سالم‌‎ترین سبزیجات تابستانه/ داروها چگونه کنترل می‌شوند؟

کاهش خطر ابتلا به سرطان مثانه، چاقی عامل پر خطر در بیماری قلبی، وجود ۲۵ گلوگاه کنترل کیفی دارو در کشور، گیلاس و محافظت از قلب و پیشگیری از سرطان و ۱۰ نوع از سبزیجات سالم در تابستان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ نتایج یک بررسی علمی که توسط محققان دانشگاه کارولینسکا صورت گرفته بیانگر آن است که چاقی بسیار فراتر از یک عامل پرخطر است. ‌ در بسیاری از مطالعات تنها به بروز بیماری قلبی در پی چاقی اشاره شده است، در حالی‌که بیماری‌های متعددی در پی اضافه‌وزن شکل می‌گیرند.

محققان دانشگاه کارولیسنکا در استکهلم سوئد با استفاده از روش‌های علمی اثبات کردند که چاقی به تنهایی و بدون همراه بودن با دیگر فاکتورها نظیر کلسترول و قند بالا، خطر بروز بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد؛ در واقع احتمال ابتلای آنها به این نوع‌ بیماری‌ها دست کم ۳۳ درصد افزایش می‌یابد.

در این شرایط، افرادی که دچار چربی و قند بالاتر از حدّ مجاز هستند یا دیابت دارند به میزان قابل توجهی بیش از دیگر افراد در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارند.

محققان موسسه کارولینسکا با استفاده از یک روش علمی که مندلیان نام دارد ثابت کردند، BMI بالا یک علت مستقیم در شکل‌گیری بیماری‌های قلبی است.

براساس داده‌های موجود، بیش از یک سوم مردم جهان چاق هستند و در صورتی‌که سبک زندگی خود را تغییر ندهند در مسیر ابتلا به انواع بیماری‌ها و نهایتا مرگ قدم برمی‌دارند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان مثانه

در روزهایی که بروز انواع سرطان‌ها در افراد مختلف فارغ از جنسیت و سن آن‌ها به شدت زیاد شده، جدیدترین مطالعات علمی یافته‌هایی را در اختیار انسان عصر امروز می‌گذارند که چه بسا به کمک آن‌ها می‌توان خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله سرطان‌ها را به حداقل رساند.

در همین راستا تحقیقات جدید انجام شده توجه خانم‌ها را به موضوع ساده، اما در عین حال بسیار کاربردی جلب می‌کند که به همین مسئله باز می‌گردد. موضوع از این قرار است؛ اگر از جمله خانم‌هایی هستید که اتفاقا در جمع بانوان مسن‌تر قرار دارید و خب در عین حال سیگا هم می‌کشید شاید خبر نداشته باشید متوقف کردن استعمال سیگار می‌تواند خطر ابتلا به سرطان  مثانه را در شما به حداقل برساند.

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد بیشترین میزان کاهش ریسک ابتلا به این نوع از سرطان در ۱۰ سال ابتدایی بعد از ترک سیگار با یک نسبت متوسط بوده است که البته در طول سال‌های بعدی با کاهش ثابت ریسک ابتلا به این بیماری همراه می‌شود

هر چند سرطان مثانه از جمله سرطان‌هایی محسوب می‌شود که بندرت دیده شده، اما این بیماری در عین حال یکی از شایع‌ترین سرطان‌های سیستم ادراری نیز محسوب می‌شود. این نوع سرطان احتمال عود مجدد دارد و البته تعداد مرگ‌های ناشی از آن عدد قابل توجهی را نشان می‌دهند

اگرچه سرطان مثانه بیشتر در مردان شایع است، اما وقتی خانم‌ها به این بیماری مبتلا می‌شوند حتی در مرحله مشابه با آقایان، اما شرایط به مراتب سخت‌تری را تجربه می‌کنند

همچنین سیگار کشیدن به عنوان یکی از ریسک فاکتورهای این بیماری محسوب می‌شود با این حال یافته‌ها درباره زمان ترک سیگار و کاهش ریسک ابتلا به سرطان مثانه متناقض هستند

با این حال در این تحقیق جدید و البته طولانی مدت حدود ۱۴۴ هزار خانم که یائسگی را تجربه کرده‌اند حضور داشته‌اند. ۵۲ درصد از این تعداد هرگز سیگار نکشیده بودند، ۴۰، ۲ درصد از آن‌ها سیگاری‌های سابق بوده‌اند و ۷.۱ درصد دیگر از جمله کسانی بودند که در شرایط حاضر سیگاری محسوب می‌شدند.

از تاریخ ۲۸ فوریه ۲۰۱۷، ۸۷۰ نفر از این زنان به سرطان مثانه دچار شده بودند. در مقایسه با آن عده‌ای که هرگز سیگار نکشیده بودند سیگاری‌های سابق دو برابر و سیگاری‌های فعلی تا سه برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان مثانه قرار داشتند.

با این وجود محققان شاهد کاهش ۲۵ درصدی ریسک ابتلا به سرطان توسط سیگاری‌های سابق طی ۱۰ سال ابتدایی از زمان ترک سیگار بودند. با این حال سیگاری‌های سابق به نسبت آن عده‌ای که اصلا سیگار نمی‌کشیدند همچنان با ریسک بالاتری برای ابتلا به سرطان مثانه مواجه بودند.

در عین حال سیگاری‌های سابق در مقایسه با افرادی که در شرایط فعلی همچنان سیگار می‌کشیدند با کاهش ۳۹ درصدی در ریسک ابتلا به سرطان مثانه روبه‌رو شدند که البته طی پنج سال آینده این کاهش ادامه داشته.

وجود ۲۵ گلوگاه کنترل کیفی دارو در کشور

رئیس اداره بازرسی فنی سازمان غذا و دارو، با تاکید اهمیت نظارت بر کیفیت داروهای تولید داخل، گفت: محصول نهایی تولیدی قبل از ورود به بازار کنترل می‌شود.

مصطفی کریمی، روز دوشنبه در نشست خبری سرپرست سازمان غذا و دارو، اظهار داشت: داروهای فوریتی توسط شرکت‌هایی وارد می‌شود که به ثبت رسیده‌اند و دارای شناسنامه و کد هستند. واردات این داروها باید به تصویب کمیسیون ماده ۲۰ دارو رسیده باشد. دارو پس از ورود به کشور نیز به آزمایشگاه مرجع سازمان ارسال شده و بعد از تأیید کیفیت، به بازار وارد می‌شود.

وی افزود: در بحث کیفیت داروها نیز شاخص‌های متعددی وجود دارد و در این زمینه بحث «اثربخشی» دارو مهم است. به منظور اثربخشی دارو نیز ابتدا تشخیص صحیح بیماری و تجویز داروی مناسب و همچنین مصرف صحیح و به موقع دارو از سوی بیمار، بسیار مهم است. چرا که یک دارو می‌تواند با غذا یا دارویی دیگر تداخل اثر داشته باشد. همچنین نگهداری صحیح از دارو بسیار مهم است و در این زمینه فرهنگی غلط را شاهدیم که برخی، همه داروها را در یخچال نگهداری می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود که فرمولاسیون داروتحت تأثیر تغییرات دمایی قرار گیرد.

کریمی درباره فرایند احراز کیفیت داروهای مصرفی در کشور، گفت: حدود ۲۵ گلوگاه کنترل کیفی توسط کارشناسان روی داروها صورت می‌گیرد و استنادات کنترلی ما نیز بر اساس مستندات بین‌المللی است و مجامع بین‌المللی مربوطه، سالانه چگونگی نظارت‌های ما را مورد بازرسی قرار می‌دهند. در مجموع آنالیزهای دارویی در کشور بر اساس فارماکوپه‌ها و رفرنس‌های بین‌المللی است.

وی با اشاره به نظارت‌های حین تولید دارو در کشور، افزود: محصول نهایی تولیدی قبل از ورود به بازار نیز کنترل می‌شود. در بازار مصرف نیز مطالعات PMQC صورت می‌گیرد و به لحاظ آب و هوایی نیز نمونه‌برداری از چهار منطقه کشور صورت می‌گیرد. در زمان تجدید پروانه نیز مطالعه همسنگ زیستی حیاتی دارو انجام می‌شود و زمانی پروانه صادر می‌شود که این مطالعه تأیید شده باشد.

گیلاس؛ محافظت قلب و پیشگیری کننده از سرطان

سرپرست واحد آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور، گیلاس را منبع غنی از رنگدانه‌های گیاهی با خاصیت آنتی‌اکسیدانی اعلام کرد و گفت: مطالعات نشان داده است این میوه می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی- عروقی و سرطان داشته باشد.

مینا کاویانی افزود:همچنین طبق تحقیقات صورت گرفته، این میوه در کاهش بیماری‌های التهابی از طریق پاکسازی مواد زیان‌بخش (رادیکال‌های آزاد) نقش مهمی دارد.

وی ادامه داد: تحقیقات بر روی موش‌های دارای عدم تحمل گلوکز نشان داده است که رنگدانه‌های موجود در گیلاس (آنتوسیانین) اثر قابل توجهی در بهبود تحمل گلوکز دارد.

سرپرست واحد آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور گفت: نتایج تحقیقات حاکیست که گیلاس با داشتن پتاسیم بالا و سدیم پایین، نقش مهمی در حفظ تعادل آب بدن و همچنین تنظیم فشار خون دارد.

وی تصریح کرد: نکته قابل توجه دیگر در مورد گیلاس این است که قسمت عمده قند موجود در گیلاس از نوع سوربیتول (قند الکلی) است که جذب آن نیاز به انسولین ندارد و از این جهت گنجاندن گیلاس در برنامه غذایی روزانه افراد دیابتی توصیه می‌شود.

کاویانی تاکید کرد: گیلاس میوه‌ای تابستانی است که با داشتن حدود ۸۰ درصد آب، نقش مهمی در برطرف کردن تشنگی ایفا می‌کند، همچنین این میوه منبع خوبی از پتاسیم است.

وی اضافه کرد: از مواد مغذی دیگر گیلاس می‌توان به برخی ویتامین‌های گروه B (B۱، ، نیاسین، بیوتین)، پیش ساز ویتامین A، ویتامین C و مواد معدنی مثل کلسیم و فسفر اشاره کرد.

۱۰ نوع از سالم ترین سبزیجات در تابستان

بیشتر سبزیجات به طور طبیعی چربی و کالری کمی دارند. هیچ یک از سبزیجات حاوی کلسترول نیست.

سبزیجات منابع مهم بسیاری از مواد مغذی از جمله پتاسیم، فیبر غذایی، اسید فولیک و ویتامین های آ، ث وEهستند. خوردن رژیم غنی از میوه‌ ها و سبزیجات به عنوان بخشی از یک برنامه غذایی سالم می‌ تواند خطر سکته مغزی، بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع ۲، برخی سرطان ها مانند سرطان دهان، معده، کولون و رکتوم، سنگ های کلیوی و کاهش توده استخوانی را کاهش دهد.

سالم ترین سبزیجاتی که در فصل تابستان به راحتی به آنها دسترسی دارید، از این قرار است:

خانواده پیازسبزیجات خانواده پیاز از قبیل تره فرنگی، سیر و ... یک آنتی اکسیدان ضد سرطان است و مزایای فیتوکمیکال دارد به طوری که در برابر ابتلا به سرطان ریه و پروستات محافظت ایجاد می کند. علاوه بر خاصیت ضد سرطانی، ۵ دلیل دیگر برای خوردن پیاز وجود دارد: ضد انعقاد است، ضد درد است، ضد فشار خون است، خون ساز است، استخوان ساز است.

ذرتذرت پخته شده حاوی بالاترین میزان آنتی اکسیدان هایی مانند لوتئین است که با نابینایی در بزرگسالان مسن تر مبارزه می کند. ذرت سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین های گروه ب مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پانتوتنیک اسید، فولات و نیز ویتامین ث بعلاوه پتاسیم، فسفر و منگنز است. انواع فیبرهای محلول و نامحلول به فراوانی در ذرت یافت می شوند. هر ۱۰۰ گرم ذرت، ۵ درصد نیاز روزانه شما به فیبر را تامین می کند و مصرف آن در کاهش خطر ابتلا به سرطان کولون و کلسترول خون بسیار موثر است.

نخود فرنگیمصرف روزانه نخود سبز همراه با دیگر حبوبات، خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش می دهد. نخود فرنگی حاوی موادی برای تقویت سلامت استخوان ها است ضمن این که منبع غنی از ویتامین ب ۶ و اسید فولیک نیز محسوب می شود. نخود فرنگی منبع خوبی از ویتامین های ب ۲، ب ۱ و ب ۳ نیز هست که همه این ویتامین ها برای سوخت و ساز چربی، پروتئین و کربوهیدرات ضروری هستند.

کلم پیچبرگ های سبز این نوع کلم سرشار از ویتامین ث است؛ آنتی اکسیدانی که خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد و در کاهش سطح ال دی ال یا همان کلسترول بد نیز موثر است. یک فنجان کلم پیچ خرد شده، ۳۳ کالری دارد که ۹ درصد نیاز روزانه کلسیم را تامین می کند. همچنین منبع خوبی از مواد معدنی مانند مس، پتاسیم، آهن، منگنز و فسفر است. فواید کلم پیچ برای سلامتی تا حد زیادی مرتبط با محتوای بالای آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین کا، آ، و ث و مواد مغذی مانند سولفور است.

کلم بروکلیسرشار از آنتی اکسیدان های ضد سرطان است. در یک مطالعه، مردانی که در هفته ۵ وعده یا بیشتر سبزیجات چیلیایی مانند بروکلی را مصرف می کردند، در یک دوره ۱۰ ساله، ۵۰ درصد کمتر از سایرین به سرطان مثانه مبتلا شدند.

فلفل دلمه ای قرمزیک عدد فلفل دلمه ای متوسط تنها ۳۲ کالری دارد و سرشار از ویتامین ث است. مصرف این نوع فلفل به دلیل وجود ویتامین ب ۶ و اسید فولیک، به دفع تصلب شرائین در دیابتی ها که می تواند منجر به بیماری های قلبی شود کمک می کند. هر دوی این ویتامین ‌ها باعث کاهش هموسستئین می‌شوند؛ مولکول خطرناکی که باعث تخریب رگ‌ های خونی شده و باعث افزایش حمله قلبی و سکته مغزی می‌ شود.

اسفناجسرشار از کاروتنوئیدها برای ترویج سلامت چشم و کمک به جلوگیری از دژنراسیون ماکولا وابسته به سن است. پژوهش‌ها نشان داده فلاوونوئید موجود در اسفناج، تقسیم سلولی سلول ‌های سرطانی در معده و پوست را کاهش داده و همچنین سبب کاهش چشمگیر خطر ابتلای افراد به سرطان پروستات می‌ شود. نئوگزانتین و ویولاگزانتین از جمله مواد ضدالتهاب موجود در اسفناج است.

جوانه یونجهمنبع غنی از بتاکاروتن است؛ آنتی اکسیدانی که در برابر سرطان های ریه و پوست محافظت ایجاد می کند و منجر به تقویت سلامت موها، لثه ها، ناخن، غدد، استخوان و دندان می شود. جوانه یونجه منبع خوب ویتامینEنیز محسوب می شود و آنهم برای جلوگیری از حملات قلبی و خطر مرگ ناشی از سرطان مثانه.

کلم بروکسلآنتی اکسیدان های موجود در این کلم منجر به خنثی کردن رادیکال های آزاد ایجاد کننده سرطان می شوند. مصرف تنها یک دوم فنجان کلم بروکسل، ۸۰ درصد میزان نیاز روزانه به ویتامین ث را تامین می کند. کلم بروکسل و مصرف منظم آن به مبارزه با بیماری های قلبی کمک کرده و خطر آب مروارید را دفع می کند.

چغندر: حاوی سطح بالایی از آنتی اکسیدان ها برای مبارزه با سرطان است و لوتئین موجود در آن به حفظ سلامت چشم کمک می کند.

کد خبر 379522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.