یمن رژیم صهیونیستی را به حمله موشکی تهدید کرد

کشورهای خاورمیانه امروز شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، از مهمترین آن‌ها می‌توان به اظهارات رییس سابق دستگاه اطلاعات عربستان و مخالفت پوتین با شکل گیری جنگ کثیف در دنیای تجارت اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهم ترین اخبار سیاسی منطقه خاورمیانه امروز _۲۵ خرداد ماه_ به شرح زیر است:

عربستان در امور کشور ها دخالت نمی کند

رییس اسبق دستگاه اطلاعات کل عربستان سعودی مدعی شد که کشورش در امور هیچ کشور دیگری دخالت نکرده است.

بر اساس گزارشی از شبکه خبری العربیه، ترکی الفیصل بن عبدالعزیز آل سعود، رییس اسبق دستگاه اطلاعات کل عربستان در سومین بخش از برنامه "حافظه سیاسی" در این شبکه، مدعی روابط قطر با گروه القاعده شد.

ترکی الفیصل در این برنامه به تماس میان قطر با القاعده و دیگر گروه‌ها پرداخت.

رییس پیشین دستگاه اطلاعات کل عربستان درباره روابط قطر و القاعده گفت، قطر در ارتباط مستقیم با القاعده بوده و دوحه حمایت مالی و لجستیکی برای القاعده فراهم کرد و پناهگاهی را برای اعضای آن ایجاد نمود.

ترکی الفیصل درباره علت حمایت قطر از القاعده گفت: دوحه به این دلیل از القاعده حمایت کرد که به دنبال ایفای نقشی برای آن در محافل بین‌المللی بود. این کشور با گروه‌های مخالف کشورهای عربی در تماس بوده و از آنها حمایت می‌کند، همانند حمایت دوحه از فعالانی که مخالف دولت بحرین هستند.

وی مدعی شد: قطر از جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی در سوریه و نیز از جنبش حوثی‌ها در یمن حمایت کرد. همچنین ما تماس‌هایی میان قطر و گروه‌های مخالف در بحرین و یمن و کشورهای شمال آفریقا را رصد کرده‌ایم.

او در پایان مدعی شد که عربستان هیچ روزی در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نکرده است.

آمریکا بحران آفرین منطقه است

نعیم قاسم

معاون دبیرکل حزب الله لبنان در سخنانی سلطه جویی آمریکا را عامل بحران‌های کنونی منطقه و جهان دانست.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی اظهار کرد که سلطه جویی آمریکا عامل بحران‌های کنونی منطقه و جهان است. وی افزود: جهان شاهد در درگیری و تنش همراه با استکبار جهانی است که آمریکا، غرب و صهیونیسم نماد این استکبار هستند و می‌خواهند جهان را با ظلم و در راستای منافعشان اداره کنند.

نعیم قاسم خاطرنشان کرد: آمریکا مشغول بحران آفرینی در سراسر جهان است؛ از ونزوئلا گرفته تا روسیه، چین، کوبا، کره شمالی و ایران. آمریکا حامی نظام‌های استبدادی در خلیج (فارس) است که در یمن مرتکب جنایت و کشتار می‌شوند. این کشور همچنین در پس پرده تشکیل گروه‌های تروریستی داعش و جبهة النصره در سوریه، عراق و لبنان قرار دارد.

این مقام حزب‌الله لبنان با اشاره به دستاوردهای سوریه در جنگ با تروریسم، ادامه داد: مقاومت شایستگی خود را در سراسر منطقه ثابت کرده است. لبنان با سه‌گانه ارتش، ملت و مقاو مت دستاوردهای بزرگی را به ثمر رساند و برای دفاع از لبنان، حاکمیت و حقوق آن باید از این دستاوردها حفاظت شود.

مخالفت پوتین با شکل گیری جنگ کثیف در دنیای تجارت

image.png

رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرد که مسکو قاطعانه مقابل هرگونه جنگ تجاری و جنگ بدون قانون در عرصه تحارت بین المللی می‌ایستد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آر تی،  ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس تعامل و اقدامات اعتماد ساز در آسیا در دوشنبه تاجیکستان با تاکید بر این نکته که حفظ اعتماد در میان کشورها ضروری است گفت: با جنگ‌های تجاری واقعی در سراسر جهان روبرو هستیم. متاسفانه برخی کشورها بدون قاعده و قانون مبارزه می‌کنند آنها با ارعاب و تهدید و با ابزارهای غیرتجاری رقبایشان را حذف می کنند. 

پوتین تصریح کرد: ضروری است که راهی برای برون رفت از این شرایط پیدا شود باید قواعدی برای همکاری صادقانه اقتصادی ایجاد شود. در نهایت امور مربوط به اصول  انسانی و اجتماعی به خصوص دارو و تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی باید از محدودیت‌های تجاری و اقتصادی مثتثنی شود.

رئیس‌جمهوری روسیه در سخنان خود همچنین بر ضرورت حل و فصل سیاسی بحران و مسأله آوارگان سوری تأکید کرد. وی گفت: در حال حاضر نظام سوریه تسلط اکثر اراضی این کشور را در دست دارد و حل و فصل مشکل آوارگان این کشور ضروری است.

پوتین و امیر قطر در دوشنبه دیدار کردند

پوتین و امیر قطر

رئیس‌جمهوری روسیه در حاشیه نشست سران کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا با امیر قطر دیدار و گفت‌وگو کرد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در حاشیه پنجمین نشست سران کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در دوشنبه پایتخت تاجیکستان با یکدیگر دیدار کردند.

در این دیدار همچنین اعضای هیئت‌های دو کشور نیز حضور داشتند.

در همین راستا، پوتین اظهار کرد: قطر یک شریک مهم و مورد اعتماد در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است و شاهد همکاری جدی آن در چارچوب سرمایه‌گذاری هستیم و صندوق‌های سرمایه‌گذاری ما کاملا فعال هستند.

وی افزود: به لطف تصمیم مقامات قطر دو میلیارد دلار به طرح‌های مشترک اختصاص داده شد و در حال حاضر نیز فرصت‌های بیشتری را برای سرمایه‌گذاری تا ۱۰ میلیارد دلار بررسی می‌کنیم.

پوتین همچنین با اشاره به زمینه‌های دیگر برای همکاری میان دوحه و مسکو خطاب به مقامات قطر گفت: این برای من بسیار مهم خواهد بود که با شما مسائل مربوط به اوضاع منطقه را بررسی کنم.

رئیس جمهوری روسیه در ادامه ابراز امیدواری کرد که امیر قطر درباره آمادگی این کشور برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ به وی اطلاع دهد.

لغو مجوز صادرات تسلحیات به عربستان توسط بلژیک

image.png

شورای کشور بلژیک تصمیمی مبنی بر لغو مجوز صادرات تسلیحات به عربستان را به دلیل تعدی‌های این کشور در جنگ یمن اتخاذ کرد.

بر اساس گزارشی از الخلیج آنلاین، شورای کشور بلژیک که عالی ترین هیات قضائی اداری در این کشور است، تصمیم گرفت مجوز صادرات تسلیحات به عربستان را به دلیل تعدی‌های این کشور در جنگ یمن لغو کند.

پیشتر دیدیه رندرز، وزیر خارجه بلژیک به دلیل تردیدها نسبت به استفاده از تسلیحات کشورش در جنگ یمن، خواستار تعلیق فروش سلاح به عربستان شده بود.

وی در اظهاراتی در ماه مه گفته بود: بر این باورم که بهتر است فروش سلاح به ریاض به حالت تعلیق درآید. من از مناطق سه‌گانه والونیا، فلاندر و بروکسل در بلژیک به ویژه والونیا می‌خواهم تصمیمی در این سمت‌وسو اتخاذ کنند.

مقامات اجرایی در مناطق مذکور اختیار صدور مجوز صادرات به تولیدکنندگان تسلیحات و تجهیزات نظامی را دارند.

پیش از این انجمن حقوق بشر و هماهنگی ملی "کار برای صلح و دموکراسی" در بلژیک به دلیل پایین بودن سطح حقوق بشر در عربستان و ادامه جنگ این کشور در یمن، شکایتی علیه عربستان به شورای کشور بلژیک در ماه ژوئن ۲۰۱۸ ارائه کرد.

سه چهارم بخش صنعت اسلحه بلژیک در والونیا قرار دارد و در این منطقه تیربارهای سنگین و تفنگ‌های تهاجمی از نوع "اف ان هرستال" تولید می‌شود. عربستان یکی از بزرگ‌ترین مشتری‌های سلاح در این منطقه است و ارزش تسلیحاتی که در سال ۲۰۱۷ از این کشور خریداری کرده بود، به حدود ۱۵۳ میلیون یورو می‌رسد.

بدین ترتیب، بلژیک تصمیم مشابهی با آلمان اتخاذ کرده است که به دنبال فشارهای روزافزون سازمان‌های جامعه مدنی و حقوق‌بشری، در ماه فوریه ۲۰۱۸ اعلام کرده بود، ارائه مجوز برای فروش تسلیحات به کشورهای شرکت‌کننده در جنگ یمن یعنی عربستان و امارات را تعلیق می‌کند.

ریاض از سال ۲۰۱۵ با مشارکت امارات ائتلاف نظامی را برای حمایت از رئیس جمهوری مستعفی یمن علیه انصارالله راهبری می‌کند.

یمن: موشک‌های ما تا سرزمین‌ اشغالی هم می‌رسد؛ جنگ بزودی تمام می‌شود

سخنگوی نیروی هوایی یمن با بیان اینکه موشک‌ها و پهپادها توانست معادله جنگ علیه یمن را تغییر دهد، گفت، ائتلاف سعودی-اماراتی بزودی مجبور به توقف جنگ خواهد شد.

یمن رژیم صهیونیستی را تهدید به حمله موشکی کرد

سرهنگ ستاد «عبدالله جفری» سخنگوی نیروی هوایی یمن از تأثیر عملیات‌های موشکی و پهپادی کشورش علیه عربستان سعودی سخن گفت و تأکید کرد که معادله جنگ تغییر کرده و ائتلاف سعودی-اماراتی بزودی مجبور می‌شود جنگ و محاصره یمن را متوقف کند.

جفری به پایگاه خبری مرآة الجزیره گفت که اعلامیه جنبش انصارالله در خصوص وجود بانک اهداف متشکل از ۳۰۰ هدف برای حمله به کشورهای متجاوز به یمن کاملا رصد شده و شامل فرودگاه‌ها، زیرساخت‌های حیاتی، نظامی و نفتی می‌شود و از زمان عملیات نهم ماه رمضان که خط لوله‌های «ینبع» (خط لوله شرق به غرب عربستان) هدف قرار گرفت، سلسله عملیات‌هایی آغاز شد و در پی آن فرودگاه نجران شامل آشیانه هواپیماها، مخازن سلاح و اتاق‌های عملیات و شبکه‌های راداری بمباران شد. در فرودگاه «جیزان» و «أبها» نیز در همین سطح عملیات صورت گرفت.

به گفته «عبدالله جفری»  پس از این حملات، به پایگاه هوایی «ملک خالد» در منطقه «خمیس مشیط» (در عسیر) که از مهم‌ترین و بزرگترین پایگاههای نظامی عربستان سعودی به شمار می‌رود حمله شد؛ پایگاهی که کارشناسان اسرائیلی در آن حضور دارند.

او افزود: در روزهای آتی در راستای اجرای معادله اعلامی «سید عبدالملک بدر الدین الحوثی» حملات در همین سطح  ادامه خواهد یافت و فرودگاه‌ها هدف قرار خواهد گرفت.

سخنگوی نیروی هوایی یمن تأکید کرد: تا زمانی که کشورهای ائتلاف [سعودی] به محاصره و تجاوز به یمن ادامه دهند، موشک‌ها و هواپیماهای یمنی به ریاض و دورتر از ریاض (در اشاره به سرزمین اشغالی فلسطین) خواهد رسید.

کد خبر 379253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.