مطالبات ۱۳۰۰ میلیارد تومانی تامین اجتماعی اصفهان از کارفرمایان

معاون بیمه‌ای اداره کل تامین اجتماعی استان اصفهان گفت: رقم مطالباتی که تامین اجتماعی اصفهان از کارفرمایان دارد و رسیدگی و قطعی شده و در مرحله اجرا و اخطار است حدود ۸۰۰ میلیارد تومان مطالبات قطعی شده داریم و با چیزی که برآورد کردیم و هنوز به قطعیت نرسیده است حدود یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان می‌شود.

عبدالرسول آقاهادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص مطالبات این سازمان اظهار کرد: طرف حساب ما کارفرماهای محترم حقیقی و حقوقی در بخش دولتی و بخش خصوصی هستند که از بین  ۱۱۰ هزار کارگاه در سطح استان اصفهان، حدود ۸۰۰ میلیارد تومان مطالبات قطعی شده داریم.

وی در خصوص رقم مالی این مطالبات، افزود: رقمی که رسیدگی و قطعی شده و در مرحله اجرا و اخطار است حدود ۸۰۰ میلیارد تومان مطالبات قطعی شده داریم و با چیزی که برآورد کردیم و هنوز به قطعیت نرسیده است حدود یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان می‌شود.

معاون بیمه‌ای اداره کل تامین اجتماعی استان اصفهان در خصوص مهمترین و بیشترین میزان مطالبات تامین اجتماعی استان تصریح کرد: بالاترین ارقام مربوط به شرکت ریسندگی و بافندگی کاشان، شرکت بافندگی راوند کاشان، شرکت پلی‌اکریل، کاشی اصفهان، کاشی نیلو و برخی واحدهای صنعتی دیگر است.

تقسیط مطالبات تامین اجتماعی

آقاهادی با اشاره به اینکه از بخش دولتی مطالبه خاصی نداریم، اظهار کرد: در مورد دولتی‌ها در خصوص سوابق بعضی از کارکنان مطالباتی مطرح است و معمولاً طبق لیست و از طریق خزانه واریز می‌شود و مشکل خاصی به آن صورت نداریم اما یک اختلافی با مخابرات که در حال حاضر به بخش خصوصی تبدیل شده داریم که آن هم مربوط به زمانی است که در بخش دولتی بوده و برای این امر در حال مذاکره در سطح وزارتخانه و رفع آن هستیم.

وی در خصوص شرایط تقسیط این مطالبات گفت: اخیراً طبق یک مصوبه و بسته پیشنهادی وزیر کار و رفاه اجتماعی تا ۶۰ قسط برای کارفرمایان تقسیط انجام می‌شود و خوشبختانه قانون بخشودگی جرایم کارفرمایان خوش حساب دوباره ابلاغ شده است که اگر کارفرما در چهارچوب این بخشنامه بدهی‌های سال  ۹۶ را با ما به توافق برسد می‌توانیم بخشودگی جرایم اعمال کرده و جرایم آنها را حذف کنیم.

معاون بیمه‌ای اداره کل تامین اجتماعی استان اصفهان با اشاره به وجود ۳۲۴ هزار مستمری‌بگیر در استان اصفهان افزود: از این تعداد حدود ۱۸۵ هزار بازنشسته، ۱۱هزار ازکارافتاده و ۱۶هزارنفر بازمانده هستند که با احتساب خانواده‌های آنها حدود ۵۶۰ هزار نفر می‌شوند.

وی در خصوص وضعیت بیمه زنان خانه‌دار در استان اظهار کرد: بیمه زنان خانه‌دار یک عنوان برای بیمه مشاغل آزاد است یعنی از همان قانون بیمه مشاغل آزاد تبعیت می‌کنند و به عنوان یک بیمه مجزا آمار این بخش را نداریم.

آقاهادی در تشریح جزئیات این بیمه افزود: زنان خانه‌دار هم می‌توانند سابقه بیمه داشته باشند و بیمه اختیاری شوند و هم می‌توانند بیمه مشاغل حرف آزاد باشند و بخش حرف آزاد شامل همه کارفرمایان و بیمه شدگان حرف مشاغل آزاد می‌شود که حدود ۸۳ هزار نفر بیمه شده در این بخش در کل استان ثبت شده است.

عمده زنان بیمه‌ شده استان در حرفه بافندگان فرش هستند

وی در خصوص میزان حق بیمه حرف و مشاغل آزاد تصریح کرد: این مبلغ بستگی به قراردادی است که بیمه‌شدگان با نرخ ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد منعقد می‌کنند، که این مبلغ از دستمزد انتخابی آنها تعیین می‌شود که به دلیل انتخابی بودن دستمزد توسط آنها معمولا حق بیمه آنها در مبالغ مختلفی خواهد بود.

معاون بیمه‌ای اداره کل تامین اجتماعی استان اصفهان با تاکید بر اینکه عمده زنان بیمه شده حرف آزاد در استان در بخش بافندگان فرش هستند، افزود: بافندگان تک بافت بیشتر بیمه‌شدگان این بخش هستند که  که فقط هفت درصد حق بیمه پرداخت می‌کنند و ۲۰ درصد هم دولت برای آنها پرداخت می‌کند  که اگر دفترچه درمان هم بخواهند مبلغ سرانه درمان تعیین شده هر سال که توسط شورای عالی بهداشت تعیین می‌شود هم به مبلغ حق بیمه آنها اضافه می‌شود.

وی در خصوص وضعیت بیمه کارگران ساختمانی گفت: این کارگران براساس پروانه‌ای که از سازمان تأمین اجتماعی دریافت می‌کنند و ثبت‌نامی که در سامانه انجام می‌دهند به تدریج تحت پوشش قرار می‌گیرند و تا پایان سال ۹۶ همه کارگران ساختمانی دارای پروانه زیر پوشش قرار گرفتند و طبق آخرین آمار حدود ۵۴ هزار بیمه شده ساختمانی در استان داریم که همان هفت درصد را پرداخت می‌کنند و۲۰  درصد هم دولت برای آنها پرداخت می‌کند.

بیمه‌های توافقی خبرنگاران مشمول عنوان سخت و زیان‌آور نیست

آقاهادی در تشریح وضعیت بیمه خبرنگاران اظهار کرد: خبرنگارانی که شغلشان توسط کارفرما در لیست‌های ارسالی به عنوان خبرنگاران درج می‌شود مشمول عنوان سخت و زیان‌آور هستند اما خبرنگارانی که در قالب بیمه حرف و مشاغل آزاد یا بیمه‌های توافقی هستند شامل بیمه سخت و زیان‌آور نمی‌شوند همچنین درعنوان سخت و زیان‌آور باید مشمول قانون کار باشند و بیمه‌های توافقی کارفرمایی مشمول قانون کار نیستند و نوعی از پوشش مشاغل بیمه آزاد خواهند بود.

وی در خصوص خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی به بیمه‌شدگان افزود: به بخش کارفرمایی و مجامع تصمیم‌گیر استان اطلاع‌رسانی لازم انجام شده تا از این سیستم استفاده کنند و به جای مراجعات حضوری بخشی از خدمات سرویس‌های آنلاین به بیمه‌شدگان در محل کار و منزل و هرجا که دسترسی به موبایل یا اینترنت داشته باشند استفاده کنند که به محض سفارش سرویس موردنظر مسیر مشخص برای آنها تعیین می‌شود و بدون معطلی این خدمات را دریافت می‌کنند. معاون بیمه‌ای اداره کل تامین اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه بخشودگی جرایم برای کارفرمایان درنظر گرفته شده است، اظهار کرد: کارفرمایان می‌توانند ظرف سه ماه به شعب تأمین اجتماعی مراجعه کنند تا جرایم متعلق به حق بیمه این کارفرمایان در قالب بخشودگی جرایم برای آنها اجرا شود و نسبت به مانده بدهی هم توافق لازم برای پرداخت صورت بگیرد تا کمکی به رونق تولید و اشتغال شود.

کد خبر 379490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.