مرکل رفتنی است/عمرالبشیر در انتظار محاکمه

کشورهای جهان، در بیست و چهار ساعت گذشته شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، از مهمترین آن‌ها می‌توان به صحبت های ترامپ درباره صادق خان شهردار لندن، تحلیف نخستین رییس جمهور زن اسلواکی، خواسته جدید معترضان هنگ کنگی و کاهش محبوبیت آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در این کشور اشاره کرد.

به گزارش ایمنا، اخبار جهان در بیست و چهار ساعت گذشته، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی در عرصه بین الملل را می‌توانید در بسته خبری "جهان سیاست" مطالعه کنید.

مرکل رفتنی است

سران احزاب آلمان

یک نظرسنجی نشان داد که میزان حمایت آلمانی‌ها از حزب سوسیال دموکرات این کشور که یک هم‌پیمان ائتلاف حاکم تحت رهبری آنگلا مرکل است، شدیداً کاهش یافته و این وضعیت ممکن است فشارها را بر این حزب به منظور ترک دولت و قرار گرفتن در جبهه مخالفان دولت افزایش دهد؛ اتفاقی که به نوبه خود می‌تواند جایگاه آنگلا مرکل را در صدر اعظمی متزلزل سازد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، دو هفته پیش آندریا نالس، رهبر حزب سوسیال دموکرات آلمان به دنبال شکست‌هایی که حزب او در انتخابات پارلمان اروپا و یک انتخابات منطقه‌ای در ایالت برمن آلمان متحمل شد، از رهبری حزبش کناره‌گیری کرد و به دنبال این اتفاق حضور ائتلاف مرکل در قدرت تا پایان حکمش در سال ۲۰۲۱ با اما و اگر روبه‌رو شده است.

براساس نظرسنجی انجام شده از سوی شرکت "فورسا" حزب چپ میانه‌روی سوسیال دموکرات آلمان(SPD) تنها حمایت ۱۱ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی را به دست آورده که نسبت به نتایج یک نظرسنجی مشابه در یک هفته قبل، کاهش یک درصدی نشان داده و در عین حال یک رکورد جدید در زمینه پایین بودن محبوبیت این حزب بر جا گذاشته است.

به این ترتیب این پایین‌ترین میزان محبوبیتی است که حزب سوسیال دموکرات آلمان از سال ۱۹۴۹ تاکنون کسب کرده و در بین دیگر احزابی که در این نظرسنجی محبوبیتشان سنجیده شده در جایگاه چهارم قرار گرفته است.

طبق این نظرسنجی حزب راست افراطی "آلترناتیو برای آلمان" ۱۳ درصد حمایت کسب کرده و در جایگاه سوم قرار گرفته است. در عین حال حزب "سبزها" در این نظرسنجی محبوب ترین حزب با کسب ۲۷ درصد رأی بوده و این نشان‌دهنده روی آوردن رأی‌دهندگان سرخورده از ائتلاف حاکم و همچنین نگران از تغییرات آب‌وهوایی به حمایت از این حزب است.

محافظه‌کاران متعلق به مرکل نیز در این نظرسنجی ۲۴ درصد رأی کسب کرده‌اند. نتایج این نظرسنجی می‌تواند نشستی را که قرار است دولت آلمان در نزدیکی برلین به منظور بحث درباره مسائلی نظیر حقوق‌های بازنشستگی، افزایش هزینه‌های مسکن، اصلاح مالیات‌های املاک و برنامه‌ریزی برای کنار گذاشتن ذغال سنگ تشکیل دهد، تحت الشعاع قرار دهد. مرکل با این حال نگرانی‌ها درباره ثبات ائتلاف حاکم را رد کرده و گفته که قصد دارد تا ۲۰۲۱ دوره کاملش را تمام کند.

ناتو: ناوگان آواکس فرسوده است

آواکس

یک مقام ارشد ناتو هشدار داد، اگر ائتلاف به سرعت جایگزینی برای ناوگان فرسوده‌ای متشکل از ۱۴ هواپیمای شناسایی آواکس از نوع بوئینگ ای‌-۳ای (E-۳A) انتخاب نکند، با هزینه‌های قابل توجهی روبرو خواهد شد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، از سامانه‌های کنترل و هشدار هوایی موسوم به آواکس غالباً به عنوان "چشمان ائتلاف در آسمان" یاد می‌شود. مایکل گشوسمن، مدیر کل آژانس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی که ناوگان آواکس را مدیریت می‌کند، انتظار دارد تا ماه دسامبر قرارداد ۷۵۰ میلیون دلاری با شرکت تسلیحات‌سازای بوئینگ آمریکا نهایی شود.

به گفته او تصمیم‌گیری سریع درباره جایگزین کردن هواپیماهای ساخت ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۰ اهمیت دارد؛  ناتو مجبور می‌شود گام‌های هزینه‌بری برای حفظ پروازهای آنها بردارد. او گفت: این مساله را باید حل کنیم. باید اطمینان حاصل کنیم که مطالعات به سرعت انجام می‌شود. ما به بررسی واقعیت نیاز داریم.

هواپیماهای آواکس جزو اندک ادوات نظامی در کنترل ناتو است، نه کشورها؛ از این هواپیماهای شناسایی در عملیات‌هایی نظیر گشت هوایی، حمایت از عملیات‌های ضد تروریسم و واکنش به بحران‌ها استفاده می‌شود.

عمرالبشیر در انتظار محاکمه

عمر البشیر

دادستان کل سودان اعلام کرد، رئیس جمهور مخلوع این کشور طی روزهای آتی پس از پایان دوره تجدیدنظر یک هفته‌ای، به اتهام فساد و تصاحب ارز در برابر دادگاه حاضر می‌شود.

بر اساس گزارشی از الحیاة، الولید سید احمد محمود، دادستان کل سودان در نشست خبری اعلام کرد، پرونده‌های کیفری مربوط به فساد مورد بررسی قرار گرفت و ۴۱ پرونده کیفری علیه سران نظام عمر الشیر، رئیس جمهور مخلوع سودان تشکیل و تحقیقات در این زمینه طی روزهای آتی تکمیل خواهد شد.

دادستانی کل سودان روز پنجشنبه اعلام کرده بود، تحقیقاتش را درباره البشیر تکمیل کرده و اتهاماتی به او درباره فساد مالی، پولشویی و تصاحب ارز وارد کرده است.خبرگزاری سودان به نقل از یک منبع در دادستانی کل نیز اعلام کرد، رئیس جمهوری مخلوع سودان به تصاحب ارز و ثروت نامشروع و مشکوک متهم شد.

یک ماه پیش نیز دادستانی کل سودان اعلام کرد، البشیر و سران دیگر را به تشویق به قتل تظاهرکنندگان طی اعتراضات مردمی در ماه سپتامبر متهم کرده است. دادستانی کل سودان ماه مه دستور داده بود، تحقیقات درباره البشیر درخصوص شبهات مربوط به پولشویی و تامین بودجه تروریسم انجام شود. به دنبال این امر دادستانی منزل البشیر را تفتیش کرده و به هفت میلیون دلار و پنج میلیارد پوند سودان دست یافته بود. البشیر هم در جریان تحقیقات اذعان داشت، همه اموال مصادره شده متعلق به خودش است.

رئیس جمهور مخلوع سودان و مسئولان سابق سودان در زندان کوبر خارطوم تحت بازداشت هستند.

حمیدتی: سودان بدون من نابود است

حمیدتی

ژنرال سودانی در یک مصاحبه به اینکه سودای رسیدن به قدرت در کشورش دارد، اعتراف کرد.

براساس سرمقاله نیویورک تایمز، محمد دقلو حمیدتی، معاون رئیس شورای نظامی انتقالی سودان و رئیس نیروهای واکنش سریع دارای مدرک آموزش ابتدایی، چهار همسر داشته و هیچ آموزش نظامی رسمی ندیده است. آلاء صلاح، دختر ۲۲ ساله سودانی که با ایستادن روی خودرو بین تحصن کنندگان سودانی با لباسی سفید به شهرت رسید می‌گوید، حضور حمیدتی در قدرت ممکن است.

حمیدتی از حمایت گسترده کشورهای عرب شورای همکاری خلیج فارس برخوردار بوده و این کشورها بعد از انقلاب در سودان و براندازی نظامی عمر البشیر وعده کمک میلیاردها دلاری به این کشور را داده‌اند و او عملا در موقعیتی مناسب قرار دارد که می‌تواند از دفترش در کاخ ریاست‌جمهوری در خارطوم بر وقایع تاثیر بگذارد. وی در مصاحبه با والش تحلیلگر روزنامه نیویورک تایمز آمریکا گفت که معتقد است رسیدن وی به قدرت مساله‌ای است که هیچ گریزی از آن نیست و گرنه کشور از بین خواهد رفت.

حمیدتی گفت: اگر من در این پست قرار نگیرم کشور از دست خواهد رفت. این روزنامه نوشت: حمیدتی برای بسیاری از سودانی‌ها حاکم دوفاکتوی سودان است. این روزنامه می‌آورد، ژنرال حمیدتی که از انقلاب حمایت کرد بعد از مخالفت تظاهرکنندگان با پایان دادن به تحصن‌ و ترک محل تحصن حمایت از آنها را متوقف کرد و از سوم ژوئن مذاکرات بر سر قدرت متوقف شد. به نوشته این روزنامه، معاون رئیس شورای نظامی سودان تلاش می‌کند خود را به قدرت تحمیل کند و خود را ناجی سودان می‌داند نه ویران کننده آن. این اظهارات او مغایر با سخنرانی است که در برابر تجمع مردمی در شمال خارطوم داشت و گفت، شورا آماده مذاکره است و هیچ طمعی به قدرت ندارد.

حمیدتی در تجمع مردمی در شمال خارطوم گفت که شورای نظامی موافقت مردمی برای تشکیل دولت تکنونکرات را در اختیار دارد.

روسیه: آمریکا مستند ادعا کند

کرملین

یک مقام ارشد وزارت خارجه روسیه گفت، اگر ایالات متحده روسیه را به نقض پیمان آزمایش هسته‌ای متهم می‌کند، باید مدارک قاطعی برای پشتیبانی از این ادعایش داشته باشد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری راشا تودی، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در پیامی توییتری نوشت: واشنگتن پنج‌شنبه تاکید کرد روسیه آزمایش‌های تسلیحات هسته‌ای انجام داده است. این ادعا پیشتر با اطلاعات سامانه نظارت بین‌المللی رد شد. جالب اینجاست که آمریکا دو هفته پیش از واژه "احتمال" استفاده می‌کرد و اکنون اطمینان قاطع دارد! آیا آمریکا مدرک جدیدی دارد؟

ماه گذشته ژنرال رابرت اشلی، رئیس شاخه اطلاعات پنتاگون مدعی شد: آمریکا معتقد است روسیه احتمالا آزمایش‌های هسته‌ای با قدرت انفجاری پایین را از سرگرفته است و این نقض پیمان منع جامع آزمایش (سی‌تی‌بی‌تی) است.

ژنرال اشلی تاکید کرد، روسیه احتمالا در حال ساخت تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی برای استفاده در میادین نبرد متعارف است. با این حال او بعدا با تغییر لحن گفت روسیه "تنها قابلیت انجام یک آزمایش هسته‌ای با قدرت انفجاری پایین را دارد."

رییس جمهور کره جنوبی: پیوسته با کره شمالی ارتباط داریم

مون جائه این

رییس جمهور کره جنوبی اظهار کرد، دو کره به طور دائم از طریق "کانال‌های مختلفی" با یکدیگر در ارتباط هستند.

در میانه گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال برگزاری نشستی دیگر میان دو کره در هفته‌های پیش رو، مون جائه این، رییس جمهور کره جنوبی گفت، کره شمالی و جنوبی به طور دائم از طریق "کانال‌های متفاوتی" با یکدیگر در ارتباط هستند.

مون پیشتر برای دیدار با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در آستانه دیدار دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا از کره جنوبی در اواخر ماه جاری ابراز امیدواری کرده بود.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، مون در یک کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر سوئد اظهار کرد: اکنون ارتباط کره شمالی و جنوبی از راه‌های مختلفی صورت می‌گیرد. وی خاطرنشان کرد که تمامی کانال‌های ارتباطی میان دو کره از جمله خط تلفن مستقیم نظامی پیش از آغار ریاست جمهوری او در ماه مه سال ۲۰۱۷ قطع بوده‌اند.

رییس جمهور کره جنوبی افزود، در دوران ریاست جمهوری او، دو کره گفت‌وگوی خود را از سر گرفتند و روابط میان دو کره "همواره" از طریق کانال‌های مختلفی در جریان است. مون همچنین درباره مذاکره واشنگتن و پونگ‌یانگ بر اهمیت آمادگی در سطح کاری تاکید کرد. وی ادامه داد: برای دستیابی به پیشرفت در مذاکرت میان کره شمالی و آمریکا، باید پیش از آن به مذاکرات در سطح کاری پرداخت.

مون گفت، مهم است که از برگزاری نشستی که توافقی در پی ندارد، مانند آنچه که در هانوی اتفاق افتاد جلوگیری شود. او ظاهراً به لزوم مذاکرات پیش از نشست سران برای هر دو طرف به منظور دستیابی به توافق درباره روند خلع سلاح هسته‌ای اشاره داشته است.

معترضان هنگ کنگی خواستار استعفای رهبرشان شدند

رهبر هنگ‌کنگ

ده‌ها هزار تن از معترضان سیاه‌پوش هنگ‌کنگی امروز (یکشنبه) با درخواست استعفای رهبر این دولت‌شهر به خیابان‌ها آمدند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، کری لام، مدیر اجرایی هنگ‌کنگ شنبه به طور نامحدود لایحه‌ای را که افراد مظنون را برای محاکمه عازم چین می‌کرد، به تعویق انداخت و مراتب ناراحتی عمیق خود را ابراز کرد. او پس از اعتراضات خشونت‌بار مجبور به لغو این لایحه شد. همین مساله توانایی کری لام برای ادامه هدایت این دولت‌شهر را زیر سوال برد. سازمان‌دهندگان اعتراضات امروز امید دارند بیش از یک میلیون تن در خیابان‌ها حضور یابند؛ درست همانند اعتراضات یکشنبه گذشته که پلیس تعداد معترضان را ۲۴۰ هزار تن برآورد کرد.

در درگیری‌های خشونت‌بار روز چهارشنبه، پلیس گلوله پلاستیکی و گاز اشک‌آور شلیک کرد. برخی از سرمایه‌داران بزرگ هنگ‌کنگ انتقال دارایی‌های شخصی خودشان را از ترس قانون پیشنهادی آغاز کرده‌اند و منتقدان نگرانند که وضعیت بین‌المللی این شهر از بین برود. برخی از معترضان به لایحه استرداد تاکید دارند که تعلیق آن کافی نیست و کری لام باید برود. کلودیا مو، قانونگذار حامی دموکراسی تاکید کرد: اگر آنها از لغو کلی این لایحه جنجالی امتناع کنند، این بدین معناست که ما نمی‌توانیم عقب بکشیم. او می‌ماند، ما می‌مانیم.

صربستان: ترامپ "کوزوو" را به مذاکرات برگرداند

الکساندر ووجیچ

رییس جمهور صربستان از همتای آمریکایی خود خواست تا کوزو را برای بازگشت به مذاکرات در بحبوحه یک بن‌بست چندین ماهه، تحت فشار بگذارد.

بر اساس گزارشی از پایگاه خبری راشا تودی، مذاکرات میان صربستان و کوزوو که با میانجگری اتحادیه اروپا برگزار می‌شد، از اواخر سال گذشته هنگامی که کوزوو یک مالیات ۱۰۰ درصدی بر کالاهای وارده از صربستان اعمال کرد، به حالت تعلیق درآمد. الکساندر ووجیچ، رییس جمهور صربستان در نامه تبریک تولد به دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا نوشت: من اقدامات "شجاعانه" رییس جمهور آمریکا را که بعضا منجر به یک رویکرد غیرمنتظره برای حل مشکلات می‌شود، دنبال کرده‌ام.

وی افزود: به همین خاطر از ترامپ می‌خواهم کوزوو را برای رفع این مالیات‌ها تحت فشار بگذارد تا مذاکرات درخصوص یافتن یک راه‌حل مصالحه‌آمیز از سر گرفته شود.

نخستین رییس جمهور زن اسلواکی سوگند یاد کرد

زوزانا کاپتووا

مراسم تحلیف نخستین رئیس جمهوری زن اسلواکی دیروز شنبه برگزار شد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری اسپوتنیک، "زوزانا کاپوتووا"، ۴۵ ساله وکیل و فعال ضد فساد نخستین زنی است که امروز مراسم تحلیفش به عنوان رئیس جمهوری اسلواکی برگزار شد. در این مراسم، آندری کیسکا، رئیس جمهوری سابق اسلواکی نیز حضور داشت. کاپوتووا موفق شد در دور انتخابات ریاست جمهوری اسلواکی که در مارس سال جاری میلادی برگزار شد، از رقیبش "ماروش سفکوویچ"، معاون رئیس کمیسیون اروپایی با اختلاف ۱۶.۸ درصد پیشی گرفته و رئیس جمهوری اسلواکی شود.

نخستین رئیس جمهوری زن اسلواکی در سخنرانی خود وعده داد که رئیس جمهور همه باشد و حداکثر تلاشش را برای بهبود وضعیت زندگی در این کشور اروپای مرکزی به کار ببندد.

ترامپ: صادق خان یک فاجعه است!

صادق خان و ترامپ

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا بار دیگر با انتقاد از شهردار لندن، گفت‌: او یک فاجعه است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، پس از اینکه سه نفر در لندن در کمتر از ۲۰ ساعت کشته شدند، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بار دیگر صادق خان، شهردار لندن را مورد انتقاد قرار داد و در این رابطه گفت‌: او تنها نسبت به گذشته بدتر شده است.

رئیس جمهور آمریکا در توییتر، پیامی از کتی هاپکینز، یکی از ستون‌نویس های راست افراطی منتشر کرد. وی نوشت: "این شهر لندنستان خان است." او در این اظهارات به ناکامی این شهر در مقابله با افراط گرایان مسلمان اشاره کرد.

ترامپ نوشت: "لندن نیاز به یک شهردار جدید دارد. خان یک فاجعه است و تنها بدتر می‌شود." تاکنون ترامپ بارها از صادق خان انتقاد کرده است.

کد خبر 379341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.