اهالی جولان: شهرک ترامپ نمی خواهیم

کشورهای خاورمیانه امروز شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، از جمله واکنش انصارالله به اظهارات اخیر بن‌سلمان درباره یمن و مانور جنگنده‌های عربستانی و آمریکایی بر فراز منطقه خلیج فارس، می توان اشاره کرد.

اهمیت ژئوپلیتیک و موقعیت خاص کشور ایران از منظر هژومونی منطقه‌ای و جهانی، مقوله‌ای حساس و غیرقابل انکار در مناسبات سیاسی و راهبردی نظام بین الملل است. از این رو خبرگزاری ایمنا، به صورت روزانه به انعکاس تحولات منطقه و همسایگان جمهوری اسلامی ایران خواهد پرداخت.

مانورجنگنده‌های عربستانی و آمریکایی بر فراز منطقه خلیج فارس

خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، گزارش داد، جنگنده‌های نیروی هوایی عربستان و جنگنده‌های نیروی هوایی آمریکا از مدل "اف ۱۵ سی" پرواز مشترکی بر فراز منطقه خلیج فارس داشتن  ، در این پرواز مشترک، برخی از این جنگنده‌ها عملیات سوخت‌گیری هوایی را برای دیگر جنگنده‌ها انجام دادند. این گزارش این پرواز مشترک بر فراز منطقه خلیج فارس را در چارچوب یک ماموریت توصیف و اعلام کرد، هدف از این ماموریت ادامه تقویت روابط نظامی و همکاری‌های مشترک دو طرف است.

این منبع عربستانی جزئیات بیشتری درباره ماهیت این ماموریت ارائه نکرده و تا این لحظه نیز بیانیه‌ای از طرف آمریکا درباره این ماموریت منتشر نشده است.

واکنش انصارالله به اظهارات اخیر بن‌سلمان درباره یمن

محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در واکنش به اظهارات اخیر محمد بن سلمان، ولیعهد و وزیر دفاع عربستان گفت: اظهارات بن سلمان آشکارا نشان می‌دهند که آنها مخالف برقراری صلح در یمن هستند و این ائتلاف عربی است که گزینه نظامی را انتخاب کرده و با راه‌حل‌های سیاسی مخالفت می‌کند.

این عضو شورای عالی سیاسی انصارالله یمن به کشورهای عضو ائتلاف عربی یادآور شد: یمن با ارتش و نهادهای نظامی و مدنی خود در مقابل جنگی که بن سلمان به راه‌ انداخته و آن را رهبری می‌کند، ایستاده است. الحوثی در ادامه تاکید کرد: جرائمی که ائتلاف عربی در یمن مرتکب می‌شود از جمله فاجعه انسانی و ویرانی‌ها در این کشور در واقع نشان دهنده فاصله آنها از منافع یمن هستند.

او افزود: بودجه ارائه شده به کسانی که در هتل‌های ریاض اقامت دارند در واقع پول سیاسی است که باعث سرسپردگی دولت توطئه‌گر به این ائتلاف می‌شود. ولیعهد عربستان به تازگی در گفت‌وگویی با روزنامه الشرق الاوسط چاپ این کشور که اولین مصاحبه او پس از پرونده قتل جمال خاشقجی در استانبول بود، به بررسی شرایط منطقه و در راس آن جنگ علیه یمن پرداخت.

توییت پسر خاشقجی به مناسبت "روز جهانی پدر"

صلاح خاشقجی، فرزند جمال خاشقجی در این پیام توییتری که مصادف با "روز جهانی پدر" منتشر کرده است، تنها به نوشتن این پیام اکتفا کرده است: "خاشقجی... روز پدر مبارک". پیامی که واکنش صدها تن از همراهان با قضیه پدرش را برانگیخت.

به نظر می‌رسد، صلاح که مقیم انگلیس مقیم است تلاش دارد با این پیام‌های توییتری پرونده قتل پدرش را مجددا به جریان بیندازد که نخستین سالگردش ماه اکتبر خواهد بود. صلاح آخرین پیام خود را ماه آوریل منتشر کرد که نوشته بود: هر کسی که مشارکتی یا ارتباطی با جنایت قتل پدرم دارد، دادگاهی شده و به جزای عملش می‌رسد.

فرزند خاشقجی در بیانیه‌ای که به نیابت از خانواده‌اش در صفحه توییتری خود منتشر کرد، آورده است: در گذشته و در حال حاضر برای فیصله دادن به پرونده قتل پدرم هیچ مذاکره‌ای انجام نداده‌ایم. وی تاکید کرد، هر کسی که این جنایت را مرتکب شده یا در آن دست داشته یا مشارکت و هرگونه ارتباطی داشته است، مورد پیگرد قرار می‌گیرد.

جمال خاشقجی دوم اکتبر ۲۰۱۸ به دست تیم تروری در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به قتل رسید. جنایتی که افکار عمومی جهان را با خود همراه کرد و تا این لحظه خواستار شناسایی قاتلان این جنایت و مجازات آنها هستند.

اواسط ماه نوامبر دادستانی کل عربستان اعلام کرد، رئیس تیم مذاکره با خاشقجی دستور قتل او را صادر کرده است. دادستانی نام این رئیس را بیان نکرد. این در حالی است که سازمان اطلاعات آمریکا در گزارشی که پس از ارتکاب این جنایت منتشر کرد، آورده است، ولیعهد عربستان دستور قتل این روزنامه‌نگار را صادر کرده است. دستگاه قضایی ترکیه هم پنجم دسامبر حکم بازداشت احمد عسیری، معاون سابق رئیس سازمان اطلاعات عربستان، سعود القحطانی، مشاور ارشد ولیعهد این کشور و تعدادی از افراد را به اتهام دست داشتن در این جنایت صادر کرد.

ترکیه می‌گوید، "اقدامات تحریک‌آمیز" دمشق را برنمی‌تابد

روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم نوشت: مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه در واکنش به حمله ادعایی به ایست بازرسی کشورش در شمال غرب سوریه گفت: نمی‌توانیم این تعدی نظام سوریه را بپذیریم، این اقدام با توافق‌نامه پیرامون ادلب که با روسیه امضا کردیم، مغایرت دارد.

وی افزود: نمی‌توانیم اقدامات تحریک‌آمیز نظام سوریه علیه سربازانمان را نادیده بگیریم و این نظام را در حد و حدود خود متوقف می‌کنیم. همه باید حد و حدود خودشان را بشناسند. پیش از این وزارت فاع ترکیه اعلام کرده بود، نیروهای دولتی سوریه مستقر در تل‌ بازان نهمین ایست بازرسی ترکیه در منطقه کاهش تنش ادلب را با توپخانه و خمپاره مورد هدف قرار دادند که تنها خسارت‌های مالی برجای گذاشته است.

همچنین پیشتر ترکیه مقامات سوریه به رهبری بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور را به آغاز حملات متعدد به دهمین ایست بازرسی آنکارا واقع در جنوب غرب حماه و داخل منطقه کاهش تنش ادلب متهم کرده بود. طبق اعلام آنکارا، در این حملات دو نظامی ترکیه کشته شدند. رئیس جمهوری این کشور نیز تهدید کرده است در صورت ادامه حملات از سوی نیروهای اسد، واکنش نشان می‌دهد.

در حل بحران سوریه باید منافع تمامی طرف‌ها در نظر گرفته شود

الکساندر وندیکتوف، معاون دبیر شورای امنیت روسیه به روزنامه روسیسکایا گازتا گفت: مذاکرات میان روسیه و آمریکا درباره سوریه طی مدت طولانی با موانعی روبرو شد اما طرف آمریکایی میزان کافی اراده سیاسی از خود نشان داده و ما اکنون آماده دیداری هستیم که قرار است ظرف دو هفته آینده بین رهبران شورای امنیت روسیه، آمریکا و اسرائیل برگزار شود.
وی با اشاره به دیداری که قرار است در آن نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا و مائیر بن شبات، رئیس شورای امنیت قومی اسرائیل شرکت کنند، گفت: ما امیدواریم که همکاری مثمرثمر بین ما به اقدامات عملی مشترکی بینجامد که به برقراری ثبات در سوریه و خاورمیانه کمک کند.

این مسئول تأکید کرد که باید در این روند منافع تمامی طرف‌ها از جمله ایران درنظر گرفته شود.

اهالی جولان: شهرک ترامپ نمی خواهیم

اهالی بلندی‌های اشغالی جولان برگزاری نشست کابینه رژیم صهیونیستی در این منطقه و نامگذاری شهرکی در آن به نام رئیس جمهوری آمریکا را محکوم کردند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، اهالی بلندی‌های اشغالی جولان برگزاری نشست کابینه رژیم صهیونیستی در این منطقه و نامگذاری شهرکی در آن به نام "ترامپ"، رئیس جمهوری آمریکا را محکوم کردند. ساکنان جولان همچنین اینگونه اقدامات رژیم صهیونیستی را باطل و مخالف با قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل دانستند و تأکید کردند که این اقدامات حقیقت تاریخی جولان که یک سرزمین عربی سوری است، تغییر نخواهد داد.

در همین راستا، اهالی روستاهای "مجدل شمس"، "مسعده"، "بقعاثا" و "عین قنیه" در گفت‌وگو با سانا اظهار کردند که برگزاری این نشست در جولان سوریه به منزله هتک حرمت مقدس بودن این سرزمین و نقض تمامی قطعنامه‌های بین‌المللی درباره جولان است که بر سوری بودن آن تأکید دارند که اکنون اشغال شده است.

الشیخ سلیمان المقت، اسیر آزاد شده نیز این اقدامات اسرائیل را خصمانه خواند و گفت که اقدامات رژیم صهیونیستی بیانگر سیاست اشغالگری آن است که هیچگونه ارزشی برای منشورها و قوانین بین‌المللی قائل نیست. تمامی طرح‌های اسرائیل حبابی بیش نبوده و حقیقت تاریخی و جغرافیایی جولان و هویت عربی و سوری آن را تغییر نخواهد داد.

وی افزود: به لطف پایداری ملتمان طرح‌های رژیم اشغالگر به شکست کشیده خواهد شد.

کد خبر 379494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.