کمین بیماری‎‌های آبی در استخرها!

آب استخر تنها در صورت مشاهده خون در آب تعویض می‌شود و بیشتر نسبت به افزایش کیفیت آن با مواد ضدعفونی کننده توجه می‌شود. امکان انتقال ویروس‌های گوارشی از طریق آب آلوده استخرها به انسان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شنا یکی از پرطرفدارترین ورزش‌های تابستانه است که زن و مرد و پیر و جوان را به خود جذب کرده است، ورزشی که می‌تواند مرهمی بر گرمای سرسام آور تابستان باشد و افراد با آب تنی ساعاتی را با شادی و نشاط سپری کنند. اما از سوی دیگر فضای برخی استخرها می‌تواند تهدیدی برای سلامتی شناگرانی باشد که بدون توجه به استانداردهای لازم از هر استخری برای آب‌تنی استفاده می‌کنند.

امکان انتقال و یا شیوع بیماری‌های چشم، گوش، دستگاه تنفسی، عفونت‌های جلدی، بیماری‌های گوارشی و بیماری‌های مجاری ادرار به طور مستقیم و یا غیرمستقیم در بین شناگران دیده شده است هر چند در طول قرن گذشته، استفاده از سیستم‌های مدرن ضد عفونی کننده استخرها تا حد زیادی باعث کاهش انتقال بیماری عفونی و ویروس‌ها و  بهبود کیفیت آب استخرها شده است.

ابتلا به ویروس‌های گوارشی در استخرهای آلوده

عباسعلی جوادی، رییس سازمان نظام پزشکی استان اصفهان بر این باور است  راه انتقال ویروس‌های گوارشی از طریق استخرهای آلوده است؛ او در این باره به خبرنگار ایمنا گفت: اگر استخرها به نحو صحیحی ضد عفونی و گندزدایی شوند ویروس‌های گوارشی به شناگران منتقل نمی‌شود چرا که با ضد عفونی کردن، ویروس‌های گوارشی به طور کامل از بین می‌روند.

رییس سازمان نظام پزشکی استان اصفهان با بیان اینکه برخی ویروس‌های تنفسی نیز از طریق شنا کردن در استخرهای آلوده به بدن افراد منتقل می‌شود، افزود: این ویروس‌ها بیشتر گلو درد و گرفتاری چشمی را ایجاد می‌کند و به غیر از این موارد امکان انتقال ویروس دیگری از طریق آب استخرها وجود ندارد.

وی تاکید کرد: به دلیل مواد ضد عفونی و کلری که در آب استخرها وجود دارد انتقال میکروب و ویروس‌های گوارشی به ندرت است و آب استخرها به دلیل وجود همین مواد ضد عفونی کننده و کلرها آلرژی‌های تنفسی و چشمی را به همراه دارند.

 جوادی با بیان اینکه در صورت استریل نشدن آب استخرها امکان انتقال بیماری‌های عفونی و ویروس‌ها وجود دارد، گفت: با توجه به اینکه کلرزنی‌ها در استخرها به طور مداوم صورت می‌گیرد مصرف این کلرزنی‌ها حتی به میزان کم میکروب‌ها را از بین می‌برد و معمولاً کلری که در استخرها می‌زنند بیش از این مقدار است و بنابراین امکان انتقال میکروب‌ها ویروس‌ها و انگل‌ها در استخرها وجود ندارد.

وی درباره انتقال هپاتیت A از طریق استخرهای آلوده افزود: بروز هپاتیت A از طریق آب آلوده است اما معمولاً به دلیل اینکه استخرها ضد عفونی می‌شود و درهمه استخرها بوی کلر حس می‌شود همین ضد عفونی با کلر مانع انتقال هپاتیت A به شناگران می‌شود.

 با  تخلفات بحرانی برخورد می‌شود!

همچنین حسین صفاری، مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان نیز درباره افزایش نظارت بر بهداشت استخرها در فصل تابستان به منظور جلوگیری از شیوع بیماری‌ها عفونی به خبرنگار ایمنا گفت: نظارت‌های کارشناسان مرکز بهداشت محیط استان در طول سال از استخرها صورت می‌گیرد و با رسیدن فصل گرما و در ایام تابستان این نظارت‌ها برای پیشگیری از شیوع ویروس‌ها وعفونت ها افزایش پیدا می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه با بروز تخلف‌های بحرانی در استخرها برخورد قاطعی صورت می‌گیرد، افزود: در صورت مشاهده تخلف‌های بحرانی در استخرها که باعث لطمه رساندن به سلامت شناگران باشد به وسیله کارشناسان مرکز بهداشت محیط استان از ادامه روند فعالیت آن استخر جلوگیری می‌شود.

صفاری تصریح کرد: در موارد غیر بحرانی تذکرهای لازم به مسئولان استخرها داده می‌شود و سپس در بازدیدهای بعدی آنچه مد نظر کارشناسان مرکز بهداشت محیط استان است اینکه مواردی که قبلاً مد نظر بوده و نسبت به آن تذکر دادند در بازدید جدید رفع نقص شده باشد.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان تاکید  کرد: در این مقوله کارهایی که انجام می‌شود بازدید محیطی از نظر نظافت، شرایط آن محل و کیفیت آب است. این کیفیت آب وابسته به نمونه‌برداری میکروبی و کلرسنجی است.

وی اضافه کرد: با نظارت‌ها و نمونه برداری میکروبی و کلرسنجی که انجام می‌گیرد و با برآورد نتایج  اگر مشکلی از نظر کیفیت آب وجود نداشته باشد استخرها برای ادامه فعالیت مساله‌ای ندارند و این استخرها و به خصوص رخت کن‌های آن تحت کنترل هستند.

لزوم استفاده از کمدهای قابل شستشو در رختکن‌ها

صفاری با اشاره به اهمیت وجود کمدهای قابل شستشو در رختکن‌های استخرهای برای جلوگیری از بروز بیماری‌ها و ویروس‌ها می‌گوید: بایستی مسئولان استخرها به توصیه‌های که از قبل مد نظر کارشناسان مرکز بهداشت محیط استان بوده توجه لازم را داشته باشند به خصوص کمدهای داخل رختکن‌ها که وسایل شناگران در آن گذاشته می‌شوند حتماً قابل شستشو باشند.

وی تصریح کرد: استخرهایی که کمدهای آن از چوب، تخته و یا از جنس نئوپان باشد به دلیل اینکه محل تجمع حشرات هستند حق ادامه فعالیت را در ایام تابستان ندارند چرا که اگر کسی دچار دچار شپس و کنه شود ممکن است که این بیماری عفونی به بقیه هم انتقال پیدا کند.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان ادامه داد: قابل شستشو بودن کمد برای این است که محل تجمع میکروب‌ها نباشند و علاوه بر این در رختکن‌های استخرها باید جای خرابی، شکستگی کاشی و موزاییک که محل آلودگی است هم وجود نداشته باشد و نظافت و شستشو کامل رخت کن‌ها و کلر زنی و گند زدایی هم استخرها و هم جکوزی به طور مستمر با شیوه‌های در نظر گرفته شده مرکز بهداشت ضروری است.

صفاری با بیان اینکه داشتن کارت سلامت برای شناگر، غریق نجات و متولیانی استخرها لازم است، تاکید می‌کند: به خصوص در محیط سونا به دلیل وجود رطوبت زیاد امکان بروز آلودگی‌ها وجود دارد و رطوبت این محیط مستعد برای رشد میکروب‌های بیماری‌زا است و داشتن کارت سلامت حائز اهمیت است و می‌طلبد که این مکان‌ها به طور مرتب گندزدایی و تمیز شوند تا از تجمع حشرات و سوسک‌ها جلوگیری شود.

تعویض آب استخرها تنها با مشاهده خون انجام می‌شود!

وی با تاکید بر اینکه تعویض آب استخرها مرتب صورت نمی‌گیرد و در واقع تعویض آب بستگی به کیفیت آب دارد، افزود: مواقعی که آب در اثر مشاهده خون یا موارد دیگر آلودگی آنی پیدا کند تعویض آب صورت می‌گیرد اما در شرایط معمولی بیشتر کیفیت آب کنترل می‌شود.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان خاطرنشان کرد: تعویض آب اهمیت زیادی ندارد اما بایستی کیفیت آب با استاندارهای آب شرب مطابق بوده و همه این موارد کنترل شوند.

وی اظهار کرد: طی بازدیدهای انجام شده موارد بحرانی تخلف‌ها مشاهده شده است که این تخلف‌ها بیشتر در زمینه خرابی خود مخزن استخر بود یا دوش‌های تعدادی از استخرها که برای تمیز شدن هنگام ورود و خروج  شناگران است و یا کلر زنی آب‌های تعدادی از استخرها به نحو صحیحی انجام نشده است که از فعالیت این موارد بحرانی ممانعت به عمل آمده است.

کد خبر 379498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.