ترامپ: اوباما از پشت پرده توطئه علیه من خبر داشت

کشورهای جهان، در بیست و چهار ساعت گذشته شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، از مهمترین آن‌ها می‌توان به تشدید اختلافات در لیبی، مشاجرات ترامپ با اوباما و دیدار وزرای خارجه مصر و فرانسه اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اخبار جهان در بیست و چهار ساعت گذشته، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی در عرصه بین الملل را می‌توانید در بسته خبری "جهان سیاست" مطالعه کنید:

تشدید اختلافات در لیبی

image.png

نخست‌وزیر دولت توافق ملی لیبی اعلام کرد که درباره توقف درگیری در این کشور با رهبر نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" مذاکره نخواهد کرد.

بر اساس گزارشی از سایت شبکه روسیا الیوم، فائز السراج، نخست‌وزیر دولت توافق ملی لیبی در واکنش به مذاکره با خلیفه حفتر، رهبر نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" اظهار کرد که با حفتر برای حل بحران لیبی مذاکره نخواهد کرد، چراکه عملکرد وی در سال‌های اخیر نشان داد که او نمی‌تواند شریکی در روند سیاسی لیبی باشد.

السراج با بیان اینکه تاکنون شش بار با خلیفه حفتر دیدار و گفت‌وگو کرده، تأکید کرد که خلیفه حفتر به دنبال کسب زمان بود و سپس جنگنده‌هایی را برای بمباران طرابلس اعزام کرد. وی در ادامه بر تداوم دفع حملات نیروهای حفتر به طرابلس تأکید کرد و گفت که رقیب خود (حفتر) را دیکتاتوری مانند معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی می‌داند. نخست‌وزیر دولت توافق ملی لیبی تصریح کرد: هدف اصلی دولت توافق ملی حفاظت از طرابلس است و به زودی اخبار مثبتی را در این باره خواهیم شنید.

از سوی دیگر، شرکت ملی نفت لیبی از آتش سوزی در نزدیکی مخازن نفتی این کشور در جنوب طرابلس خبر داد.طبق این گزارش، آتش سوزی در اطراف مخازن نفت در نتیجه بمباران مستقیم این منطقه صورت گرفته است. این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد که تیم آتش‌نشانان موفق به مهار آتش در نزدیکی مخازن گاز LPG در انباری در منطقه جاده فرودگاه شدند تا بدین ترتیب از وقوع یک فاجعه انسانی و محیط‌زیستی جلوگیری شود.

شرکت ملی نفت لیبی از تمامی طرف‌های درگیر خواست تا به منظور جلوگیری از وارد شدن هرگونه ضرر و زیانی به این مخازن حیاتی، هرچه سریعتر از این منطقه دور شوند. در همین راستا، مصطفی صنع الله، رئیس شرکت ملی نفت لیبی خواستار برقراری آتش‌بس، توقف جنگ و پایان دادن به حمله مستقیم به تأسیسات نفتی و استفاده از آنها برای اهداف نظامی شد.

نظامیان سودان: قول می دهیم تحصن کنندگان را اعدام نکنیم

محمد حمدان دقلو حمیدتی

معاون رئیس شورای نظامی انتقالی سودان قول اعدام عاملان حمله به تحصن کنندگان این کشور را داد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری فرانسه، محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی، معاون رئیس شورای نظامی انتقالی سودان در گفت‌وگویی تلویزیونی اظهار کرد: ما برای کشاندن عاملان حمله به تحصن کنندگان سودانی به پای چوبه دار تلاش می‌کنیم. وی همچنین از ملت سودان خواست تا از اتفاقات کشورهای همسایه و منطقه عرب درس بگیرند و استفاده کنند. دقلو در ادامه خواستار حل و فصل مسائل و مشکلات سودان توسط خود سودانی‌ها شد.

وی بر اهمیت گفت‌وگو با ملت سودان برای توافق درباره نحوه اداره دوره انتقالی و برگزاری انتخابات آزاد و پاک با نظارت بین‌المللی پس از دوره انتقالی تأکید کرد. حمیدتی در ادامه از آمادگی شورای نظامی برای تشکیل دولتی از تکنوکرات‌ها و شورای قانون‌گذاری از طریق انتخابات خبر داد. این مقام سودانی ادامه داد: برخی‌ها به دنبال ایجاد فتنه در کشور هستند و هدف از متفرق کردن تحصن کنندگان تخریب چهره نیروهای واکنش سریع (نیروهای تحت امر او) بود.

وی افزود: درهایمان به روی تمامی احزاب باز هستند و شورای نظامی چه در گذشته و چه در آینده پشت ملت سودان را خالی نکرده و نخواهد کرد. ملت سودان از فساد و اوضاع بد معیشتی رنج برده‌اند و مأموریت ارتش حفاظت از امنیت کشور است. هدف ما تنها شامل ملت، مقابله با فتنه و آشوب طلبان نیست بلکه مأموریت ما حفظ امنیت کشور است و ما از نیروهای انقلاب جدا نیستیم.

ترامپ: اوباما از پشت پرده توطئه علیه من خبر داشت

اوباما ترامپ

رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای باراک اوباما را به اطلاع داشتن از برنامه‌ای با هدف جلوگیری از پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ متهم کرد. دونالد ترامپ در مصاحبه با برنامه "این هفته" ای‌بی‌سی گفت گزارش رابرت مولر، رئیس شورای ویژه او را از اتهام تبانی با روسیه تبرئه کرد و او افراد "حقیر و پستی" در اف‌بی‌آی را به فعالیت ضد خودش متهم کرد.

ترامپ گفت: هیچ جرمی در کار نبود. هیچ همدستی در کار نبود. هیچ تبانی نبود. اکنون هیچ تبانی وجود ندارد. این بدین معناست که آن ساختگی بوده است. به اعتقاد من این برنامه بود و معتقدم مشخص می‌شود. خبرنگار ای‌بی‌سی به ترامپ گفت: شما آشکارا تاکید دارید که گروهی علیه شما کار کردند. آیا فکر می‌کنید که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از آن مطلع بود؟

رئیس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به او گفت: با اطمینان می‌گویم که او باید از این روند مطلع می‌بود زیرا در جایگاه بالایی قرار داشت و این مشخص خواهد شد. قصد ندارم آن حرف را الان بزنم اما این را می‌گویم که رئیس‌جمهوری اوباما باید از آن مطلع می‌بود. ترامپ در ادامه به پیام‌های مقام‌های سابق اف‌بی‌آی شامل پیتر استرزوک و لیزا پیج اشاره کرد که موجب شد تا جمهوری‌خواهان خواستار تحقیق درباره چرایی آغاز تحقیقات مولر علیه روسیه شوند. خبرنگار ان‌بی‌سی در پایان پرسید که آیا ترامپ معتقد به جاسوسی اوباما از کمپین خود است و رهبر کنونی کاخ سفید گفت: نمی‌دانم اما خوشبختانه متوجه خواهیم شد. طبق گزارش مولر اساساً هیچ نوع مانع‌تراشی رخ نداده است. من با یک پیگیری موهومات ساختگی مواجه شدم.

روسیه: در انتخابات اتحادیه اروپا دخالت نکرده ایم

اتحادیه اروپا

یکی از مقام‌های شورای امنیت روسیه اتهامات بی‌پایه و اساس اخیر درباره دخالت مسکو در انتخابات اتحادیه اروپا را رد کرد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، روزنامه روسیسکایا گازتا از قول الکساندر وندیکتوف، معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه نوشت، اظهارات مطرح شده در رسانه‌های غربی مبنی بر اینکه مسکو از پیروزی احزاب جناح راستی در جریان انتخابات پارلمان اروپا نفع برده، کاملاً بی‌پایه و اساس هستند. وی ادامه داد: اجازه دهید یادآور شوم تا به امروز، هیچ دلیل و مدرک قانع‌کننده‌ای به جامعه جهانی ارائه نشده تا ثابت کند مسکو تلاش کرده در انتخابات آمریکا یا اروپا مداخله کند.

در گزارش اتحادیه اروپا درباره انتخابات که به پارلمان این اتحادیه ارائه شد، آمده، شواهدی وجود دارند که منابع آنلاین روسی و اروپایی به دنبال اعمال دیدگاه‌های افراطی خود و دو وجهی کردن مناظرات درباره مباحثی چون مهاجرت و مذهب بوده‌اند. این گزارش از سوی اروپا جدیدترین سلسله اتهامات دولت‌های غربی علیه روسیه در استفاده از روش‌های اطلاع‌رسانی نادرست آنلاین از جمله ایجاد حساب‌های کاربری جعلی در رسانه‌های اجتماعی به منظور تأثیرگذاری بر رأی دهندگان است.

وزاری خارجه مصر و فرانسه گفت‌وگو کردند

سامح شکری

وزیر خارجه فرانسه در تماسی تلفنی با همتای مصری خود به بررسی تحولات لیبی و کشورهای حاشیه خلیج فارس پرداخت.

بر اساس گزارشی از الیوم السابع، وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد که ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه تماسی تلفنی با سامح شکری، همتای مصری خود برقرار کرد و در جریان این گفت‌وگوی تلفنی دو  طرف به تبادل نظر در خصوص تحولات منطقه پرداختند.در این بیانیه آمده است که پرونده‌های منطقه‌ای مورد توجه دو طرف و در رأس آن تحولات لیبی و سودان نیز در این تماس تلفنی مورد بررسی قرار گرفت.

پیشتر، فائز السراج،  نخست‌وزیر دولت توافق ملی لیبی یک ابتکار عمل را برای پایان دادن به بحران کشورش مطرح کرد. این ابتکار عمل شامل تشکیل یک انجمن لیبیایی با هماهنگی هیئت اعزامی سازمان ملل با هدف تشکیل هیئت عالی آشتی ملی و تصویب یک برنامه زمانی به منظور برگزاری انتخابات در پایان سال جاری میلادی است. در این انجمن بر سر یک نقشه راه برای مرحله آتی و تصویب قانون اساسی مناسب جهت برگزاری انتخابات ریاست‌ جمهوری و پارلمانی پیش از پایان سال ۲۰۱۹ توافق خواهد شد.

لیبی از زمان سقوط نظام معمر قذافی، دیکتاتور این کشور در سال ۲۰۱۱ غرق در بی‌ثباتی بوده و در پی حمله نیروهای حفتر در چهارم آوریل به طرابلس شاهد درگیری‌های شدید است. دولت وفاق ملی و نیروهای ارتش مستقر در شرق یکدیگر را به کمک گرفتن از مزدوران بیگانه و استفاده از حمایت نظامی ارائه شده از سوی گروه‌های خارجی متهم می‌کنند.

گفتگوی تلفنی وزرای خارجه آمریکا و کره جنوبی

وزرای خارجه آمریکا و کره جنوبی

وزرای خارجی کره جنوبی و آمریکا امروز (دوشنبه) در تماسی تلفنی با یکدیگر درباره سفر برنامه ریزی شده رئیس جمهوری ایالات متحده و همچنین اوضاع در شبه جزیره کره گفت‌وگو کردند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری اسپوتنیک، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا قرار است پس از نشست گروه ۲۰ که ۲۸ و ۲۹ ژوئن در ژاپن برگزار می‌شود، به کره جنوبی هم سفری داشته باشد. در این تماس تلفنی که در جریان سفر کانگ کیونگ وها، وزیر خارجه کره جنوبی به مسکو صورت گرفت، وی و مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا توافق کردند که سفر ترامپ به کره جنوبی یک فرصت مغتنم برای سئول و واشنگتن با هدف بررسی راه‌هایی در دستیابی به خلع سلاح اتمی کامل شبه جزیره کره و همچنین تقویت روابط دو جانبه است.

وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: مقام‌های دو کشور بر ادامه رایزنی‌ها توافق کردند. دو طرف همچنین به بررسی اوضاع در خاورمیانه در نتیجه حملات اخیر به دو نفتکش در خلیج عمان نیز پرداختند.

پیشتازی ساندرا تورس در انتخابات گوآتمالا

ساندرا تورس

نتایج اولیه انتخابات در گوآتمالا نشان می‌دهد که "ساندرا تورس" کاندیدای چپ میانه پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری در این کشور است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، بر اساس شمارش ۲۰ درصد از آر تورس، بانوی اول پیشین گواتمالا با کسب ۳۳ /۲۳ درصد از آرا پیشتاز انتخابات است. این در حالی است که آلخاندرو گیاماتی، کاندیدای محافظه‌کار با ۷ /۱۵ درصد از آرا در جایگاه دوم قرار دارد. برای پیروزی در این انتخابات یکی از کاندیداها باید بیش از ۵۰ درصد از آرا را به دست آورد. ۱۹ کاندیدا در این دور از انتخابات شرکت کردند. به نظر می‌رسد این انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود.

این انتخابات در حالی برگزار شد که از میان چهار رئیس‌جمهور اخیر این کشور، سه تن به‌دلیل اتهامات فساد پس از دوران ریاست جمهوری خود بازداشت شده‌اند. جیمی مورالس، رئیس‌جمهور فعلی گواتمالا و تیمش متهم به سودرسانی به بعضی از واحدهای خصوصی هستند. با این وجود، وی اتهامات را رد می‌کند.

کد خبر 379467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.