تاج الدین: شریعتی از سوسیالیسم اسلامی سخن می گفت

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: شریعتی با معجونی از فلسفه، جامعه شناسی، ادبیات و روانشناسی؛ تئوری هایی خلق نمود که جوانان را مفتون خود کرد و رونق حسینیه ارشاد در سال های قبل از انقلاب مرهون همین بینامتنی بودن افکار شریعتی است.

ناهید تاج الدین پیرامون دیدگاه و تاثیر تفکر دکتر علی شریعتی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: دکتر شریعتی روشنفکری متنفذ بود، صرف نظر از اختلاف نظرهایی که پیرامون اندیشه های او و ارزیابی های متنوعی که امروز از وی و نسبت دادن مسائل جاری کشور به نتیجه اندیشه‌های او می شود، معتقدم او متنفذ بود و توانست بسیار تاثیرگذار باشد. حتی اینکه امروز جامعه در مورد شریعتی جوک می سازد خود نشانه تاثیری ست که شریعتی بر نظام معرفتی جامعه گذاشته است.

وی افزود: او اسلام سیاسی را تئوریزه کرد و ایدوئولوژی دینی را در خدمت انقلاب درآورد و بیش از وجوه عبادی دین، وجوه اجتماعی آن را برجسته نمود، او بیشتر از دین بدنبال آئین بود و این آئین را نیز در خدمت انقلاب و بیداری انقلابی و یا به تعبیر خودش خودسازی انقلابی می خواست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به هر حال شریعتی فرزند زمانه خویش بود و دغدغه های زمانه اش را رسالت و ماموریت پروژه خویش می‌دانست و در راستای انجام این ماموریت تئوری پردازی می کرد، شریعتی بدنبال بازگشت به خویشتن بود و در عصری که چپ روی، سکه رایج دوران بود، شریعتی نیز از سوسیالیسم اسلامی سخن می گفت.

تاج الدین تاکید کرد: او با معجونی از فلسفه، جامعه شناسی، ادبیات و روانشناسی، تئوری هایی خلق نمود که جوانان را مفتون خود کرد و رونق حسینیه ارشاد در سال های قبل از انقلاب مرهون همین بینامتنی بودن افکار شریعتی است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: شاید اگر شریعتی در این عصر زیست می کرد، افکار دیگری داشت و دغدغه های این زمانه را رسالت و ماموریت پروژه روشنفکری خود قرار می داد، مثلا بجای گفتمان انقلابی، برای گفتمان اصلاحی تئوری می پرداخت، به هر حال هر اندیشه ای در بافت و بستر زمانه خود معنا می دهد و محصول دغدغه های آن زمانه و در واقع پاسخ به آن دغدغه هاست.

کد خبر 379475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.