حسین شریعتمداری در دادگاه

بازتاب اظهارات علی ربیعی در جایگاه سخنگوی دولت، حضور مدیر مسئول کیهان در دادگاه برای تفهیم اتهام و بررسی لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت، از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز دوشنبه - ۲۷خردادماه- است.

به گزارش ایمنا؛ تریبون سخنگویی و جایگاه پاسخگویی بی واسطه دولت به پرسش های خبرنگاران پس از ۳۲۰ روز ، در نشست علی ربیعی با خبرنگاران بازگشایی شد. اتفاقی که باید آن را در شرایط  نیاز کشور به اطلاع رسانی هر چه پویا و فعال تر اقدامات دولت در حل مشکلات و تدبیر امور به فال نیک گرفت. سمت دیگر بازگشت سخنگو به حیات دولت مسئولیت سخنگو برای نبض خواست های جامعه در پرسش هایی است که خبرنگاران پیش روی او می گذارند و موضوعاتی که پیگیری می کنند. علی ربیعی سوم خرداد ماه مسئولیتی را بر عهده گرفت که از نهم مرداد سال ۹۷ و با استعفای محمدباقر نوبخت از این سمت بر زمین مانده بود. او که با وجود فعالیت در حوزه های مختلف سیاسی و امنیتی طی ماه های گذشته با سبقه دانشگاهی اش عهده دار سامان دادن به گفت‌وگوهای اجتماعی میان دولت و نهادهای مدنی شده بود اینک مسئولیت تشریح اقدامات و موضع گیری های دولت در حوزه های مختلف را بر عهده  گرفته است. دفاع از عملکرد و حضور بیژن زنگنه به عنوان یکی از وزرای کلیدی دولت، طرح استدلال دولت برای تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنعت و معدن، تشریح دو اقدام عملیاتی پیش بینی شده از سوی دولت برای کنترل و سامان دهی به بازار مسکن و تاکید دوباره بر ضرورت تصویب لوایح اف ای تی اف برای حراست از منافع ملی و جلوگیری از بهانه دادن به مانع تراشی های بین المللی در برابر نظام بانکی کشور از جمله موضوعاتی بود که در نخستین نشست  سخنگوی دولت طرح شد.

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به اظهارات علی ربیعی در جایگاه سخنگوی دولت اختصاص دادو در تیتر یک خود نوشت: «بازگشت سخنگو» سخنگوی دولت درباره دستاوردهای سفر هفته گذشته «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن به تهران و دیدار با مقامات عالی کشورمان گفت: ذات سفر وی به تهران برای ما دارای اهمیت بود. بعد از ۴١ سال بالاترین مقام اجرایی ژاپن به ایران آمد که می‌تواند فصل جدیدی از روابط تهران- توکیو را رقم بزند. رهبر معظم انقلاب نیز نسبت به رابطه دوجانبه کشور موضع خوبی داشتند که برای ژاپنی‌ها امیدوارکننده بود.

وی خاطرنشان کرد: در مذاکرات مقامات ژاپن با همتایان ایرانی این آمادگی اعلام شد که بتوانند روابط را بیشتر گسترش دهند و فعالیت‌های بیشتری را سامان دهند. سخنگوی دولت در عین حال گفت: در سفر وی به تهران بنا هم نبوده پیشنهاد خاصی ارائه شود بلکه بیشتر قرار بود توسعه روابط دوجانبه محور مذاکرات در تهران باشد. ربیعی همچنین درباره ماجرای پاکت زرد همراه نخست وزیر ژاپن در دیدار با رهبر معظم انقلاب هم گفت: تا جایی که ما مطلع هستیم، در آن پاکت هیچ پیشنهادی نبود و یادداشت‌هایی از قبل داشتند که از روی آن می‌خواندند. قطعاً در آن پاکت هیچ پیشنهادی نبود که بردارد و معمولاً هم پیام‌ها را به این شکل ارائه نمی‌کنند. سخنگوی دولت افزود: البته ایشان حامل یک پیام بودند که قرائت کردند و پاسخ لازم را هم دریافت کردند که از رسانه‌ها به صورت شفاف پخش شد.

ربیعی گفت: مواضع رهبری سخنان غرورانگیزی بود که جامعه نیز با آن هم‌آوا شد و بسیاری از منتقدان هم از اینکه عزت جامعه ایرانی در گفت‌وگوهایی که یک طرف ظالمانه و زورگویانه و یک طرفه رفتار می‌کند، حفظ می‌شود؛ ابراز خوشحالی می‌کردند. وی گفت: پیام و پاسخ هم مشخص و شفاف اعلام شد که اگر بهانه‌ای برای سلاح هسته‌ای نداشته باشیم، فتوای رهبر ایران وجود دارد و اگر می‌خواستیم، می‌توانستیم، اما چنین بنایی نداریم.
سخنگوی دولت تصریح کرد: امروز مسأله آینده ایران و منطقه و مسأله نسل‌های بعدی ما مطرح است و می‌خواهند ایران را کوچک کنند اکنون دوره‌ای بسیار پیچیده و حائز اهمیت است و باید با دقت بیشتر حرکت کنیم در این شرایط همه باید با احتیاط بیشتر در مورد سیاست خارجی صحبت کنند و اجازه بدهند دستگاه‌های مسئول در این زمینه صحبت کنند.

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود به بررسی لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت پرداخت و در تیتر خود نوشت:«چه کسی امنیت زنان را نمی خواهد». روزنامه همدلی در ادامه توضیح داده است: لایحه"تامین امنیت زنان در برابر خشونت"با وجود کش و قوس های فراوان و اختلاف و اتفاق نظرهای مختلف در دستور کار قوه قضائیه قرار گرفته تا پس از بررسی نهایی برای کسب رای اکثریت نمایندگان مجلس راهی بهارستان شود به این امید که سایه خشونت و تخریب از سقف دودی زندگی‌های امروزی رخت بربندد و امنیت و آرامش زنان که همواره زیر سایه سنگین خشونت‌های خانگی و آزارهای خیابانی قرار گرفته است تا حدودی تامین شود.

آن گونه که اشرف گرامی زادگان، مشاور امور پارلمانی و حقوقی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به ایرنا گفته قرار است روز چهارشنبه همین هفته این لایحه را که توسط قوه قضائیه از ۹۲ ماده به ۵۲ ماده تقلیل یافته است به دولت بازگردانده ‌شود، دولت هم بلافاصله لایحه را به مجلس بفرستد تا شاهد تصویب آن در مجلس دهم باشیم.

زنان امیدوارند بهارستانی‌ها به ویژه نمایندگان مرد مجلس این لایحه را فارغ از نگاه سیاسی و کلیشه‌های جنسیتی ببینند تا شاید تصویب آن بر کاهش اذیت و آزارهای خیابانی و خشونت‌های خانگی تاثیر بگذار و بغض فرو خورده زنان از این آزارهای و خشونت‌ کمتر شود

روزنامه مردم سالاری صفحه نخست امروز خود را به پایان مهلت دو ماهه ایران به طرف اروپایی اختصاص دادودر تیتر یک خود نوشت:«شمارش معکوس برای اجرای اینستکس» روزنامه مردم سالاری در ادامه توضیح داد: مهلت دو ماهه ایران به طرف اروپایی به منظور اجرای سازوکار «اینستکس» رو به اتمام است و در صورت عدم اجرای تعهدات از سوی طرف‌های دیگر توافق، تهران تا رسیدن به مرحله خروج، گام به گام از میزان تعهدات برجامی خود خواهد کاست.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، با وجود گذشت چند سال از عمر برجام هنوز اعضای باقی مانده در توافق هسته‌ای به تعهدات خود جامه عمل نپوشانده‌اند. تداوم این پیمان شکنی در نهایت ایران را به سمت اقدام متقابل سوق داده است؛ روندی که اگر ادامه یابد شکست برجام دور از ذهن نیست.

در روزهای گذشته که تهران میزبان هیأت اروپایی بود، یکی از مهمترین محورهای گفت وگو میان مقامات دو طرف به اقدامات برجامی تهران و بروکسل و همچنین آینده برجام ارتباط یافت؛ مسائلی که دیروز شنبه «سیدعباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای به دنبال دیدار و گفت وگو با «هلگا اشمید» دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه رسانه‌ای کرد.

عراقچی هر چند به ترافیک دیپلماتیک ۳۵ روزه هیأت اروپایی بین پایتخت‌های اعضای برجام اشاره و نشست با مقامات بروکسل را مثبت ارزیابی کرد اما مستقیماً طرف اروپایی را تهدید به کاهش تدریجی تعهدات نمود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان اظهار کرد که «جمهوری اسلامی ایران باید از منافع رفع تحریم‌ها در برجام وبه خصوص رفع تحریم‌های هسته‌ای بهره مند شود، در غیر این صورت ما با استفاده از حقی که برجام برای ما قائل شده است، تعهدات خود را بر طبق برجام پله پله کاهش می‌دهیم و در حقیقت خروج ایران از برجام در دستور کار قرار دارد.»

روزنامه دنیای اقتصاد صفحه نخست امروز خود را به ریشه اصلاحات ساختاری بودجه اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «مراحل ترک اعتیاد نفتی» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داد:سازمان برنامه و بودجه ریشه اصلاحات ساختاری را اعلام کرد. بر اساس چارچوب اصلاحات ساختاری بودجه، باید ۴ اقدام به‌صورت همزمان انجام شود: «ایجاد درآمدهای پایدار»، «کوچک‌سازی مخارج دولت و بخش عمومی»، «اجرای اصلاحات در فرآیندها و رویه‌ها برای کاهش کسری بودجه ساختاری» و «ایجاد استقلال بودجه جاری از درآمدهای نفتی». اما در بین این ۴ اقدام، سازمان برنامه، محور سوم را مهم‌ترین برنامه اصلاحات ساختاری می‌داند. اگر اصلاحاتی در درآمدها و هزینه‌ها رخ دهد، اما همچنان بودجه از ناحیه ساختاری دچار کسری شود، در عمل اصلاحات اولیه بی‌نتیجه خواهد ماند. برای این منظور، سند بودجه باید به جامعیت بیشتری برسد و به سند مالی حاکمیت ارتقا یابد. یکی از بارزترین نقاط ضعف ساختاری بودجه، حجم عملیات فرابودجه‌ای در اقتصاد ایران است که به بیش از ۴۰ درصد سقف بودجه می‌رسد. حل این معضل نیازمند پایش مالی بر کلیه نهادهایی است که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند. ساماندهی رابطه سازمان برنامه با خزانه‌داری کل، همسوسازی سرمایه‌گذاری دولت و نهادهای عمومی غیردولتی و افزایش پاسخگویی و نظارت از دیگر قطعات پازل مهم اصلاح ساختار را شکل می‌دهند. به نظر می‌رسد با اجرای این چارچوب و خشکیدن ریشه‌های کسری بودجه ساختاری، می‌توان اعتیاد اقتصاد ایران به منابع نفتی را ترک داد.

حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان برای تفهیم اتهام درباره ۹ فقره از ۲۷ شکایت به دادگاه رفت این روزنامه در صفحه نخست امروز خود پیرامون این موضوع نوشت: وی طی ۳ ماه اخیر بیش از ۴ بار برای تفهیم اتهام درباره شکایت‌های متعددی که بیشترین آنها از سوی نهاد ریاست جمهوری و برخی وزارتخانه‌ها بوده است به دادگاه احضار شده است.

 نهاد ریاست جمهوری با بیشترین شکایات و وزارت نفت، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت، شورای عالی امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی، هیئت نظارت بر مطبوعات، مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی، پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و چند شاکی غیردولتی از جمله شاکیان روزنامه کیهان هستند. 

به گزارش یک منبع موثق علاوه بر ۲۷ شکایت کنونی، شکایات فراوان دیگری علیه روزنامه کیهان به دادگاه ارائه شده که هنوز به مدیر مسئول کیهان ابلاغ نشده و گفته می‌شود به علت تراکم شکایت‌ها، قرار است بعد از رسیدگی به ۲۷ شکایتی که در جریان است نوبت به طرح آنها برسد.

کد خبر 379433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.