سفر فرستاده امیر قطر به تل‌آویو/اعزام نیروهای انگلیسی به تنگه هرمز

کشورهای خاورمیانه امروز شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، از مهمترین آن‌ها می‌توان به سفر امیر قطر به تل‌آویو، تعیین مرزهای دریایی لبنان و اراضی اشغالی و اعزام ۱۰۰ نیروی انگلیسی به تنگه هرمز اشاره کرد.

اهمیت ژئوپلیتیک و موقعیت خاص کشور ایران از منظر هژومونی منطقه‌ای و جهانی، مقوله‌ای حساس و غیرقابل انکار در مناسبات سیاسی و راهبردی نظام بین الملل است. از این رو خبرگزاری ایمنا، به صورت روزانه به انعکاس تحولات منطقه و همسایگان جمهوری اسلامی ایران خواهد پرداخت.

سفر فرستاده امیر قطر به تل‌آویو

به گزارش الیوم السابع، تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ریاست هیئت قطری را خالد الحردان، فرستاده تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به اراضی اشغالی برای بررسی همکاری تجاری و اقتصادی میان تل‌آویو و دوحه و نیز راه‌های تقویت آن برعهده دارد. یک منبع اسرائیلی اعلام کرد: تل‌آویو به مقامات نوار غزه اعلام کرده که اجازه ورود کمک‌های مالی قطر به نوار غزه را در صورت برقراری آتش‌بس مجدد خواهد داد.

الیوم السابع اعلام کرد که تل‌آویو با قطر روابط تجاری مستحکمی دارد و میزان برخورداری قطر از تجهیزات نظامی اسرائیل به ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است. پیشتر، دولت اسرائیل پیامی را از طریق میانجیگران بین‌المللی به گروه‌های فلسطینی فرستاد و اعلام کرد که کمک‌های مالی قطر از اواخر هفته آتی به نوار غزه تحویل داده خواهد شد. این تصمیم پس از این اتخاذ شد که دولت اسرائیل پیشتر به دلیل اقدام تظاهرکنندگان فلسطینی در شلیک بالون‌های حامل مواد آتش‌زا به سمت شهرک‌های اسرائیلی، تصمیم به ممانعت از ورود این اموال گرفته بود.

 تعیین مرزهای دریایی لبنان و اراضی اشغالی

 شبکه خبری روسیا الیوم، مرکز پخش رژیم صهیونیستی (مکان) اعلام کرد، دیوید ساترفیلد، معاون وزیر خارجه آمریکا توافق‌هایی برای امضای یادداشت تفاهمی میان رژیم صهیونیستی و لبنان به دست آورده که مقدمه‌ای برای مذاکرات درباره تعیین مرزهای دریایی میان دو طرف است.

این مرکز گزارش داد، پیشرفت ملموسی در مقدمات آغاز مذاکرات دو جانبه برای تعیین مرزهای دریایی دو طرف حاصل شده است. همچنین این مرکز افزود، میانجی آمریکایی اواخر هفته در اسرائیل نشستی با یوآل اشتاینتز، وزیر انرژی اسرائیل و مئیر بن شبات، مشاور امنیت داخلی آن داشت. در آن نشست دو طرف به توافق‌هایی برای امضای یک یادداشت تفاهمی پیرامون اهداف مشترک اسرائیل و لبنان جهت آغاز مذاکرات دوجانبه دست یافتند.

مرکز یاد شده به نقل از یک مسئول عالی رتبه اسرائیلی اعلام کرد، پیش‌بینی می‌شود مذاکرات پس از حدود دو هفته آغاز شود، اسرائیل دو شرط برای این مذاکرات تعیین کرده است، اول اینکه مذاکرات تنها محدود به تعیین مرزهای دریایی میان دو طرف بدون ترسیم مرزهای زمینی باشد و دیگر اینکه مذاکرات با نظارت آمریکا و نه سازمان ملل انجام شود.

این مسئول اسرائیلی افزود: اختلاف‌نظر با لبنان بر سر منطقه‌ای دریایی به مساحت حدود ۸۰۰ کیلومتر مربع است که بر اساس برخی تخمین‌ها میادین بزرگ نفت و گاز طبیعی در آنجا وجود دارد.

ساترفیلد هفته گذشته با سفر به بیروت، حامل پاسخ اسرائیل به نقطه نظرات اخیر لبنان بود. این نقطه نظرات لبنان مانع از آغاز مذاکرات می‌شد. مخالفت لبنان به این دلیل بود که خواستار عدم تعیین سقف زمانی برای اجرای این مذاکرات بود، اما اسرائیل بر تعیین مهلتی شش ماهه برای آن تاکید داشت.

افشای طرح امارات برای سیطره بر عدن

به گزارش شبکه خبری الجزیره، مهران قباطی، فرمانده لشگر چهارم نیروهای گارد ریاست‌جمهوری مستعفی یمن اعلام کرد که شورای انتقالی جنوب مقدمات خود را برای سیطره بر بانک مرکزی و وزارتخانه‌های دولتی و کاخ ریاست‌ جمهوری (معاشیق) در عدن تکمیل کرده است.

وی در فایل صوتی منتشر شده تأکید کرد که نشستی با ریاست احمد المیسری، وزیر کشور دولت مستعفی یمن و فرماندهان نظامی و امنیتی برای بررسی طرح شورای انتقالی برگزار شده است. این درحالی است که برخی فرماندهان جنبش جنوب از مدت‌ها پیش حضور امارات در عدن و سایر استان‌های یمن را به مثابه "اشغال" می‌دانند. علی محمد السعدی، از رهبران این جنبش از امارات در ماه مه به شدت انتقاد و ابوظبی را به تشکیل شبه‌نظامیانی که وحدت و ثبات یمن را تهدید می‌کنند، متهم کرد.

السعدی در صفحه خود در فیسبوک نوشت: برخی توهم این را دارند و می‌گویند امارات ارتش جنوب را تشکیل داده و از آن با پول و سلاح حمایت کرده است اما در حقیقت تا به این لحظه هیچ ارتشی وجود ندارد بلکه شبه‌ نظامی هستند. این شبه‌نظامیان بمب ساعتی هستند که امارات هر زمان احساس کند که برای بقایش مناسب نیستند آن را منفجر خواهد کرد. همچنین فادی باعوم، رئیس دفتر سیاسی جنبش جنوب از عبد ربه منصورهادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن خواست امارات را از ائتلاف عربی اخراج کند.

باعوم تأکید کرد: اماراتی‌ها به خاطر منافع و طمع‌ورزی‌هایشان در جنوب آمده‌اند نه به خاطر مردم یمن. آن‌ها هیچ مکانی را رها نمی‌کنند و کنترل همه را در دست می‌گیرند.

 طرف واحدی در پس حمله به فرودگاه أبها و حادثه دریای عمان است

شبکه خبری روسیا الیوم امروز اعلام کرد: خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان در نشستی با وزرای انرژی و محیط زیست کشورهای عضو گروه ۲۰ در ژاپن گفت: عربستان خود در گذشته با حملاتی روبه‌رو شده و زیرساخت‌های انرژی و نیز برخی مراکز غیرنظامی آن هدف قرار گرفته‌اند از جمله فرودگاه أبها که در حمله‌ی راکتی اخیر ۲۶ تن نیز زخمی شدند، ما گمان می‌کنیم که عامل این حمله همان طرفی است که پشت حمله هفته گذشته به کشتی‌ها در خلیج عمان قرار داشته است.

فالح در دیدار با همتای ژاپنی خود تعهد داد ریاض تمامی اقدامات لازم برای حمایت از زیرساخت‌های نفتی، آب‌های منطقه‌ای و بنادر و کشتی‌های خود را انجام دهد. وزیر انرژی عربستان در ادامه هشدار داد: تاثیر منفی این اتفاقات بر اعتماد عمومی نسبت به تامین امنیت و حمایت‌های نفتی خطرناک‌تر از خساراتی است که به دو نفتکش وارد شد.

این مسؤول عربستانی در ادامه با اشاره به پایبندی ریاض به تضمین ثبات در بازارهای جهانی نفت و حمایت از دیگر کشورها از جمله ژاپن با این طلای سیاه، گفت: عربستان به درخواست برخی شرکت‌ها تولیدات نفتی خود را افزایش داد. همچنین او تاکید کرد: باید پاسخی سریع و قاطع به تهدید اخیر در خلیج عمان علیه انتقال نفت، ثبات بازار و اعتماد مصرف کنندگان داده شود.

اردوغان انتظار دارد اس ۴۰۰‌ها ژوئیه تحویل داده شود

رئیس جمهوری ترکیه گفت، انتظار دارد سامانه‌های دفاعی موشکی اس ۴۰۰ روسیه در نیمه نخست ژوئیه سال جاری میلادی تحویل آنکارا داده شود. شبکه خبری NTV ترکیه در حالی این گزارش را امروز (یکشنبه) منتشر کرد که این اقدام باعث ایجاد تنش بیشتر در روابط واشنگتن و آنکارا می‌شود.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در بازگشت از سفر به تاجیکستان گفت: ما درباره مساله سامانه‌های دفاع موشکی اس۴۰۰ روسیه با مسکو گفت‌وگو کردیم. این مساله حل شده است. وی ادامه داد: فکر می‌کنم این سامانه‌های دفاع موشکی نیمه نخست ژوئیه سال جاری میلادی به دست ترکیه برسد.

انگلیس ۱۰۰ نیرو به تنگه هرمز اعزام می‌کند

روزنامه تایمز گزارش داد، انگلیس برای حفاظت از کشتی‌ها و سایر منافعش در منطقه ۱۰۰ نیروی دریایی سلطنتی به تنگه هرمز اعزام می‌کند.، همزمان با افزایش فشارها پس از حمله به تانکرهای نفت ژاپن و نروژ، انگلیس هم با آمریکا و عربستان و دیگران همراه شده است تا ایران را مقصر این حملات قلمداد کند؛ اتهامی واهی که ایران به شدت تکذیب می‌کند. با این حال جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس شنبه در پیامی تاکید کرد لندن باید برای کاهش تنش‌ها در خلیج‌فارس گام بردارد نه اینکه یک درگیری نظامی را تحریک کند. او افزود: لفاظی دولت بدون مدارک معتبر درباره حملات به این تانکرها، تنها موجب تشدید تهدید جنگ می‌شود. ‌  

جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس هم از این پیام کوربین انتقاد کرد و نوشت: چرا رهبر حزب کارگر هیچ وقت در حمایت از متحدان بریتانیا، اطلاعات بریتانیا یا منافع بریتانیا حرفی نمی‌زند؟

اثر انگشت ایران در حمله به چهار نفتکش

«عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات در اظهاراتی بی‌اساس مدعی شد: «اثر انگشت ایران در حمله به چهار نفتکش، که دوازدهم ماه می در لنگرگاه الفجیره به ‌وقوع پیوست، کاملاً آشکار است». وی در عین حال ادعای ضدایرانی خود را نقض کرد و افزود: «ما هنوز مدارک کافی علیه کشوری خاص درباره حمله به تانکرهای نفت در الفجیره به دست نیاورده‌ایم.» بن‌زاید اظهار داشت، جامعه جهانی باید برای حمایت از ناوبری و ایمن بودن حمل‌ونقل انرژی همکاری کند.

وزیر خارجه امارات افزود: «ما می‌خواهیم که جریان (انتقال) نفت از طریق گذرگاه‌ها به‌ صورت امن انجام شود تا اقتصاد جهانی ثبات داشته باشد». بن‌زاید ادامه داد: «عدم مشارکت کشورهای منطقه در توافق هسته‌ای با ایران اشتباه است».

سفر دو هیئت عالی رتبه آمریکایی و عربستانی به سوریه

یک منبع وابسته به نیروهای کُردی قسد اعلام کرد، شب گذشته، هیئت عالی رتبه کردی به همراه هیئت سعودی وارد شهر الطبقه شده است و صبح امروز شنبه از فرودگاه نظامی الطبقه در حومه غربی الرقه بازدید کرده اند. هیئت  آمریکایی به همراه هیئت عربستانی از باندها و آشیانه‌ها و دیگر مناطق فرودگاه و نیز یک اردوگاه آموزشی در اطراف فرودگاه بازدید کرده اند. این منبع اعلام کرد: پس از چند ساعت که این دو هیئت فرودگاه را ترک کردند، دوباره به اطراف فرودگاه بازگشته اند و همچنان در منطقه هستند.

همزمان اسپوتنیک گزارش داد: تیم رسانه‌ای اسرائیلی در شهر الرقه از چند روز قبل مشغول تهیه گزارش از خیابان‌های آن با هماهنگی نیروهای قسد است. این در حالی است که قبلاً هم رسانه‌ها از نشست ثامر السبهان، جویل رابیون، معاون وزیر خارجه آمریکا و برخی مقامات دیگر آمریکایی در میدان نفتی العمر در دیرالزور خبر داده بودند.

کد خبر 379360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.