ایجاد مدیریت واحد شهری در مدیریت بحران‌ها الزامی است

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: در کلانشهر اصفهان ایجاد وحدت رویه و مدیریت واحد شهری در مدیریت بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی الزامی است.

به گزارش ایمنا، حسین امیری در جمع مدیران خدمات شهری با بیان اینکه در برنامه ریزی و مدیریت شهری توجه به ایمنی و امنیت بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: پدافند غیرعامل از مهم‌ترین رویکردها و راهبردها در حوزه مدیریت بحران شهری است و به منظور کاهش آسیب‌ها و افزایش توان سیستم، توجه به اقدامات پدافند غیرعامل ضروری است.

وی با بیان اینکه امروزه برنامه ریزی و اقدام به منظور کاهش خسارات جانی و مالی همچنین ایجاد ایمنی در زیرساخت‌های شهری از مهم‌ترین اقدامات در طراحی و برنامه ریزی شهری است، تصریح کرد: اقدامات پدافندغیر عامل در شهرسازی نتایج مهمی از جمله افزایش ایمنی شهر و شهروندان در برابر تهدیدات، کاهش تلفات جانی، کاهش خسارات ساختمانی و تأسیسات شهری، کاهش هزینه‌های بازسازی و مرمت شهر در شرایط بحرانی را در بر دارد.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه پدافند غیرعامل آمادگی برای مقابله با حوادث طبیعی و غیرطبیعی است، تصریح کرد: در برنامه ریزی شهرها آگاهی از مسائل پدافند غیرعامل ضروری است و باید مناطقی که در صورت بروز بحران، آسیب پذیر بوده مانند نیروگاه‌های برق، سدها و دیگر مکان‌هایی که تأسیسات زیربنایی شهر است، همچنین مکان های عمومی شهر که در مواقع بحران تیررس خطر بوده، شناسایی شود.

وی افزود: در کلانشهر اصفهان با وجود بیش از دو میلیون نفر جمعیت و ۲۰۰ محله با تراکم زیاد، همچنین افزایش روند مهاجرت، تهدید مراکز بالقوه خطرناک صنعتی و غیرصنعتی، بافت سنتی و وجود بازارهای قدیمی، فرسودگی تأسیسات، وجود ترافیک در هسته مرکزی شهر در صورت وقوع حادثه، دارا بودن شرایط کوهستانی و مواردی از این قیبل ایجاد وحدت رویه و مدیریت واحد شهری در مدیریت بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی الزامی است.

امیری خاطرنشان کرد: باید با تعاملات درون و برون سازمانی، برنامه ریزی، پشتیبانی و تصمیم گیری‌های لازم اقدامات ضروری در زمینه کاهش آسیب پذیری کلانشهر اصفهان و افزایش مقاومت زیرساخت‌های شهری به هنگام وقوع حادثه ایجاد شود.

وی با بیان اینکه بعضی پدافند غیرعامل را یک واژه نظامی تلقی می‌کنند در صورتی که یک مسئله مهم و ضروری در زندگی اجتماعی و شهری است، اظهار کرد: بعضی تهدیدات ناشی از اقدامات دشمن نیست بلکه مکان‌یابی غلط و نزدیکی با نقاط خطرزا، باعث بروز خطراتی در شهرها می‌شود که باید آن‌ها را شناسایی و برای رفع آنها برنامه ریزی کرد.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان افزود: توجه به اصول پدافندغیرعامل در مکان یابی مراکز، تمرکززدایی از زیرساخت‌ها و مراکز حیاتی شهر همچنین ایجاد و توسعه فضای امن شهری از مهم‌ترین راهبردها برای ارتقاء سطح ایمنی شهر به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه مفاهیم پدافند غیرعامل باید در جامعه نهادینه شود، خاطرنشان کرد: آحاد جامعه باید با این واژه آشنا شوند تا در مقابل حوادث طبیعی و سوانح مقاوم شده و آموزش ببینند همچنین باید از بروز اتفاقات جلوگیری کرد و در صورت وقوع خسارت آن را به حداقل رساند که ترویج این مقوله نیاز به آموزش و فرهنگ سازی دارد.

امیری با بیان اینکه رسانه‌ها نقش مهمی در فرهنگ سازی در سطح جامعه دارند، عنوان کرد: پدافند غیرعامل یک مقوله پیشگیرانه برای تسهیل در مدیریت بحران و شناسایی تهدیدات غیرطبیعی است.

وی عمده‌ترین هدف پدافند غیرعامل را در حال حاضر، ایمن سازی و کاهش آسیب پذیری زیرساخت‌های مورد نیاز مردم دانست و افزود: امروزه مردم به محیط آرام درون شهرها همچنین ایمنی و آسایش کافی احتیاج دارند در نتیجه با نهادینه کردن پدافند غیرعامل به صورت یک برنامه ریزی اصولی و طراحی در توسعه پایدار، زیرساخت هایی ایجاد می‌شود که در ذات خود ایمنی دارند.

کد خبر 379501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.