در چه شرایطی می‌توان ۱۰۰ درصد زمین مسکونی را ساخت؟

مدیرکمیسیون‌های ماده صد شهرداری اصفهان با اشاره به شرایط لازم برای ساخت و ساز ۱۰۰ درصدی پلاک زمین‌های مسکونی، گفت: با توجه به ضوابط شهرسازی، مالکان ساختمان‌هایی که ۱۰۰ مترمربع مساحت و سند شش دانگ داشته باشد، می‌توانند ۱۰۰ درصد با ارتفاع ۱۰.۵ متر ساخت و ساز کنند.

غلامعلی فیض‌اللهی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: چنانچه پلاک مسکونی کمتر از ۱۰۰ متر زمین و فاقد سند شش دانگ باشد، نمی‌توان با ارتفاع ۱۰.۵ متر ساخت و ساز کرد و فقط تا هفت مترمربع می‌تواند ارتفاع ساخت داشته باشد.

وی افزود: بر اساس تبصره چهار ماده صد، چنانچه ساختمان بدون پروانه ساخته شده باشد، به میزان یک دهم ارزش معاملاتی ساختمان و به خاطر تراکم مازاد از یک دوم تا سه برابر ارزش معاملاتی ساختمانی برای قسمت مازاد بر تراکم جریمه صادر خواهد شد.

مدیرکمیسیون‌های ماده صد شهرداری اصفهان در پاسخ به این سؤال که آیا مأموران شهرداری می‌توانند نسبت به تخریب ساختمان خلاف اقدام کنند؟، گفت: ماموران شهرداری نمی‌توانند بدون حکم کمیسیون ماده صد اجرای رأی کنند و حتماً باید توسط این کمیسیون رأی صادر شده باشد.

وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که رأی اجرایی دست مأموران نباشد و فرجه قانونی نگذاشته باشند، شهرداری نمی‌تواند اقدام به تخریب کند، ادامه داد: گاهی برای اجرای حکم تخریب از نیروی انتظامی یا دادستانی استفاده می‌شود این موضوع به خاطر این نیست که شهرداری حکم تخریب ندارد بلکه برای پیشگیری از بروز مشکلات احتمالی است چراکه تخریب ساختمان خلاف بدون حکم کمیسیون ماده صد ممکن نیست.

فیض اللهی با اشاره به آخرین ضوابط کمیسیون‌های ماده صد در خصوص احداث بالکن، تصریح کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون ماده پنج در گذرهای با عرض ۱۰ تا ۱۲ متر، مالکان ساختمان‌ها می‌توانند از طبقه دوم روی پیلوت ۸۰ سانتی‌متر در گذرهای ۱۲ تا ۲۰ متر از طبقه دوم روی پیلوت ۱۰۰ سانتی‌متر و در گذرهای با عرض۲۰ متر نیز از طبقه دوم روی پیلوت ۱۲۰ سانتی‌متر بالکن احداث کنند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر در کمیسیون‌های ماده صد چنانچه مالک بدون مجوز یا بر خلاف پروانه بالکن با مشخصات اعلام شده احداث کند، جریمه یا رأی تخریب صادر می‌کند.

کد خبر 379339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.