عیدی: نشاط هنری را به اصفهان برگردانیم

زمان بی‌وقفه می‌گذرد و گرد پیری بر همه چیز می‌نشید، اما هنر همیشه زنده می‌ماند. هنری که برای نجات جامعه خلق می‌شود. می‌گویند هنرمند سم جامعه را می‌گیرد، روشنی جامعه است و گویی اثرش جاویدان است و به راستی که هر هنرمند شایسته تقدیر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد عیدی را مدت‌هاست که در دید و بازیدهای فرهنگی، هنری و ورزشی می‌بینیم. خودش می‌گوید: یکی از وظایف ما برای تحقق شهر فرهنگی، توجه به سرمایه‌های نمادین شهر اصفهان است. این سرمایه‌های نمادین می‌توانند ظرفیتی ایجاد کنند که با استفاده از آن می‌توانیم به زنجیره ارزشی از فرهنگ و هنر دست یابیم.

تفاوتی ندارد، هنرمند باشند یا ورزشکار، نقاش باشد یا بازیکن بسکتبال، همه از سرمایه‌های نمادین شهر فرهنگی هستند و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ارزش آن‌ها را در منش و روششان می‌داند و می‌گوید: بسیاری از این پیشکسوتان گذشته از خلاقیت هنری که دارند؛ دارای منش و روش هنری هستند که در آن حکمتی نهفته است و این حکمت حکایت از این دارد که هنرمندان می‌شنیدند و می‌دیدند. از برکات این دیدن و شنیدن خلاقیت زاید الوصفی است که در هنرشان بیان شده است. برای این که این خلاقیت فرهنگی هنری را تداوم ببخشیم باید این منش‌ها و روش‌ها را زنده نگاه داریم و قابلیت انتقال آن‌ها را به نسل جدید دهیم تا بر پایه این تجارب بتوانند ابداع کنند و به نتایج بهتر و بیشتری برسند.

او نام‌برداری نقش جهان را به برکت حضور این هنرمندان می‌داند و می‌گوید: اگر اصفهان را با نام‌های جهان شهر اصفهان یا شهر خلاق و فرهنگی می‌نامیم، بخش عمده این نام‌برداری به عهده هنرمندان، علما و بزرگانی بوده است که هرکدام مکتب و مسلک خاصی را ایجاد کرده‌اند. نمی‌توانیم در شهر اصفهان عنوان مدیر شهری را یدک بکشیم، اما به منابعی که شهر اصفهان را مبین کرده رجوع نکنیم. یکی از این منابع هنرمندان هستند که در هر دوره‌ای به سراغ هنرمندان می‌رویم. مهم این است که بتوانیم توجه به هنرمندان و بازدید از آثار آن‌ها را به یک مسئله اجتماعی تبدیل کنیم و همه شهروندان اصفهان به این نتیجه برسند که باید به این کانون‌های فرهنگی و هنری و فکری رجوع کنند و این مسئله به آیین و رسمی در جامعه اصفهان مانند گذشته تبدیل شود.

معاون شهردار اصفهان در این رابطه ادامه می‌دهد: یعنی زمانی که استاد ظریفی‌ها در خیابان‌ها قدم می‌زنند کودکان و نوجوانان ما بدانند که فرد مقابلشان چه کسی است. این یک جامعه بالنده و توسعه یافته است که بتواند سرمایه‌های نمادین خود را بشناسد و به آنها افتخار کند و از آنها الگوگیری کند تا جامعه شهری خودش را بسازد. سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تلاش می‌کند تا برای این سرمایه‌های نمادین بزرگداشت و مراسم‌های مختلف برگزار کند تا مردم بتوانند بیشتر این افراد را بشناسند و نسبت به شناخت آنها حساسیت داشته باشند و از روش و منش آنها استفاده کنند.

عیدی به برگزاری جشنواره کودک و نوجوان اشاره می کند و ادامه می‌دهد: اگر می‌خواهیم جشنواره فیلم بین المللی کودکان و نوجوانان را در اصفهان برگزار کنیم باید بدانیم که سینما یک رشته هنری ذوابعاد است. اگر بتواند خودش را با این زنجیره هنری در اصفهان با تمامی رشته ها پیوند دهد، انقلاب عجیب هنری برای پر بار شدن جشنواره فیلم کودک و نوجوان اتفاق خواهد افتاد. فراموش نکینم که در اصفهانِ گذشته، هنرمندان در اقشار مختلف هنری کنار هم می‌نشستند و گفت‌وگو می‌کردند. استاد فضائلی در کنار استاد کسایی و ایشان در جوار ارحام صدر و ظریفی می‌نشستند. همین گفت‌وگو موجب ایجاد نشاط هنری در شهر می‌شد. اگر هنرمندان سینما این حلقه زنجیره ارزش را با شاخه‌های دیگر هنر ایجاد کنند به نفع جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان است. علیرضا تابش(دبیر جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان) با توجه به سوابق هنری و بینش فرهنگی که دارند متوجه اهمیت این موضوع هستند و در مدتی که در اصفهان حضور داشتند با پیشکسوتان هنرهای مختلف دیدار کردند.

کد خبر 379304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.