برگزاری نخستین جشنواره ملی کتاب سال ایثار

مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران تاکید کرد: یکی از اولویت‌های بنیاد، نمایه‌سازی اسناد است و پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات اجتماعی می‌تواند در بخش استخراج نمایه‌های اسنادی به بنیاد کمک کند.

به گزارش ایمنا، رحیم نریمانی مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد در نشست مشترک با محمد کمالی زاده رئیس پژوهشکده علوم انسانی پژوهشگاه جهاد دانشگاهی با تاکید بر این‌که یکی از اولویت‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران، نمایه‌سازی اسناد است، گفت: همه اطلاعات در مورد شهدا، به‌صورت شناسنامه‌ای، فایل متنی، عکس و اسکن موجود است که می‌توان از آنها استفاده کرد به‌عنوان‌مثال در بحث نمایه‌سازی، موضوع رونق تولید، اقتصاد مقاومتی و.... از درون وصیت‌نامه‌های شهدا استخراج‌شده است.

نریمانی ادامه داد: پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات اجتماعی می‌تواند در بخش استخراج نمایه‌های اسنادی به بنیاد کمک کند، به‌طورکلی می‌توان گفت یک محتوای غنی در دست داریم اما پژوهش تا حدی محدود بوده است و امروز این جلسه و ارتباط بین دو نهاد را به فال نیک می‌گیریم.

مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد خاطرنشان کرد: در همه حوزه‌های فعالیت اداره کل اسناد و انتشارات بنیاد، پژوهش توسعه و اثربخشی فرهنگی، یک امر اجتناب‌ناپذیر است، ما مخاطبان خود را در این عرصه، مخاطبان فعال نام‌گذاری می‌کنیم و با آنها به‌صورت مستند ارتباط داریم زیرا بهره‌برداری از اسناد انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بسیار مهم است.

نریمانی افزود: اگر به حلقه‌های پژوهشی این حوزه متصل نشویم، عملاً همه انرژی‌ها، ظرفیت‌ها و منابع، اثربخشی کمرنگی خواهند داشت و هدف‌گذاری اصلی انجام نخواهد شد.

مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد با اشاره به گردآوری ۴۲ جلد فرهنگ اعلام شهدای کل کشور توسط بنیاد گفت: هر کار پژوهش گونه‌ای که از آن محصول بیرون نیاید، بی‌فایده است اما وقتی پژوهشی انجام می‌شود که از آن، یک کتاب، مجله علمی، چند رسانه‌ای و محصولات در فضای مجازی بیرون می‌آید، اطلاعات تبدیل به پژوهش‌های کاربردی شده است.

نریمانی ادامه داد: در سال جاری نخستین جشنواره ملی کتاب سال ایثار را برگزار خواهیم کرد، نشر شاهد به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین انتشارات کشور که از سال ۱۳۶۸ شروع به کارکرده، ۱۷۰۰ عنوان کتاب فقط در حوزه کودک و نوجوان شامل داستان، رُمان و تولید کرده و ما می‌توانیم در زمینه تولید کتاب‌های جدیدی که پژوهشکده علوم انسانی در دست دارد نیز همکاری کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از مسائل مهم در بنیاد این است که در هر فرآیند اجرایی کار، یک پشتوانه تحت عنوان «تبیین مفاهیم» داشته باشیم، به این معنا که بدانیم با چه پشتوانه فکری و مفاهیمی به سراغ مجلات و کتاب رفته‌ایم که پژوهشکده در این بخش هم می‌تواند به بنیاد کمک کند.

نریمانی در پایان به کارهایی ازجمله تئاتر شفاهی و چهار مجله شاهد کودک، نوجوان، جوان و یاران به‌صورت مکتوب و دیجیتال تولید نشر شاهد اشاره و تاکید کرد: پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات اجتماعی می‌تواند در این زمینه نیز با بنیاد همکاری و تعامل داشته باشد.

منبع: ایسنا

کد خبر 379358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.