اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه آغاز شد

پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و فدراسیون روسیه با حضور دبیران کمیسیون و اعضای کارگروه‌های این کمیسیون در تهران آغاز به‌کار کرد.

به‌گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، اجلاس پانزدهم کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، ظهر امروز یکشنبه در قالب ۹ کارگروه و سه کمیته تخصصی به ریاست پنج کارگروه در سطح معاون وزیر برگزار شد.

در این میان کارگروه‌های صنعت، همکاری‌های استانی، انرژی، حمل و نقل و ICT به ترتیب با ۵۷، ۳۷، ۲۶، ۱۵ و ۹ عضو، بیشترین تعداد متقاضیان حضور در کارگروه‌ها را از سوی طرف روسی به خود اختصاص داده اند.

وزیر ناحیه فدرال قفقاز شمالی روسیه در نشست خبری مشترک با وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین ابزار و ضمانت برای توسعه روابط ایران و روسیه را اراده سیاسی رهبران دو کشور دانست و گفت: ساختارهای لازم در دولت ما برای توسعه روابط ایران و روسیه ایجاد شده است و تمامی سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی روسیه برای توسعه روابط دو کشور هدف‌گذاری کرده‌اند.

"سرگی چباتاریف" با تاکید بر اینکه در پی توسعه روابط گردشگری خود با ایران هستیم، ادامه داد: در حوزه کشاورزی نیز علاقه‌مند به صادرات گوشت قرمز و غلات به ایران هستیم و از طرف مقابل علاقه‌مند واردات کالاهای مورد نیاز خود از ایران همچون میوه‌ و سایر محصولات کشاورزی هستیم.

وی با اشاره به علاقه‌مندی این کشور برای توسعه گردشگری از طریق دریای خزر، گفت: ما همچنین علاقه‌مند توسعه صنعت حمل و نقل در کریدورهای «شمال و جنوب»، «شرق وغرب» و نیز ایجاد کریدور انرژی هستیم.

چباتاریف با تاکید بر اینکه منطقه قفقاز شمالی روابط تنگاتنگی با ایران داشته است، گفت: در منطقه قفقاز شمالی بخشی از جمعیت به زبان فارسی صحبت می‌کنند و از دیرباز ارتباط تنگاتنگی میان اهالی این مناطق وجود داشته است. مسلما هر چه داشته‌های دو ملت نسبت به یکدیگر هم افزایش پیدا کند روند همکاری‌های نیز توسعه خواهد یافت.

وزیر ناحیه فدرال قفقاز شمالی روسیه گفت: برگزاری کمیسیون‌های مشترک اقتصادی و تجاری موجب تشویق توسعه روابط میان کشورها خواهد شد و مطمئنا اجلاس پانزدهم نیز نقش بسیار اثرگذاری در توسعه روند روابط میان ایران و روسیه خواهد شد.

تسهیل ارتباط بخش‌های خصوصی ایران و روسیه

همچنین وزیر نیرو با اشاره به اینکه وزارت نیرو درصدد تسهیل ارتباط بخش‌های خصوصی ایران و روسیه در این نشست، گفت: روسیه در سال گذشته بالغ بر ۲۵۰ میلیارد دلار واردات داشته است که مطمئنا پیوستن چندی پیش ایران به اتحادیه اوراسیا می‌تواند سهم ایران در بازار روسیه را افزایش داده و برای حدود ۸۰۰ قلم کالا تعرفه‌های ترجیحی را فراهم کند.

رضا اردکانیان با اشاره به نهایی شدن مراحل الحاق جمهوری اسلامی ایران به منطقه اقتصادی اوراسیا، عنوان کرد: این مهم زمینه دسترسی ایران به بازار ۱۸۰ میلیونی کشورهای عضو این منطقه را در جهت توسعه روابط اقتصادی، عرضه کالا و محصولات به ویژه در شرایطی که تحت تاثیر تحریم‌های غیرقانونی آمریکا قرار گرفته‌ایم فراهم کرده است.

وی با اشاره به اینکه وزارت نیرو درصدد تسهیل ارتباط بخش‌های خصوصی دو کشور است، ادامه داد: کشور روسیه در سال گذشته بالغ بر ۲۵۰ میلیارد دلار واردات داشته است که مطمئنا مذاکرات کشور ما در این حوزه به ویژه الحاق ایران به اوراسیا می‌تواند سهم ایران در بازار روسیه را افزایش داده و برای حدود ۸۰۰ قلم کالا تعرفه‌های ترجیحی را فراهم کند.

وزیر نیرو تاکید کرد: پیوستن ایران به اوراسیا موجب سرعت دادن عرضه کالاهای ایرانی در بازار مصرف کشورهای عضو این اتحادیه و افزایش اشتغال‌زایی در منطقه خواهد شد و امیدواریم این روند موجب نزدیک‌تر شدن هر چه بیشتر بخش‌های خصوصی کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا شود. در حال حاضر از محل وام اختصاص یافته از سوی دولت روسیه ساخت نیروگاه‌ یک هزار و ۴۰۰ مگاواتی در هرمزگان، برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه برون و... در دستور کار قرار گرفته است و درصددیم با استفاده از فرصت برگزاری اجلاس پانزدهم برای سرعت دادن به پروژه‌های موجود میان دو کشور استفاده کنیم.

اردکانیان با اشاره به مسائل بانکی موجود میان دو کشور، ادامه داد: مذاکرات فشرده‌ای میان بانک مرکزی کشورمان با همکارات مرتبط در کشور روسیه در حال انجام است و به زودی کارگروه مشترک این موضوع در تهران تشکیل خواهد شد که در تلاشیم با حل و فصل مسائل سیستم بانکی شاهد تسهیل روابط میان دو کشور باشیم.

این گزارش حاکی است، از میان شرکت‌های روس، ۴۴ مورد از شرکت‌ها و هلدینگ‌های مطرح و بنام روسیه که در زمینه‌های مختلف انرژی، واگن و لوکوموتیو، سرمایه گذاری، کشاورزی، ماشین آلات کشاورزی، پتروشیمی، توربین های حرارتی و تجدید پذیر، فلزات رنگین، صنایع شیمیایی و سلولزی و ... فعالیت می‌کنند، در این اجلاس حضور دارند.

بر اساس این گزارش، برقراری خط پرواز کارگو بین فرودگاه ژوکوفسکی مسکو با اصفهان، تولید مشترک واگن های باری، تولید مشترک توربین های کمتر از ۲۰ مگاوات، تولید مشترک خودروهای سنگین، صادرات گوشت از منطقه قفقاز شمالی به ایران برخی از پروژه های مورد علاقه شرکت های روس جهت مذاکره با شرکت های ایرانی در حاشیه اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی است.

 مصوبات این اجلاس، پس از نشست های امروز و فردا به تصویب دبیران کمیسیون مشترک دو کشور رسیده و نهایی می شود.

کد خبر 379368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.