صادر نکنیم. ممکن اســت در سنوات آینده میزان استفاده از آب سنگین در داخل به حدی افزایش یابد که نیاز به صادرات نباشد. وی در این ارتباط توضیح داد: این قضیه به مانند صدور گاز است که ما گاز را به عنوان ماده اولیه صادر نمی کنیم بلکه آن را در مواد پتروشیمی استفاده می کنیم و در آن قالب صادر می کنیم. کمالوندی با بیان اینکه حرکت در این راستا از نظر اقتصادی ارزش بالایی دارد، ادامه داد: البته ما در این راستا نمی خواهیم تعهداتی که در گذشته به بازارهایمان داده ایم را کنار بگذاریم و در کنار حفظ تعهد، به حفظ بازار خود نیز توجه داریم « آب ســنگین دارای مواد استفاده متعددی در رشته های مختلفی از جمله پزشکی است و به درمان و تشخیص بسیاری از بیماری ها در نوزادان کمک می کند، کمالوندی در بخش دیگری از صحبت های خود در مورد اجرای مرحله دوم کاهش تعهدات برجامی ایران تصریح کرده است: ما در ارتباط با این موضوع منتظر تصمیم مقامات مسئول کشور هستیم. »

روزنامه جوان صفحه نخست امروز خود را به اظهارات سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح روز گذشته در حاشیه مراسم تجلیل از برترین‌های آموزش نیروهای مسلح در دانشگاه تربیت پاسداری امام حسین (ع) اختصاص داد و در تیتر یک نوشت: «بخواهیم تنگه را ببندیم با صلابت اعلام می‌کنیم» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: ما توانایی این را داریم که اگر بخواهیم تنگه هرمز را مسدود کنیم و اقدام ما به شکلی خواهد بود که قطره‌ای نفت خارج نخواهد شد. اینکه چنین اتفاقی افتاده و ما مسئولیت آن را نمی‌پذیریم نشان می‌دهد که توطئه مشکوک دشمنان است؛ ما اگر اراده و قصد انسداد تنگه را داشته باشیم با صلابت آن را اعلام می‌کنیم. 

رئیس ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به حوادث اخیر در خلیج فارس، گفت: جمهوری اسلامی ایران چنانچه اراده‌ای مبنی بر جلوگیری از صدور نفت از خلیج فارس داشته باشد، به دلیل قدرتمندی کشور و نیروهای مسلح آن اراده را به طور کامل محقق و به طور علنی و آشکار اعلام خواهد کرد. 

کد خبر 379571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.