بیماری‌هایی که سلامت مردان را نشانه می‌گیرد

دیابت نوع دوم، یکی از بیماری‌های رایج مردان است و در صورتی که کنترل نشود، می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی، امراض کلیوی و حتی نابینایی شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تشخیص زودهنگام بیماری‌های مردان به آن‌ها کمک می‌کند تا بیماری خود را در مراحل اولیه درمان کنند. تست‌های غربالگری به عوامل خطرآفرین، سن و جنسیت افراد بستگی دارد. در ادامه به معرفی بعضی از  بیماری‌های رایج مردان و روش‌های درمانی آن‌ها می‌پردازیم.

دیابت نوع ۲

بیشتر افراد نمی‌دانند که مبتلا به دیابت هستند؛ دیابت کنترل نشده می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، امراض کلیوی، نابینایی به دلیل آسیب به رگ‌های خونی شبکیه و آسیب‌های عصبی ‌شود. اگر این بیماری به موقع شناسایی شود، می‌توان با استفاده از رژیم غذایی مناسب، ورزش، کاهش وزن و مصرف دارو از عوارض مربوط به آن جلوگیری کرد. تست قند خون ناشتا، آزمایش تحمل گلوکز و یا آزمایش هموگلوبین A۱C می‌تواند به تشخیص دیابت کمک کند. افراد سالم باید از سن ۴۵ سالگی، هر سه سال یک بار، آزمایش دیابت را  انجام دهند؛ اگر فردی کلسترول یا فشار خون بالا دارد، باید آزمایشات مربوطه را زودتر انجام دهد.

ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)

HIV ویروسی است که باعث ابتلا به بیماری ایدز می‌شود. این ویروس حتی بدون بروز علائم خاصی در خون و دیگر ترشحات فرد بیمار وجود دارد و از طریق مقعد، دهان، چشم یا ایجاد زخمی روی پوست به فرد دیگر منتقل می‌شود. متاسفانه هنوز هیچ شیوه درمان یا واکسنی برای این بیماری وجود ندارد. روش‌های درمانی مدرن از تبدیل عفونت HIV به ایدز جلوگیری می‌کند اما داروهایی که تجویز می‌شوند عوارض جانبی جدی برای بیماران به همراه دارد. تنها راه تشخیص بیماری HIV از طریق آزمایش خون است؛ نخستین آزمایش‌ها شامل "ELISA "یا "EIA "می‌شود. در بعضی موارد ممکن است فرد به این بیماری مبتلا نباشد اما جواب آزمایش مثبت باشد. در این صورت برای حصول اطمینان، آزمایش دومی به نام "وسترن بلات" (Western blot assay) انجام می‌شود؛ اگر فردی اخیرا به این ویروس آلوده شده‌ باشد، جواب آزمایش او منفی می‌شود و باید آزمایشات را دوباره تکرار کند.

گلوکوم

این نوع بیماری به عصب بینایی چشم آسیب می‌رساند و منجر به کوری می‌شود. ممکن است قبل از اینکه فرد متوجه علائم این بیماری شود دچار نابینایی غیرقابل برگشت شود. بنابراین اگر فشار داخل چشم به طور غیر طبیعی بالا برود، آزمایشات مربوطه توصیه می‌شود تا این بیماری قبل از آسیب رساندن به عصب بینایی شناسایی و درمان شود. آزمایشات بیماری گلوکوم باید بر اساس سن و عوامل خطرآفرین انجام شود. 

کد خبر 379397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.