تابش: فیلم کودک اولویت فیلمسازان باشد

اصفهان امسال باز هم میزبان جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان است. در این سال‌ها همیشه انتقاداتی به این جشنواره وارد می شد اما امسال با رویکردی جدید کار خود را شروع کرده است و در تلاش است تا بیش از پیش مخاطبان خود را راضی کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان به سی و دومین پله خود رسیده است و پس از گذراندن سی دهه اکنون در تلاش است که به یک جشنواره پویا و هدفمند در این عرصه تبدیل شود. دبیر سی و دومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان معتقد است که جشنواره فیلم کودک و نوجوان در چهارمین دهه از عمر خود به یک نهاد پر قدرت، جریان ساز و تاثیرگذار تبدیل شده است. خبرنگار ایمنا در خصوص رویکردهای سی و دومین جشنواره فیلم های کودک و نوجوان گفت و گویی با علیرضا تابش انجام داده که در ادامه می خوایند:

امسال پخش کنندگان و بازاریابان به جشنواره کودک دعوت می‌شوند هدف از این دعوت چیست؟

توجه به زنجیره صنعت تصویر در حوزه سینمای کودک و نوجوان بسیار اهمیت دارد؛ جشنواره‌ها به خصوص جشنواره کودکان و نوجوانان غیر از جنبه‌های هنری و فرهنگی که در دل خود دارند باید محمل و مرجعی برای اتصال آثار هنری به بازار باشند که مهمترین آن اکران است. اینکه تمایل داریم از پخش کنندگان و بازاریابان در جشنواره امسال دعوت کنیم این است که آن‌ها هستند که می‌توانند فضای اکران اثری را که کارگردان تولید کرده ایجاد کنند و نقش آن‌ها نقش کلیدی است.

دیدگاه کلی شما از دعوت بازاریابان و پخش کنندگان چیست؟

متاسفانه در سال‌های گذشته به بازاریابان یا توجه نشده یا کم توجه شده بود اما امسال به طور حرفه‌ای از این دوستان دعوت شده است که هم فیلم‌هایی که در جشنواره جاری وجود دارد ارزیابی کنند و هم یک گنجینه‌ای از فیلم‌های کودک و نوجوان درست کردیم و مجموعه این فیلم‌ها را در اختیار دوستان می‌گذاریم و امیدواریم جشنواره امسال محملی باشد برای توجه بیشتر به فروش آثار سینمایی از قبیل اکران در تلویزیون و پخش در فضای مجازی و این دیدگاه کلی ما در جشنواره امسال است.

یکی از انتقادهایی که در سال‌های اخیر به جشنواره وارد می‌شد متناسب نبودن فیلم‌ها با سن کودکان است آیا امسال رویکرد شما در انتخاب فیلم تغییر کرده است؟

در انتخاب فیلم بخشی به دیدگاه هیات انتخاب جشنواره و بخشی به میزان تولیدات ما باز می‌گردد باید اقرار کنیم که تولیدکنندگان و تهیه کنندگان آثار سینمایی اقبال چندانی به تولید آثار کودک و نوجوان نشان نمی‌دهند و یکی از چالش‌های اساسی در سینمای کشور ما این است که چه مشوق‌هایی را به کار بگیریم چه فضایی را ایجاد کنیم که تولید کنندگان ما حضور پیدا کنند و آثاری خلاق در سینمای کودک و نوجوانان خلق کنند.

برای تشویق تهیه کنندگان چه کارهایی باید انجام داد؟

 نهادهایی مانند نهاد سینمایی بنیاد فارابی و نهاد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید تمام تلاششان این باشد که به جریان سینمای کودک و نوجوان کمک کنند. باید همه نهادهای سینمای ایران تلاش کنند تا فیلمسازان ایران ساختن فیلم کودک را در اولویت خود قرار دهند. برای مثال در بنیاد فارابی از سال گذشته تلاش کردیم که ایده‌های خلاق را بیان کنیم و به سمت جلب همکاری فیلمسازان نسل نو برویم و امیدوارم با تلاش‌هایی که می‌شود و مشوق‌هایی که برای بخش خصوصی گذاشته‌ایم تولید فیلم کودک در کشور ارتقا پیدا کند و بخش عمده نظر هیات انتخاب، به تولیدات یک کشور بر می‌گردد و اگر سطح تولیدات توقعات مخاطب را برآورده نکند قطعاً اتفاقی در جشنواره رخ نمی‌دهد.

در بخش دیگری که امسال با نام "وب سری" به این جشنواره اضافه شده است چه رویکردی دارید؟

امسال یک بخش "وب سری" را به جشنواره اضافه کردیم که یک بخش غیررقابتی است، اما چون معتقدیم که دنیای دیجیتال در زندگی نسل نو و کودکان و نوجوانان بسیار تأثیر می‌گذارد به همین دلیل از پخش کنندگان و تولید کنندگان وب سری یا سریال‌های اینترنتی طی فراخوانی دعوت کردیم که آثاری که در این زمینه تولید کردند توسط ما در جشنواره اصفهان به نمایش در می‌آید؛ هدف ما این است که به تولید محتوا برای کودک و نوجوان در فضای اینترنت توجه کنیم.

به نظر شما در حوزه سینما کودک چگونه می‌توان ایده‌های نو و خلاق به دست آورد؟

در اصفهان سومین المپیاد فیلمسازی کودکان و نوجوانان را داریم که امسال تغییراتی در آن ایجاد کردیم که عمده تغییر رویکرد ما این است که موضوعاتی به نوجوانان می گوییم که پیرامون آن فیلم بسازند که الویت های نیاز کودکان و نوجوانان در عرصه سرگرمی باشد یعنی ما به نسل نو مراجعه می‌کنیم که خودشان ایده هایی را بدهند که نیاز نسل خودشان است این می تواند به فیلمسازان مطرح کمک کند تا برای این نسل فیلم بسازد علاوه بر آن در نظر سنجی که در سراسر کشور همزمان با اکران سراسری فیلم‌های کودکان و نوجوانان قرار داده‌ایم از مخاطبان فیلم‌های کودک و نوجوان خواهیم پرسید که نیازهای شما در سینمای کودکان و نوجوان چیست و نتایج آن را در بنیاد سینمایی فارابی بررسی می‌کنیم و امیدوارم  از این ایده ها در سال‌های آینده برای تولید محتوا استفاده شود.

کد خبر 379333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.