۱۰۶ هزار هکتار کانون فرسایش بادی در آران و بیدگل وجود دارد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آران و بیدگل با بیان اینکه ۱۰۶ هزار هکتار در شهرستان آران و بیدگل کانون فرسایش بادی وجود دارد، گفت: با وجود گسترش جنگل‌های دست کاشت، در روستای شهریاری ابو زید آباد این شهرستان تپه‌های ریگ تثبیت نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا شفیعی پیش از ظهر امروز در بازدید خبرنگاران از طرح‌های مقابله با بیابان‌زایی شهرستان آران و بیدگل با بیان اینکه مساحت عرصه های بیابانی این منطقه ۴۰۰ هزار هکتار است، اظهار کرد: طرح‌های بیابان زدایی و تثبیت شن در سال ۱۳۴۹ در ایران و در شهرستان آران و بیدگل اجرایی شد که در نتیجه آن ۹۶ هزار هکتار عرصه بیابانی تثبیت و به جنگل‌های دست کاشت تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه ۱۰۶ هزار هکتار در شهرستان آران و بیدگل کانون فرسایش بادی وجود دارد، افزود: با وجود گسترش جنگل‌های دست کاشت، در روستای شهریاری ابو زید آباد این شهرستان تپه‌های ریگ تثبیت نشده است و در راستای اجرای طرح‌های بیابان زدایی مناطق، طی سنوات قبل و با تامین اعتبار صندوق توسعه ملی مالچ پاشی شده است.

وی با اشاره به اهمیت تثبیت شن‌های روان گفت: برای جلوگیری از هدر رفت پوشش گیاهی و جنگل‌های دست کاشت، عملیات تثبیت شن با مالچ پاشی و نهال کاری در این منطقه ضروری است زیرا درختچه‌های کاشته شده بر اثر هوازدگی خشک می شود که این مهم نیاز به تامین اعتبار بیشتری در سال جاری دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آران و بیدگل با بیان اینکه یکی از کانون‌های بحرانی گرد و غبار منطقه نصر آباد در شمال آران و بیدگل است، گفت: از سال ۱۳۸۵ کار تثبیت و نهال کاری در عرصه های بیابانی این منطقه در ۲۲۰ هکتار آغاز شد که در هر هکتار آن ۱۲۵ اصله درخت کاشته شده است.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۷۰ درصد از اعتبارات تخصیص داده شده برای طرح‌های مقابله با بیابان زدایی برای مراقبت، نگهداری، رسوب زدایی و جلوگیری از آسیب به درختچه‌ها هزینه می‌شود.

کد خبر 379499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.