تولید اورانیوم تا ۱۰ روز آینده از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور خواهد کرد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: تولید اورانیوم تا ۱۰ روز آینده ( تا ششم تیرماه) از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور خواهد کرد.

به گزارش ایمنا، «بهروز کمالوندی» روز دوشنبه در محل مجتمع آب سنگین اراک در جمع خبرنگاران افزود: تولید اورانیوم ۴ برابر شده و شمارش معکوس برای گذشت از مرز ۳۰۰ کیلوگرم آغاز شده است.

وی ادامه داد: از امروز به مدت ۱۰ روز یعنی تا ششم تیرماه از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور خواهیم کرد.

کمالوندی بیان کرد: به محض اعلام، سرعت غنی سازی را سریع‌تر خواهیم کرد.سخنگوی سازمان انرژی اتمی بیان کرد: در حوزه آب سنگین پیشرفت‌های ارزشمندی شکل گرفته که نمونه بارز آن در حوزه بهداشت و درمان و تشخیص بیماری‌ها است.وی ادامه داد: برای اروپایی‌ها هنوز فرصت هست اما اگر بیشتر فرصت می‌خواهند معنی آن این است که یا نمی‌توانند یا نمی‌خواهند به تعهداتشان عمل کنند.

کمالوندی بیان کرد: اروپایی‌ها اظهار عجز کردند که توانایی انجام تعهدات را ندارند و جمهوری اسلامی بیشتر از این صبر نخواهد کرد. سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: پس از انجام دو اقدام انجام شده بر اساس گام اول بیانیه شورای عالی امنیت ملی، انجام اقدامات گام دوم (عبور از میزان غنی سازی ۳.۷ درصد) بیش از یک یا دو روز زمان نخواهد برد.
کمالوندی اظهار داشت: اگر برای کشورهای اروپایی مهم است برجام را حفظ کنند باید تلاش خود را بکنند و اقدامات جمهوری اسلامی کانلا در چارچوب برجام است.وی تصریح کرد: سناریوهای مختلف در اختیار مسئولان نظام قرار دارد و «اورهال» خوبی روی کارخانه آب سنگین انجام شده و آمادگی افزایش ظرفیت بیش از این است.

کمالوندی افزود: اگر تا ۲ ماه و نیم آینده بازار نداشته باشیم ذخایر آب سنگین می‌تواند از ۱۳۰ تن هم بگذرد.وی گفت: آنچه در برجام پذیرفتیم این بود که اورانیوم مازاد به بازارهای بین المللی عرضه شود اما ممکن است ما دیگر این عرضه را متوقف کنیم و این در حالی است که در زمانی که خیلی هم دور نیست می‌توان تمام آب سنگین تولید شده را به مصرف برسانیم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی بیان کرد: همه امکانات برای حرکت با شتاب در حوزه صنعت هسته‌ای و کمک به توسعه اقتصادی کشور وجود دارد.معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران پس از صبر استراتژیک یکساله در مقابل عدم رعایت حقوق برجامی ایران، خروج آمریکا از برجام و تحریم خرید اورانیوم غنی شده و آب سنگین ایران از سوی این کشور دو اقدام فوق را آغاز کرد و مهلت شصت روزه ای را به طرف های مقابل داده است که در صورت رعایت حقوق برجامی ایران قابل بازگشت است و در غیر این صورت در پایان شصت روز دو تصمیم دیگر اعلام خواهد شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین گفت: با برنامه ریزی های انجام شده هم اینک ظرفیت ۲۷۲ هزار سو وجود دارد. انتهای ۱۵ سال تعهد جمهوری اسلامی ایران در برجام تعداد سانتریفیوژها باید به ۲۷۲ هزار سو افزایش می یافت که اکنون هم ظرفیت برای رسیدن به این میزان وجود دارد.

کمالوندی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران افزود: اقدام و عمل از سوی آمریکایی‌ها در بخش‌های حذف تحریم‌ها، برقراری ارتباط بانکی ایران با تمام نقاط جهان، آزادی ایران در فروش نفت می‌تواند شرایط را تغییر دهد و این امکان وجود دارد که مسئولان نظام به تصمیمات گذشته خود باز گردند. وی اظهار داشت: در صورتی که آمریکایی‌ها و اروپایی قصد کنار آمدن با ایران را دارند باید با سرعت عمل بیشتری این اقدامات را انجام دهند.

وی ادامه داد: اگر جمهوری اسلامی ایران تعهد کرده ۱۳۰ تن به بالا را عرضه نکند، این تعهد ایجاد نشده که صادرات نداشته باشیم و یا مازاد این تولید را به چیز دیگر تبدیل نکنیم.

سخنگوی انرژی هسته‌ای اظهار داشت: یک سناریو سه و ۶۷ صدم درصد برای تأمین نیاز نیروگاه بوشهر وجود دارد که این مهم تا پنج درصد هم افزایش می باید و سناریو دوم راکتور تحقیقاتی تهران است که به ۲۰ درصد برسد و در صورتی که نیاز باشد، امکان افزایش تولید نیز وجود دارد. وی افزود: هر چند که طراحی‌های تجهیزات و تولید را متخصصان ایرانی انجام می‌دهند و چینی‌ها تأیید می‌کنند، اما ارتباط چینی‌ها با وجود فشارهای آمریکا با ما مطلوب است.

سخنگوی انرژی هسته‌ای اظهار داشت: ظرفیت تولید میزان قابل توجهی از تجهیزات هسته‌ای در داخل کشور وجود دارد اما برای تسهیل در امور و سرعت بخشی به تولید درخواست واردات این تجهیزات از اروپا ارائه شده که اگر این تجهیزات را به ما بدهند سرعت کار ما بالا می‌رود اما اگر هم ندادند معمایی پیش روی ما نیست و ما در داخل قادریم که تمام این تجهیزات را طراحی و تولید کنیم.

کمالوندی افزود: آنچه که ما در خصوص انرژی هسته پیش از برجام بودیم قابل بازگشت است و خواسته ما حذف تحریم‌ها است و مدت تعیین شده برای این امر هم از سوی سران کشور ۲ ماه اعلام شده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 379507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.