سرنوشت برگزیت پس از ترزا می

ترزا می، نخست وزیر و رییس حزب محافظه کار انگلیس در سوم خرداد (۲۴ می) اعلام کرد از سمت خود در بیست و هفت خرداد (۱۷ ژوئن) استعفا خواهد کرد، مهم ترین عامل این اقدام، ناتوانی وی در عمل به تعهدات برگزیت بود. اکنون سرنوشت این طرح در هاله‌ای از ابهام است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ترزامی دومین نخست وزیر زن انگلستان مدتی پیش و در اثر ناتوانی در اجرای تعهدات به مجلس عوام این کشور پیرامون "برگزیت" استعفای خود از این سمت را اعلام کرد و همین امر موجب گمانه زنی ها درباره سرنوشت آینده برگزیت در این کشور شد.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که نخست وزیر بعدی نیز برای ثبات در جایگاه نخست وزیری نیاز به متعهد ماندن به برگزیت و اجرای آن دارد. در مقابل بسیاری از نمایندگان مجلس عوام این کشور برگزیت و عمل به آن را خط قرمز خودشان می دانند و رای شان را به کسی می دهند که برای عمل به برگزیت سوگند یاد کند.

در همین راستا گفت‌وگویی با عبدالرضا فرجی راد، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در نروژ، استاد ژئوپلتیک دانشگاه، کارشناس مسائل سیاسی اروپا و عضو شورای راهبردی روابط خارجی داشتیم که در ادامه می خوانید:

به نظر شما استعفای خانم ترزا می، چه تغییری در مسیر پیشروی برگزیت و حامیان و مخالفان آن ایجاد خواهد کرد؟

گمان نمی کنم استعفای ترزامی ارتباطی با آینده برگزیت داشته باشد، اما ممکن است فردی که به جای ترزا می نخست وزیر این کشور می شود نسبت به سیاست های اتحادیه اروپا قدری تند تر عمل کند و با سرعت بیشتری از این اتحادیه خارج شود. البته به نظر نمی رسد که مجلس عوام بریتانیا مثل قبل قصد خروج فوری از اتحادیه اروپا را داشته باشد زیرا در حدود ۶۰ درصد سرمایه گذاری هایی که در بریتانیا صورت گرفته است از سوی کشور های مهم اتحادیه اروپا بوده است. اقتصاد بریتانیا در صورت خروج این کشور از اتحادیه اروپا با بحران شدیدی روبرو خواهد شد و کشورهای اتحادیه اروپا نیز مجبور خواهند شد تا بریتانیا و رهبران آن را تحت فشار قرار دهند.

دلایل اصلی تمایل انگلستان و مجلس عوام این کشور به خروج از اتحادیه اروپا چیست و خروج از این مجمع سیاسی چه پیامدهایی را برای انگلستان در پی خواهد داشت؟

نخستین دلیلی که موجب شکل گیری جنبش خروج از اتحادیه اروپا در انگلستان شد، برگزاری انتخابات و همه پرسی در شرایط نامناسب و تصمیم احساسی مردم در این زمینه بود. اگر هم اکنون همه پرسی ماندن یا رفتن از اتحادیه اروپا مجددا در بریتانیا برگزار شود طرافداران ماندن در این اتحادیه پیروز خواهند شد. دومین دلیلی که موجب شکل گیری تفکر خروج از اتحادیه اروپا شده است، تحریک ایالات متحده در این اتحادیه است و ترامپ نیز معتقد است انگلستان باید بدون پرداخت ۵۰ میلیارد یورویی که در نظر گرفته شده از اتحادیه اروپا خارج شود. همین عوامل سبب شده است که کشور های اتحادیه اروپا متوجه شوند که در حقیقت حفظ اتحادیه مشروط به حفظ وحدت میان کشور های اروپایی در برابر دشمن مشترک این کشورها است. خروج بریتانیا یک ضعف برای اتحادیه اروپا و ساختار سیاسی آن محسوب خواهد شد و کشورهای اروپایی پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باید صیانت بیشتری از همگرایی اروپایی خود انجام دهند تا تحریک ایالات متحده شامل حال سایر کشور های اروپایی نشود.

طرح برگزیت به نفع مردم بریتانیا است یا در نهایت به ضرر این مردم تمام خواهد شد؟

امروز دنیای سیاست دنیای همگرایی است و کشور هایی که از طریق همگرایی با یکدیگر فعالیت می کنند به توسعه بهتر و بیشتری می رسند و این نوع از همکاری و همگرایی در آمریکای جنوبی به شدت قابل مشاهده و درک است. پس از اینکه برزیل رهبری اتحادیه آمریکای جنوبی (UNASUR) را به عهده گرفت، اختلافات میان کشور های آمریکای جنوبی به میزان قابل توجهی کاهش یافت و اقتصاد این کشور ها رو به توسعه است. این همگرایی در شرق آسیا و در "مجمع آسه آن" نیز قابل مشاهده است و اقتصاد کشورهای عضو از این طریق به رشد قابل ملاحظه ای رسیده است و در حقیقت همه این مجامع سیاسی این چنینی با الگو گرفتن از اتحادیه اروپا و ساختار سیاسی آن تشکیل شدند. بنابراین به نظر می رسد آمریکا در حال تلاش برای از بین بردن جهانی شدن و ابزارهای آن است.

نقش ایالات متحده در شکل گیری تفکر برگزیت چیست و خروج یا عدم خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا چه نتیجه ای برای آمریکا خواهد داشت؟

 همگرایی های سیاسی موجب تقویت مناطق جغرافیایی سیاسی شده است و در حال شکل دادن به قطب های قدرت جهانی جدیدی است و این یک تهدید برای ایالات متحده آمریکا و دولت آن محسوب می شود و البته که این همگرایی های سیاسی تاکنون موجب تضعیف قدرت آمریکا و ضربه خوردن اقتصاد این کشور شده است. قدرت گرفتن راستگراهای تند رو در اروپا نیز در همین راستا است و انگلستان در نهایت در دراز مدت از برگزیت ضربه خواهد خورد و اقتصاد این کشور متضرر می شود. البته اتحاد و همگرایی با ایالات متحده برای انگلستان سودآورتر است و باید توجه داشته باشیم که در آمریکا همیشه یک ساختار سیاسی ثابت حاکمیت ندارد و قابل ذکر است که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما از همگرایی اروپایی و قاره‌ای حمایت زیادی شد. ترامپ حمایت زیادی از فروپاشی اتحادیه اروپا می کند. باید توجه داشت که در نهایت اتحادیه اروپا نیز از خروج انگلستان از این مجمع متضرر خواهد شد.

تصویر مرتبط

آیا خاورمیانه و مهاجران نیز نقشی در شکل گیری طرح برگزیت داشتند؟

انگلستان به این دلیل قصد خروج از اتحادیه را دارد که تمایلی به اجرای قوانین این اتحادیه نداشت و قوانین مهاجرتی را اجرا نمی کرد. سیل مهاجرانی که از خاورمیانه به سوی اتحادیه اروپا رفت باعث شد که جمعی از مردم انگلستان نگران آینده سیاسی کشور خود شوند و این تصمیم را بگیرند. بی شک ایجاد آرامش و از بین رفتن تنش ها در خاورمیانه و حل شدن بحران مهاجران موجب خواهد شد تا مردمی که به برگزیت رای داده‌اند از رای خود پشیمان شوند.

نخست وزیر آینده بریتانیا از میان کدام حزب این کشور خواهد بود؟

اعضای حزب محافظه کار انگلستان در حال تلاش هستند فردی را انتخاب کنند که در خروج از اتحادیه اروپا مصمم تر است. وزیر خارجه سابق انگلستان یکی از کاندیداهای اصلی این سمت در آینده سیاسی این کشور محسوب می شود و سفر  دونالد ترامپ به انگلستان نیز برای حمایت از وی صورت گرفت. البته ممکن است حمایت ترامپ از وزیر خارجه سابق انگلستان با توجه به نفرت عمومی از ترامپ جواب معکوسی برای ساختار سیاسی ایالات متحده آمریکا در پی داشته باشد.اکثریت مردم انگلستان نیز مخالف سفر دونالد ترامپ به انگلستان بودند. اما یک نماینده از حزب محافظه کار انگلستان جانشین ترزا می خواهد شد و در صورتی که این فرد جانشین نیز نتواند از پارلمان رای بگیرد یا با اتحادیه اروپا به توافق برسد، احتمال برگزاری انتخابات زود رس در پارلمان بریتانیا افزایش پیدا می کند و در این انتخابات زود رس شانس حزب کارگر برای پیروزی بیشتر است.

تصویر مرتبط

استعفای ترزا می به عنوان یکی از حامیان برجام به نفع سیاست خارجی ایران بود یا ضرری برای راهبردهای سیاسی دستگاه دیپلماسی کشور محسوب می شود؟

جمهوری اسلامی ایران همواره سیاست با احتیاطی در قبال بریتانیا و سیاست های این کشور دارد و حضور حزب کارگر در مسند نخست وزیری شاید توسعه روابط میان دو کشور را در پی داشته باشد، اما در شرایط فعلی تفاوت چندانی برای ایران ندارد، زیرا بریتانیا همچون سایر اعضای مهم اتحادیه اروپا معتقد است باید برجام حفظ شود.

گفت و گو از: سپهرزارع_خبرنگارایمنا

کد خبر 379453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.