۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹
هفت خوان کودکانه

داستان‌های رستم دستان و رخش از همان قدیم‌ها، نسل به نسل نقل شده و در گوش کودکان پیچیده اگر چه در میان کودکان نسل جدید این شاهنامه خوانی‌ها کمرنگ‌تر شده، اما آنها نیز این داستان‌ها را در میان کتاب‌ها تا شاهنامه خوانی‌های پدر بزرگ‌هایشان شاهد بوده‌اند و با رستم، دلاوری‌ها و جنگاوری‌هایش آشنا هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نسل جدید رستم را نه به آن شکل مرسوم و خشن، بلکه این بار با ساز و آواز و تئاتری موزیکال می‌بینند. این روزها تئاتر هفت خوان رستم در هنرستان هنرهای زیبا، واقع در میان پل آذر و الله وردی خان بر روی صحنه می‌رود تا داستان رستم را به گونه‌ای دیگر برای کودکان حکایت کند.

هاجر عتیقی، کارگردان تئاتر هفت خوان رستم در خصوص این تئاتر می‌گوید: این نمایش یکی از قصه‌های شاهنامه فردوسی است. هدفمان از اجرای این تئاتر آشنا کردن کودکان با شخصیت‌های اصلی شاهنامه از جمله رستم، رخش، رودابه و زال است.

او در خصوص تفاوت ملموس این تئاتر با داستان‌های شاهنامه می‌گوید: تفاوت این تئاتر با داستان‌های شاهنامه این است که در این تئاتر صحنه‌های کشت و کشتار و صحنه‌های دارای خشونت را از داستان های شاهنامه حذف کردیم و رخش و رستم هر مرحله و خوان را با تدبیری که با یکدیگر می‌اندیشند به گونه‌ای پشت سر می‌گذارند. در این نمایش مانند شاهنامه رخش نماد عقل است و رستم نماد اجرا و توانایی است.

این کارگردان تئاتر می‌افزاید: این نمادها را به زبان کودکانه و امروزی برای کودکان قابل فهم کردیم. خانواده‌ها نیز از دیدن این نمایش لذت می‌برند و اطلاعات کافی به دست می‌آورند. گاهی از خانواده‌ها بازخورد نمایش را دریافت می‌کنم و می‌گویند که رودابه و زال را نمی‌شناختند.

عتیقی با اشاره به شعار این تئاتر ادامه می دهد: به دلیل نداشتن تهیه کننده بسیاری از شخصیت‌های این نمایش را از وسایل و پلاستیک‌های بازیافتی ساختیم تا علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها به سلامت زمین و محیط زیست کمک کنیم که از اهداف اصلی من در زندگی‌ام بوده است.

او اضافه می‌کند: این تئاتر برای سنی است که در حال ساخت زیربنای فرهنگی در ذهن خودش است. ما برای مخاطبان رستم را به صورت یک شخصیت بی‌دست و پا نشان ندادیم، اما او را به عنوان یک انسان خشن که همیشه در حال جنگ است و تمام زندگی‌اش در کشتن گورخرها، خوردن و خوابیدن خلاصه می‌شود نیز نمایش ندادیم. در این تئاتر رستم شخصیتی کمدی، با نمک و لطیف‌تر دارد.

این کارگردان تئاتر در پاسخ به این پرسش که چگونه پیام نه به پلاستیک را به کودکان انتقال می‌دهید، گفت: کودکان با دیدن شخصیت‌های داستان می‌بینند که آنها از قوطی نوشابه، پلاستیک و دیگر مواد بازیافتی ساخته شده‌اند و پس از آن می‌پرسند که چرا این اژدها یا شیر از این مواد ساخته شده‌ است. پس از آن واکنش مثبتی نشان می‌دهند و می‌خواهند در خانه این عروسک‌ها را بسازند.

عتیقی با بیان اینکه استقبال از تئاتر هفت خوان رستم کم است، می‌گوید: به خاطر شعار نمایش هیچگونه تبلیغاتی انجام نداده‌ایم. گرفتن سالن برای اجرای یک نمایش کار دشواری است و هزینه‌های بسیاری دارد. از طرف دیگر اسپانسرهای کمی حاضر به حمایت از تئاتر کودکان می‌شوند و این مسائل کار را دشوارتر می‌کند. این سالن نمایش نیز که ما در آن تئاتر را اجرا کردیم سالن تئاتر نیست بلکه سالن اجرای برنامه و همایش است.

عتیقی در پایان نسبت به انزوای هنرمندان هشدار می‌دهد و تاکید می‌کند: هرچه سریعتر باید برای گروه‌های مختلف تئاتر اصفهان یک فکر اساسی بکنند و راهکار عملی ارائه دهند که سریع جواب دهد. تئاتر اصفهان افراد مستعد زیادی دارد که اگر به سرعت فکری برای آنها نکنند این هنر را کنار می‌گذارند و فقط افرادی در کار می‌مانند  که تئاتر را فقط طنز می‌دانند و با نداشتن علم کافی در مورد طنز و به خاطر داشتن پول در تئاتر این شهر ریشه دوانده‌اند و جای پایشان محکم است. در صورتی که شاید در تمام عمرشان دو کتاب هم نخوانده‌اند. اگر به داد تئاتر نرسیم همچنان هنرمندان منزوی بیشتر می‌شوند و افرادی بدون اطلاعات می‌مانند که سلیقه هنری اصفهان را پایین می‌برند.

به گزارش ایمنا، نمایش موزیکال هفت خوان رستم به کارگردانی هاجر عتیقی تا ۳۱ خرداد ماه در هنرستان هنرهای زیبا واقع در خیابان مطهری برپاست.

کد خبر 379569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.