تغییرات اقلیمی تهدیدی برای اصفهان/ زاینده رود اولویت اول است

شهردار اصفهان گفت: امروز هیچ فردی نمی‌تواند مدعی مدافع حقوق بشر باشد، اما مدافع محیط زیست سالم نباشد، حق حیات بشری، حق زیست سالم، حق دسترسی به آب شرب سالم، هوای پاک، حمل و نقل سالم و بسیاری از حقوق بشری همان رعایت محیط زیست است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نورورزی در چهل و ششمین نشست از سلسله نشست‌های «اصفهان فردا» که با حضور جمعی از سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه محیط زیست در باغ زرشک چارباغ برگزار شد، فعالان حقوق بشر را به فعالان عرصه محیط زیست تشبیه کرد و گفت: زمانی که تغییر اقلیم ایجاد می‌شود سه گروه در معرض خطر قرار می گیرند، گروه نخست فضای سبز و گیاهان، گروه دیگر حیوانات و گروهی نیز انسان ها هستند که ممکن است در آن نخبگان مجبور به مهاجرت شوند. هم اکنون این نگرانی در خصوص اصفهان نیز وجود دارد که تغییرات اقلیمی در این شهر مانند خشکی زاینده رود یا فرونشست زمین دست به دست هم داده و این شهر را از نخبگان خالی کند. 

وی با بیان اینکه مسئله آب زاینده‌رود برای من در درجه نخست اهمیت دارد، تصریح کرد: باید با تمام وجود برای آن چاره‌ای بیندیشیم، هم اکنون شهرداری تحت فشار نبود توسعه فضای سبز است، روزی اصفهان ۱۲ هزار هکتار فضای سبز داشت، اما امروز با تمام فضاهای سبز ایجاد شده این میزان به پنج هزار هکتار نمی‌رسد. آن چیزی هم که متعلق به عموم مردم و شهرداری است در حدود سه هزار و ۷۰۰ هکتار است.  

زاینده رود حق مسلم اصفهان است

وی اضافه کرد: زاینده‌رود اولویت اول است که در جای خود پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم، هیچگاه زاینده‌رود را فراموش نمی‌کنیم چراکه حق مسلمی است که باید به آن رسیدگی شود.  

وی افزود: اگر امروز مترو در اصفهان راه افتاده و ظرفیت جا به جایی صد هزار مسافر را دارد اقدامی است که در راستای مسائل زیست محیطی انجام گرفته است زیرا صدهزار نفر دیگر از ماشین استفاده نمی‌کنند و هوا کمتر آلوده می‌شود، امور مربوط به راه اندازی تراموا و خرید اتوبوس‌های نو و بازسازی اتوبوس‌های فرسوده نیز به دلیل کاهش همین آلایندگی‌های موجود و مسائل زیست محیطی در حال پیگیری و مذاکره است.

فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ بسیاری از مشکلات زیست محیطی را رفع می‌کند

نوروزی با بیان اینکه روزانه هزار تن زباله از سطح شهر برای انتقال به کارخانه پسماند جمع آوری می شود، عنوان کرد: لازم است مردم در این زمینه آموزش‌های لازم را دیده و فعالان محیط زیست با تشویق یا ایجاد کمپین و هر اقدام فرهنگی دیگر، موضوع تفکیک زباله از مبدا را به مردم تفهیم کنند زیرا در این صورت بسیاری از مسائل زیست محیطی رفع می‌شود.

وی تاکید کرد: با افزایش کاشت گیاهان و فضای سبز مقاوم به کم آبی در حال تغییر رویکرد توسعه فضای سبز شهر اصفهان هستیم. در دو سال گذشته برای آبیاری فضای سبز شهر اصفهان نیاز به ۵۵ میلیون مترمکعب داشتیم، اما با تغییر کشت و استفاده از گونه‌های مقاوم به کم آبی در سطح شهر، امروز این نیاز آبی را به ۳۳ میلیون متر مکعب رسانده ایم.

شهردار اصفهان تصریح کرد: با ایجاد تصفیه خانه پساب شمال اصفهان در سال گذشته بالغ بر ۳۵۰ هکتار فضای سبز شهر را با پساب آبیاری کردیم، همچنین تصفیه خانه سپاهان شهر ایجاد شد تا آب به صفه انتقال پیدا کرده و فضای سبز شهرک شهید کشوری و برخی قسمت‌های دیگر در مناطق پنج و شش را با فاضلاب تصفیه شده آبیاری کنیم، هم اکنون در منطقه هفت و شش نیز در حال ساخت تصفیه خانه و در منطقه زینبیه در حال انعقاد یک قرارداد بزرگ هستیم زیرا معتقدیم همچنان از بحران کم آبی عبور نکرده‌ایم. 

شهر خورشیدی؛ برنامه مهم محیط زیستی شهرداری

وی ساخت شهر خورشیدی را یکی دیگر از برنامه‌های جدی محیط زیستی شهرداری عنوان کرد و ادامه داد: در موضوع انرژی خورشیدی در طول چند سال گذشته ابزار لازم برای تولید ۲۴۰ کیلو وات انرژی خورشیدی ایجاد کرده بودیم، اما هم اکنون قرار داد ۵۰۰ کیلو واتی در میدان میوه و تره بار داریم و برای اینکه این انرژی خورشیدی تقویت شود طرحی را به شورای شهر ارایه داده‌ایم، تا ساختمان‌های با متراژ بالا ملزم به استفاده از آبگرمکن‌های خورشیدی شوند که جزییات اجرای آن اطلاع رسانی خواهد شد. 

وی با بیان اینکه بالاتر از آموزش های لازم به شهروندان و نیروهای شهرداری در خصوص فضای سبز و کارگران خدماتی، خانه حقوق شهرداری اصفهان را راه اندازی کرده‌ایم، تصریح کرد: این کار انجام شده تا همه مردم نسبت به حقوق و تکالیف خود آگاه شوند و قصد داریم تا با راه اندازی این خانه مفهوم حق و حقوق شهروندی را تبیین کنیم زیرا اعتقاد داریم هر میزان مردم آگاه‌تر شوند حاکمان موظفند حقوق آنها را بیشتر رعایت کنند در این مسیر به دنبال آگاهی بخشی هستیم.

اصراری به وجود باغ وحش نداریم

شهردار اصفهان در پاسخ به سوالی در خصوص باغ وحش اصفهان اضافه کرد: شهرداری علاقه‌ای به ایجاد باغ وحش و نگهداری حیوانات در قفس ندارد، چیزی که در صفه وجود دارد یک نقاهتگاه است و اگر کارشناسان تشخیص دهند حیوانات در این نقاهتگاه از حقوق خود محروم می‌شوند چاره‌ای دیگر برای این موضوع می‌اندیشیم.

وی با بیان اینکه به دنبال ایجاد یک باغ تندرستی به منظور انتقال پرنده فروش‌ها به این مکان هستیم، گفت: نمی‌توانیم بگوییم پرنده فروشی به کل وجود نداشته باشد، بلکه باید این مشاغل ساماندهی شود.

شهردار اصفهان با اشاره به طرح‌های آبخیزداری، تاکید کرد: برای این موضوع ۵۷ میلیارد تومان بودجه در سال جاری اختصاص داده شده و به دنبال این هستیم که برای ذخیره آب مخازنی را ایجاد کنیم.

نوروزی تصریح کرد: شهرداری هر چه جلو می‌رود حدود وظایفش بیشتر، اختیاراتش کمتر و از امکانات بودجه دولت‌ها به مرور محروم تر می شود در حالی که اگر مدیریت واحد شکل می‌گرفت بسیاری از مسائل زیر نظر شهرداری انجام شده و آنگاه شهرداری اختیارات لازم را برای مدیریت بهتر داشت، اما هم اکنون اختیارات لازم در اختیار شهرداری قرار ندارد و این مشکل دیگر کلانشهرها نیز هست.   

وی با اشاره به دیگر اقدامات شهرداری در خصوص مسائل زیست محیطی، گفت: شهرداری در دو سال گذشته در راستای رعایت مسائل محیط زیستی چاپ نقشه‌های گردشگری را با ابزار الکترونیک و نرم افزارها جایگزین کرده و در چاپ نسخه‌های مکتوب هم از کاغذ سنگ که دوستدار محیط زیست است استفاده کرده همچنین شهرداری فرهنگ سازی در حوزه ترافیک را جدی گرفته و با اجرای برنامه‌های بسیاری مانند قصه آدم و هوا با اجرای بیش از ۱۰۰ رویداد طی ۳۳ روز و کمپین نه به خودروهای تک سرنشین و ... فرهنگ سازی در این خصوص را جدی گرفته است.

تمام تلاش شهرداری، حفظ ناژوان است

شهردار اصفهان در پاسخ به سوالی درباره منطقه ناژوان افزود: تمام تلاش شهرداری، حفظ ناژوان است تا زمینه تخریب محیط زیست فراهم نشود و این یادگار کوچک از گذشته سر سبز برای اصفهان باقی بماند.

در ادامه فعالان محیط زیست نیز دغدغه‌های خود را با شهردار اصفهان مطرح کردند که نخستین و مهم ترین دغدغه آنان زاینده رود بود«درخواست اصلی ما استیفای زاینده‌رود است و اگر می‌توانید کمک کنید زیرا زاینده‌رود متعلق به این شهر است و باید دائمی شود چراکه حق طبیعی همه شهروندان است و این آب باید در همه مادی های شهر نیز باز باشد و تنها به زاینده رود محدود نشود.»

آموزش به رفتگران، ساماندهی بازار پرنده فروشان و تفکیک از مبدا پسماند از دیگر دغدغه‌هایی که دوستداران محیط زیست اصفهان بود. یکی از مهمترین مواردی که از سوی فعالان محیط زیست مطرح شد، وضعیت نامناسب باغ وحش اصفهان وشرایط نگهداری حیوانات در این مرکز بود.

کد خبر 379446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.