۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۲
رنگ تازه‌ای از دوره‌گردی

مشاغل کاذبی مانند دستفروشی، دوره گردی و ... از جمله پدیده‌های غیرقابل انکاری است که رابطه مستقیمی با افزایش شهرنشینی دارد چراکه افرادی به خصوص حاشیه نشینان برای امرار معاش و بدون توجه به عواقب اقتصادی این مشاغل و در نظر گرفتن حقوق اجتماعی شهروندان مشکلات عدیده‌ای را برای ساکنان شهرها بوجود می‌آورند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «آهن قراضه، سماور شکسته، ضایعات منزل، یخچال خریداریم»، «سبزی پلو، سبزی کوکو، سبزی آش»، «خونه‌دار و بچه‌دار زنبیل رو بردا و بیار » و ... بخشی از صداهای ناهنجاری است که تقریبا همه روزه آرامش شهروندان را در کوچه پس کوچه‌های شهر به هم می‌زند.

برهم زدن آسایش مردم با بلندگوهای گوش‌خراش به خصوص در ساعات اول صبح و بعدازظهر و تلاش برای جذب مشتری یکی از مهمترین مشخصه وانت بارها یا موتور سه‌چرخ‌هایی است که به قول خودشان می‌خواهند با بردن کالا به در منزل مشتریان امرار معاش کنند.

وانت‌بارهای دوره گرد در محله‌ها، حاشیه خیابان‌ها و حتی در مجاورت اتوبان‌ها با توجه به سدمعبری که ایجاد می‌کنند، سال‌های زیادی است که به‌عنوان یک شغل مزاحم در زندگی شهری مطرح می‌شوند.

بسیاری از شهروندان شفاف‌نبودن شیوه نظارت به نوع فعالیت وانت‌بارهای دست‌فروش را یک مشکل بزرگ می‌دانند، همچنین از اینکه گاه و بی‌گاه با صدای گوش خراش برخی از وانت‌بارها یا افراد دست‌فروش آرامش سلب می‌شود یا با توقف‌های نابه جا در میان کوچه ها سدمعبر می‌کنند، ناراضی هستند.

یکی از شهروندان در این باره می‌گوید: «یک ماهی‌فروش هفته‌ای سه بار با یک گاری در کوچه ما با صدای بلند از مردم می‌خواهد که ماهی‌های او را خریداری کنند، ماهی‌هایی که در این هوای گرم بوی تعفن می‌گیرد، بدون اینکه حتی چند تکه یخ روی ماهی‌ها بگذارد آنها را در یک جعبه فیبری قرار می‌دهد؛ هر چند با همین شرایط عده‌ای که توان مالی بالایی ندارند ماهی‌های او را می‌خرند ولی آیا از نظر بهداشتی و اینکه فعالیت غیرقانونی انجام می‌شود، نظارتی وجود دارد و برخوردی صورت می‌گیرد؟

«مریم موسوی» یکی دیگر از شهروندان نصف جهان که از رفت و آمد وانت‌بارها چندان نیز ناراضی نیست؛ می‌گوید: «قیمت سبزی، میوه و یا حتی لوازم منزل و لباسی که این وانت بارها می‌آورند، بسیار پایین‌تر از مغازه‌ها است به خاطر همین دوست دارم از این وانت بارها خرید خودم را انجام دهم، غیر از این، آن‌هایی که لوازم منزل می‌فروشند حساب دفتری هم دارند، یعنی مجبور نیستیم تمام هزینه اجناس را یکجا پرداخت کنیم که این موضوع به نفع مردم و وانت‌بارها است.»

«فاطمه رجایی» از آزردگی در برخورد با این مشاغل کاذب می‌گوید: «بعضی از وانت‌بارها که بلندگوهایی بسیار قوی روی خودروی خود دارند، وقتی وارد کوچه می‌شوند، می‌ایستند و بارها اجناس خودشان را تبلیغ می‌کنند، در حالی که من در منزل نوزادی دارم که از صدای وانت بارها بلافاصله از خواب می‌پَرد، کاش مسئولان فکری اساسی برای رفع این مشکل می‌کردند.»

علاوه بر شهروندان، مغازه‌داران نیز از اینکه رقبای قدرتمندی به نام وانت بارهای دوره‌گرد که بدون پرداخت مالیات، اجازه مغازه و سایر هزینه‌ها کسب و کار می‌کنند، گلایه‌مند هستند.

«مسلم احمدی» یکی از کسبه خیابان مولوی می‌گوید: «عده‌ای از افرادی که با وانت کار می‌کنند، دلال هستند و عده‌ای دیگر به خاطر نداشتن سرمایه کافی برای داشتن کسب‌وکار قانونی، به دست‌فروشی روی آورده‌اند، البته با وجود تعداد زیاد مغازه‌ها در خیابان‌های شهر، برخی از مغازه‌داران هم با وانت‌بار بعضی از اجناس خود را در کوچه‌های هر محله می‌فروشند.»

«احمد رضایی» از مغازه‌داران قدیمی بازار قدیم اصفهان اظهار می‌کند: «بسیاری از کالاهای قاچاق، تقلبی و با کیفیت بسیار پایین که در بسیاری از مغازه‌ها قابلیت فروش ندارد، توسط وانت‌بارها به فروش می‌رود، بی‌آن‌که مسئولیت خاصی متوجه فروشنده باشد، چرا که اگر این جنس را مغازه دار بفروشد ریسک بیشتری دارد.»

حال آنچه که بسیار اهمیت دارد این است که برای جمع‌آوری این مشاغل کاذب باید راهکارهای اساسی اتخاذ کرد به طوری که مانع درآمدزایی این افراد نشویم، زیرا این افراد اگر کسب و کار مناسبی برای خود داشتند، به اینگونه فعالیت‌ها نمی‌کردند.

ساماندهی وانت‌بارها در ۳۴ بازارچه

«حسن محمدحسینی» مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان در این باره می‌گوید: در خصوص وانت‌های دوره گرد که با ایجاد آلودگی صوتی در کوچه پس کوچه‌های شهر کاسبی می‌کنند، شناسایی افراد و هماهنگی با اتحادیه‌های صنفی انجام شده تا برای ساماندهی آنها محل‌هایی در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه برابر تبصره یک بند دو ماده ۵۵ و تبصره شش ماده ۹۶ قانون شهرداری‌ها، استفاده از معابرعمومی برای کسب ممنوع است، تصریح می‌کند: بر اساس این مواد قانونی باید گفت که فعالیت وانت‌بارهای دوره گرد در محله‌ها مصداق بارز سد معبر است.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: در بند ۲۰ ماده ۵۵ اصلاحی قانون شهرداری‌ نیز آمده است سد معابر عمومی‌ و اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز از آن‌ها، میدان‌ها، پارک‌ها و باغ‌های عمومی ‌برای کسب و سکونت ممنوع است.

وی با تاکید بر اینکه برخورد قانونی با وانت‌های دوره گرد و ساماندهی آنها جزو وظایف و در دستور کار مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان قرار دارد، تاکید می‌کند: در حال حاضر اکثر وانت بارها و دست فروشان در ۳۴ بازارچه قدیمی محله‌های مختلف  شهر ساماندهی شده‌اند.

محمدحسینی می‌گوید: اگر مردم از طریق سامانه ۱۳۷ شهرداری اصفهان فعالیت وانت بارها در محله خود را اطلاع دهند، اکیپ‌های مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان به محل اعزام و برخورد قانونی را انجام خواهند داد.

وی با بیان اینکه از این پس با توجه به اخطارهای داده شده، کامیونت‌های حمل اثاثیه حاشیه خیابان‌های رباط دوم و سوم با دریافت مجوز از مقامات قضایی توقیف و به پارکینگ انتقال داده می‌شود، تصریح می‌کند: ساماندهی وانت‌های فروش میوه در حاشیه بلوار رضوان نیز با همکاری سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی و سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان انجام می‌شود که در این راستا محل مناسبی در مناطق چهار و ۱۵ شهرداری اصفهان در نظر گرفته شده است.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان تاکید می‌کند: گشت ویژه این مدیریت برای ممانعت از فعالیت وانت‌بارها در حاشیه جاده آیت الله خاتون‌آبادی راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه فرهنگسازی و آموزش کارکنان مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان، کسبه و شهروندان(با هدف آشنایی به حق و حقوق شهروندی) در سال‌جاری از اولویت‌های این مدیریت است، می‌گوید: کلاس‌های آموزشی ویژه شهروندان در فرهنگسراهای شهر برگزار می‌شود.

کد خبر 379350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.