مافیایی که سلامت شهروندان را نشانه رفته است

مشاغل کاذب سال‌ها است که جامعه را با مشکلات زیادی روبه رو کرده است، البته برخی از فعالیت‌های این مشاغل علاوه بر ایجاد آسیب‌های اجتماعی سلامت شهروندان را نیز نشانه رفته و جان آنان را در خطر انداخته است، البته مردم نیز گاهی بدون اطلاع به این موضوع دامن زده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاید همه ما خاطره‌ای از دوره‌گردهایی داشته باشیم که در کوچه پس کوچه‌های محله‌ها با گاری‌های خود حرکت می‌کردند و بسته‌های کاغذ، مقوا، کارتن و سایر اقلام خشک مردم را تحویل می‌گرفتند، اغلب این دوره‌گردها کالاهای جایگزین خوبی برای دریافت این بسته‌های پسماند خانگی به شهروندان می‌دادند زیرا سود مناسبی از فروش و تبدیل این پسماندها به اقلام دیگر به دست می‌آوردند.

امروز پس از گذشت سال‌ها نه تنها فعالیت این دوره‌گردها کاهش پیدا نکرده بلکه به روزتر نیز شده است، آنان اقلام بازیافتی را با خودروهایی به انبارهای غیر مجاز یا دامداری‌‎ها منتقل کرده و در چرخه‌ای غیرمجاز و معیوب به انواع اقلام مصرفی و خوراکی شهروندان تبدیل می‌کنند، روند تبدیلی این پسماندهای خشک موجب شده تا سلامت کسانی که بعدا از اقلام تبدیلی استفاده می‌کنند در معرض تهدید جدی قرار بگیرد در حالی که سود مناسبی از قبل این پسماندها عاید دوره‌گردها شده و فعالیت آنان را تبدیل به یک مافیای اقتصادی کرده است.

پسماند تولید شده به وسیله شهروندان باید در یک چرخه استاندارد و بهداشتی به اقلام مختلف تبدیل شود تا سلامت مصرف‌کنندگان و بهداشت محیط شهری حفظ شود. بر طبق قانون، سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان وظیفه جمع‌آوری پسماندهای شهروندان را بر عهده دارد و ماموران این سازمان هر هفته با حضور در محلات نسبت به جمع‌آوری اقلام بازیافتی و زباله‌ها اقدام می‌کنند، به علاوه ایستگاه‌های مجاز بازیافت نیز در مناطق مختلف آماده دریافت پسماندهای خشک شهروندان هستند و در ازای دریافت پسماند هدیه‌ای نیز برای مصرف خانگی شهروندان نظر می‌گیرند.

جمع‌آوری اقلام بازیافتی به وسیله دوره‌گردها تخلف محسوب می‌شود

فرشاد مستاجران، معاون برنامه‌ریزی و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در این باره می‌گوید: جمع‌آوری غیر مجاز پسماندهای شهر از گذشته وجود داشته، اما فعالیت دوره‌گردهای جمع‌آوری زباله در چند ماه گذشته به شدت افزایش پیدا کرده است.

وی تصریح می‌کند: قیمت اقلام بازیافتی مثل همه کالاها بالا رفته است و شهروندان به دلیل مشکلات اقتصادی استقبال بیشتری از دوره‌گردهای غیر مجاز زباله دارند زیرا قیمت ریالی هدایای دریافت شده از طرف آنان بیشتر است.

معاون برنامه‌ریزی و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه جمع‌آوری اقلام بازیافتی به وسیله دوره‌گردها و بر اساس قانون مدیریت پسماند تخلف محسوب می‌شود، می‌افزاید: تنها مرجع جمع‌آوری پسماند شهری از جمله پسماند تر و خشک شهرداری است و قانون این وظیفه را به مدیریت اجرایی و شهرداری‌ها محول کرده است.

وی ادامه می‌دهد: بر طبق ماده ۱۶ قانون مدیریت پسماند، جمع‌آوری غیر مجاز آن به وسیله دوره‌گردها تخلف محسوب شده و جرایمی نیز در نظر گرفته شده است.

مستاجران خاطرنشان می‌کند: با وجود اینکه ماموران سازمان مدیریت پسماند به شدت با این موضوع برخورد دارند و مراجع قضایی و نیروی انتظامی نیز همکاری لازم را در این زمینه انجام می‌دهند، اما تحویل بازیافت شهروندان به دوره‌گردها و عوامل غیر مجاز، کار ماموران سازمان را در انجام وظایف خود با مشکل مواجه می‌کند.

وی می‌گوید: مشارکت و همراهی شهروندان با ماموران سازمان مدیریت پسماند اهمیت زیادی دارد زیرا مشخصه‌های بهداشتی در روند جمع‌آوری و تبدیل غیر مجاز پسماند رعایت نشده و مشکلات عمده‌ای برای سلامت شهروندان به وجود می‌آید. 

معاون برنامه‌ریزی و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان عنوان می‌کند: اقلام و انبارهای غیر مجاز در یک چرخه غیر بهداشتی قرار می‌گیرد زیرا نظارتی بر روند تبدیل این اقلام وجود ندارد، تولید جعبه‌های غیر بهداشتی برای اقلام خوراکی مثل پیتزا و شیرینی سلامت شهروندان را در معرض تهدید قرار می‌دهد.

مستاجران می‌افزاید: کیفیت اقلام تولیدی از مواد بازیافتی متفاوت است و چنانچه استانداردهای بهداشتی برای تبدیل پسماند در نظر گرفته نشود، اقلام تولید شده آلوده به میکروب خواهد بود و مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد می‌کند.

آثار منفی پسماند غیرمجاز نصیب شهروندان می‌شود

وی تاکید دارد: در برخی موارد، نان خشکی که به وسیله دوره‌گردها جمع‌آوری می‌شود در کارگاه‌های غیر مجاز پس از پودر شدن تبدیل به ادویه شده یا به مصرف گاوداری‌ها می‌رسد این در حالی که بیشتر نان خشک جمع‌آوری شده کپک دارد و پس از تغذیه دام وارد شیر تولیدی شده و به مصرف شهروندان می‌رسد.

معاون برنامه‌ریزی و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: رعایت نکردن بهداشت و همراهی شهروندان با این دوره‌گردها موجب شده تا کسب و کار آنان به شدت رونق بگیرد و آثار منفی این جمع‌آوری غیرمجاز نصیب شهروندان شود.

مستاجران تاکید می‌کند: تیم‌های بازرسی و نظارت سازمان، نیروی انتظامی و قوه قضائیه نظارت و کنترل لازم را در این زمینه دارند، اما شهروندان مهم‌ترین نقش را در حذف جمع‌آوری غیر مجاز پسماند داشته و تا زمانی که مردم همراهی لازم را نکنند، کاهش و حذف دوره‎گردهای غیرمجاز پسماند ممکن نیست.

وی تصریح می‌کند: دوره‌گردها رقم ریالی بیشتری برای هدیه در نظر می‌گیرند و این موضوع موجب شده تا مردم برای تحویل زباله به دوره‌گردها ترغیب شوند، اما شهروندان نباید دیدگاهی صرفا اقتصادی به این موضوع حیاتی داشته باشند.

معاون برنامه‌ریزی و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان می‌افزاید: دوره‌گردها مجوز خاصی ندارند و به هیچ شخص یا نهادی پاسخگو نیستند، اما پیمانکار مجاز شهرداری هدیه کمتری به شهروندان پرداخت می‌کند زیرا همه مشخصه‌ها از جمله لباس فرم، مالیات، بیمه، اجاره مکان و استانداردهای مشخص برای آنان در نظر گرفته می‌شود.

مستاجران می‌گوید: همچنین رعایت استانداردهای بهداشتی و تعداد زیاد نیروی انسانی به کار گرفته شده موجب می‌شود تا هزینه‌های پیمانکار افزایش یابد و در نتیجه قیمت تمام شده و ارزش ریالی هدیه کاهش یابد، اما رعایت بهداشت اهمیت بیشتری دارد و رعایت نکردن آن موجب شیوع انواع بیماری‌ها شده و سلامت شهروندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: مشارکت شهروندان با چرخه‌های جمع‌آوری و تبدیل پسماند مجاز که زیر نظر سازمان مدیریت پسماند اجرا می‌شود، اهمیت زیادی دارد تا مشکلی برای سلامت آنان ایجاد نشود.

آمار دقیقی از تعداد دوره‌گردها نداریم

معاون برنامه‌ریزی و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد این دوره‌گردها و مکان‌های غیر مجاز در دسترس نیست، می‌افزاید: ماموران سازمان مدیریت پسماند برخی از عوامل غیرمجاز و مکان‌های انباشت و تبدیل پسماند را شناسایی کرده و به مراجع قضایی معرفی می‌کنند تا دستور پلمب و توقیف خودروهای آنان صادر شود.

مستاجران تاکید کرد :  به دلیل شرایط اقتصادی تعداد آنان به شدت افزایش پیدا کرده و جمع‌آوری و تبدیل پسماند تبدیل به یک مافیای بزرگ شده است ، برخی از این دوره‌گردان از اتباع بیگانه هستند.

وی با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای سهولت در جمع‌آوری پسماند خشک، می‌گوید: از ابتدای تیرماه امسال جمع‌آوری پسماند خشک که قبلا بر عهده معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان بود در اختیار سازمان مدیریت پسماند قرار گرفت.

معاون برنامه‌ریزی و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: به منظور نظارت بیشتر و دقیق‌تر و سریع‌تر بر جمع آوری و پردازش پسماند خشک، شهر به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شد، در قسمت غرب شهر هشت منطقه و در قسمت شرق آن هفت منطقه  مشخص و هر قسمت به یک پیمانکار واگذار شده است.

فرهنگ‌سازی در دستور کار

معاون برنامه‌ریزی و پژوهش سازمان مدیریت شهرداری اصفهان تاکید می‌کند: تقسیم شهر به دو قسمت و تعیین پیمانکار در هر قسمت موجب خواهد شد تا شهرداری نظارت بهتر و بیشتری بر روند جمع‎آوری داشته باشد و اقدامات بیشتری از جنس فرهنگ‌سازی در دستورکار سازمان قرار بگیرد، آموزش و ارتباط موثر بخش‎های مختلف سازمان با ارگان‌ها و نهادهای مختلف مردمی نیز در دستور کار قرار دارد.

مستاجران با اشاره به برنامه‌های مختلف فرهنگی، می‌افزاید: اجرای جشن، تئاتر و سرود از جمله برنامه‌های فرهنگی سازمان است، اخیرا نیز در جشنی با عنوان گلریزان کاغذ شهروندان هر روز بعداز ظهر در یکی از مناطق کنار یکی از ایستگاه‌های بازیافت در حال انجام است و شهروندان ضمن تحویل پسماند خشک در جشن‌های شهروندی که کنار غرفه برگزار شده بود، شرکت کردند.

وی خاطرنشان می‌کند: به منظور توانمندسازی شهروندان برای نگهداری و جمع‌آوری پسماند خشک نیز کارتن پلاست‌ها یا جعبه‌هایی توزیع شده است تا روندجمع‌آوری پسماند با سهولت بیشتری انجام شود. 

معاون برنامه‌ریزی و پژوهش سازمان مدیریت شهرداری اصفهان می‌گوید: ناوگان جمع‌آوری سازمان در ساعت و تاریخ مشخص هفته‌ای یک‌بار بر اساس نقشه در محله مورد نظر حاضر می‌شود، اما یکی از مشکلات پیش رو سیستم غیر مجازی است که متاسفانه قبل از حضور خودروهای سازمان حضور پیدا کرده و اقلام بازیافتی و پسماند خشک را جمع‌آوری می‌کند.

مستاجران تاکید می‌کند: این سازمان ورود خوبی به شبکه‌های مجازی داشته است و روند فعالیت‌های این سازمان در سایت و شبکه‌های اجتماعی به صورت گزارش عملکرد و تور مجازی بارگزاری شده است تا شهروندان شاهد روند اجرایی فعالیت‌های این سازمان باشند.

وی می‌افزاید: اقدامات فرهنگی، آموزشی و مشارکتی، آگاهی و همراهی مردم را افزایش می‌دهد، امید است با مشارکت شهروندان روند جمع‌آوری پسماند خشک و مقابله با دوره‌گردهای غیر مجاز بهبود پیدا کند.

 معاون برنامه‌ریزی و پژوهش سازمان مدیریت شهرداری اصفهان با بیان اینکه شهروندان با آگاهی و هوشیاری از تحویل اقلام به دوره‌گردها خودداری کنند و اقلام خود را به ایستگاه‌های بازیافت تحویل دهند،  تاکید می‌کند: از ابتدای تیرماه سال ۹۸ ارزش ریالی هدایایی که به شهروندان در قبال تحویل بازیافت در ایستگاه‌ها تقدیم می‌شود تا حدود سه برابر افزایش خواهد داشت.

به گزارش ایمنا، تحویل ندادن پسماندهای تولید شده در خانه به دوره‌گردها و عوامل غیر مجاز و واگذاری آنها به ایستگاه‌ها و ماموران سازمان مدیریت پسماند، سلامتی شهروندان را تضمین کرده و ماموران سازمان پسماند را در انجام وظایف خود یاری می‌کند.

کد خبر 379493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.