مقدار و دفعات استفاده از ضدآفتاب در پیشگیری از سرطان مهم است

یک متخصص پوست، مو و زیبایی گفت: با توجه به اینکه آسیب‌های سطحی خفیف در اثر آفتاب هم ریسک سرطان‌ها را در افراد افزایش می‌دهد بنابراین آسان‌ترین و کم هزینه‌ترین روش برای مراقبت از وقوع سرطان‌های پوست استفاده از ضد آفتاب به مقدار و دفعات مناسب است.

ندا ادیبی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه سرطان پوست از شایع‌ترین سرطان‌های شناخته شده دنیا است،  اظهار کرد: پیشگیری از سرطان‌های پوستی حایز اهمیت بالایی است اما افراد معمولا اطلاعات کافی در مورد پیشگیری را ندارند و بر این باور هستند که این سرطان‌ها فقط در افراد مسن اتفاق می‌افتد.

وی با تاکید بر اینکه تابش آفتاب به پوست از دوران کودکی تا بزرگسالی اثر تجمعی در وقوع خطر برای سرطان‌های پوستی دارد، افزود: باید از دوران کودکی محافظت دقیق پوست از اشعه آفتاب مهم باشد  به دلیل اینکه اثرات تجمعی نور آفتاب با ایجاد رادیکال‌های آزاد در سطح پوست باعث ایجاد سرطان‌های سطحی پوست می‌شود.

این متخصص پوست، مو و زیبایی تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های بارز پوست این است که بسیاری از ضایعات ابتدا به صورت پیش سرطانی شروع می‌شوند یعنی ممکن است که به صورت یک خال یا لکه رنگ دانه‌ای به صورت بد شکلی نمایان شوند  و یا به صورت خشکی و زخم سطحی آغاز شود.

ادیبی تصریح کرد: ممکن است اصلا افراد متوجه وقوع این اتفاق در پوست خودشان نشوند و بروز این موارد را به اشتباه به عنوان یک خال، زخم سطحی، اگزما و حساسیت پوستی سطحی در نظر بگیرند اما این موارد به مرور زمان تبدیل به بیماری‌های بدخیم می‌شوند.

در  ساعات تابش نور آفتاب و اشعه ماوراء بنفش کمتر در فضای آزاد قرار بگیرید

پژوهشگر دانشکده علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: نور آفتاب به خصوص در فصل تابستان بین ساعت نه صبح تا چهار بعدازظهر در حداکثر تابش خود است و در واقع در این ساعات خطرناکترین فاز نور ماورای بنفش وجود دارد، بنابراین آگاهی اشخاص از علائم خطر این بیماری و استفاده از روش‌های مراقبتی و پیشگیری  بسیار مهم است.

وی با تاکید بر لزوم یادگیری محافظت از دوران کودکی اظهار کرد: باید برنامه‌های روازنه ورزشی و تفریحات به گونه‌ای تنظیم شوند که افراد در  ساعت‌های تابش نور آفتاب و اشعه ماوراء بنفش کمتر در فضاهای آزاد باشند.

این متخصص پوست، مو و زیبایی استفاده از ضد آفتاب‌ها را بهترین وسیله دفاعی برای پیشگیری از سرطان‌های پوست دانست و گفت: ضد آفتاب‌ها در بازار به اشکال مختلف به صورت لوسیون، کرم، ژل و اسپری موجود است و انتخاب ضد آفتاب بسته به سلیقه افراد اشکالی ندارد اما آنچه مهم است اینکه در ایران باید حتما از ضد آفتاب‌هایی استفاده کنند که دارای  SPF بالاتر از ۱۵ تا ۳۰ است.

ادیبی خاطر نشان کرد: به هر میزانی که فاکتور SPF افزایش پیدا کند شدت محافظت آن از پوست بالا نمیرود و توصیه می شود که اشخاص زیاد بر روی عدد SPF یا فاکتور محافظتی توجه نکنند و SPF ۱۵ روی ۱۵ تا ۳۰ کفایت برای محافظت از پوست در برابر اشعه آفتاب کفایت می کند.

وی با بیان اینکه دفعات و مقدار مصرف ضد آفتاب ها در پیشگیری از سرطان‌ها بسیار مهم هستند، افزود: افراد بیشتر به مارک ضد آفتاب توجه می‌کنند اما مهمترین نکته مقدار کافی استفاده از ضد آفتاب در دفعات مناسب است.

ادیبی تاکید کرد: بهتر است در فصل تابستان افرادی که در فضای آزاد قرار می‌گیرند هر دو ساعت یکبار استفاده از ضد آفتاب را تکرار کنند و حتما ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از بیرون رفتن از منزل یا فضای بسته، مصرف ضد آفتاب بر روی پوست انجام شود.

پژوهشگر دانشکده علوم پزشکی اصفهان گفت: برای پوشش پوست صورت با ضد آفتاب استفاده از یک بند انگشت کامل ضد آفتاب کافی است و باید بدانیم که لازم نیست که حتما آفتاب سوختگی پیدا کنیم که مستعد سرطان شویم.

این متخصص پوست و مو و زیبایی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه آسیب‌های سطحی خفیف در اثر آفتاب هم ریسک سرطان‌ها را در افراد افزایش می‌دهد بنابراین آسان‌ترین و کم هزینه‌ترین روش برای مراقبت از وقوع سرطان‌های پوست استفاده از ضد آفتاب به مقدار و دفعات مناسب است.

کد خبر 379514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.