«جزیره حرارتی شهری» از دغدغه‌های سیاست‌گذاران شهری است

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: یکی از نگرانی‌های مهم سیاست‌گذاران مدیریت شهری، افزایش مداوم درجه حرارت شهرها تحت عنوان «جزیره حرارتی شهری» است.

سیداحمد حسینی‌نیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: نحوه ساخت و ساز، فضاسازی و چگونگی آرایش ساختمان‌ها در سطوح شهری، توأم با بکارگیری نوع خاصی از مصالح ساختمانی و چگونگی زیست شهروندان در محیط‌های شهری، منجر به شکل گیری نوع خاصی از شرایط آب و هوایی بر روی سطوح شهری می‌شود.

وی با بیان اینکه مهمترین نمود ارتباط معماری شهری با شرایط آب و هوایی در آرایش مکانی دما تجلی یافته است، افزود: آب و هوای شهری با مناطق اطراف شهر از لحاظ دما، رطوبت، سرعت و جهت باد و میزان بارندگی متمایز است، این تفاوت‌ها عمدتاً به دلیل تغییرات پوشش سطوح طبیعی با تعداد زیادی پارکینگ، توده بتن، آسفالت جاده‌ها و در نتیجه، جذب بیشتر انرژی تابش خورشیدی، ظرفیت حرارتی و هدایت بیشتر است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح کرد: شهر تحت تأثیر محیط حرارتی قرار می‌گیرد و این امر منجر به ذخیره سازی حرارت در طول روز و آزاد سازی آن در طول شب می‌شود، البته بررسی اثر شهر بر دما از ابعاد مختلف ارزشمند است.

وی با بیان اینکه یکی از نگرانی‌های مهم سیاست‌گذاران مدیریت شهری، افزایش مداوم درجه حرارت شهرها تحت عنوان «جزیره حرارتی شهری» است، گفت: جزیره حرارتی همانند چتری از هوا است که اغلب بر روی شهر یا مناطق ساخت و ساز شده قرار دارد و دمای درون آن در زیست بوم‌های خشک در شب هنگام، گرم‌تر از هوای اطراف است.

حسینی‌نیا افزود: این پدیده به عوامل متعددی مانند عرض جغرافیایی، ارتفاع از تراز دریا، توپوگرافی، اندازه شهر، جمعیت شهر و پایداری جوی وابسته است.

وی تاکید کرد: در دهه‌های اخیر انتظار می‌رود جزایر حرارتی، چالش‌های فراوانی از جمله آلودگی هوا، سلامت جامعه و رفاه اجتماعی برای شهرها ایجاد کند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان ادامه داد: امروزه یکی از دغدغه‌های بزرگ پیش روی مهندسان معماری و شهرسازی این است که چگونه برای کاهش اثرات مضر جزایر حرارتی شهری و ایجاد شهرهای پایدار تلاش کنند.

وی اظهار کرد: متغیرهای اثرگذار بر جزیره گرمایی به دو دسته مهار شدنی و مهار نشدنی تفکیک می‌شود که متغیرهای آب و هوایی اثرگذار بر جزیره گرمایی مهارنشدنی است.

اصفهان بدون رودخانه و با رودخانه به دو پهنه آب و هوایی متفاوت تعلق دارد

حسینی‌نیا با بیان اینکه شهر اصفهان بدون رودخانه و با رودخانه به دو پهنه آب و هوایی متفاوت تعلق دارد، تصریح کرد: پهنه‌هایی که دارای آب سطحی یا زیرسطحی هستند مانند پیل گرمایی انرژی تابشی روزهنگام را در خود انبار کرده و در هنگام شب انرژی گرمایی انبار شده را گسیل می کنند.

وی افزود: به عنوان مثال گاوخونی در هنگام روز مانند یک پیل الکتریکی انرژی تابشی را در خود انباشته می‌کند و از این رو از پیرامون خود سردتر است و در هنگام شب انرژی انباشته شده را آزاد کرده و از پیرامون خود گرم‌تر است، این سازوکار همانند سازوکاری است که بر روی شهر هم دیده می‌شود؛ به بیان دیگر شهر انرژی تابشی را در هنگام روز انبار و در هنگام شب آزاد می‌کند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به راهکارهای کاهش اثر جزیره گرمایی، گفت: اقدامات برای کاهش اثر جزایر حرارتی و ایجاد فضای زندگی شهری پایدار یکی از موضوعات پیچیده و وسیعی است که در دهه‌های اخیر مورد توجه سازمان‌های مختلف قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه کیفیت حرارتی محیط زندگی شهری بـه یک موضوع مهم محلی تبدیل شده است که سلامت و سرزندگی شهروندان متأثر از آن است، اظهار کرد: این مهم با طراحی و برنامه‌ریزی‌های درست در مقیاس خرد و کلان صورت می‌گیرد که علاوه بر خلق آسایش حرارتی مورد نظر، از هدر رفتن انرژی‌هایی که در جهت رفع این کمبود مصرف خواهیم کرد، جلوگیری می‌کند.

حسینی‌نیا افزود: در مقیاس کلان برای کنترل جزایر حرارتی نیاز به رعایت بعضی اقدامات خاص است و در مقیاس خرد نیز راهکارهایی از جمله ایجاد سطوح سرد با استفاده از پوشش سبز شامل حفظ زمین‌های سبز مانند باغ ها، بام سبز و باغ بام، ایجاد چمن و درخت در کنار جاده‌ها، توسعه در جهت تهویه شهر (پیکربندی بلوک‌های شهری، شامل مسیر تهویه و چیدمان ساختمانها و پیکربندی ساختمان ها، شامل به حداقل رساندن مانع در مسیر باد و پیلوت‌ کردن ساختمان‌ها به منظور ایجاد شرایط جریان باد) کاهش گرمایش ناشی از توسعه با صرفه جویی در مصرف انرژی شامل استفاده از وسایل کم مصرف، مدیریت حمل و نقل، سبک زندگی ذخیره انرژی (صرفه‌جویی) است.

کد خبر 379438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.