توسعه کشت دانه‌های روغنی در اراضی دیم کشور

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی بر توسعه کشت دانه های روغنی در اراضی دیم کشور تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، عباس کشاورز در بازدید از مزرعه مقایسه ارقام روستای قزلجه حاجیلو شهرستان کبوداهنگ، اظهار کرد: محصول دیم‌ محدود است، در کشاورزی کشور ۴۰ درصد آیش، ۵۰ درصد غله و هشت درصد حبوبات کشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کشت دیم در جریان فرسایش شدید است، تاکید کرد: باید مراقب حاصلخیزی خاک بود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کشاورزان دیم‌کار آسیب‌پذیرترین قشر کشور هستند، ادامه داد: کشت دیم در برخی از مناطق مثل خراسان رضوی یک سال خوب و یک سال بد است.

کشاورز با اشاره به اینکه ۴۰ سال روی مسئله دیم فکر کردم و دو بار از سمت «ایکاردا» مأمور شدم، افزود: نظریه‌ای از سمت ایران روی میز گذاشتیم که در کشت دیم پنج محصول مد نظر قرار گیرد و اگر شرایط فراهم نشد محصولات بعدی کمک کنند. دو مرکز سیمیت و ایکاردا از پاییز سال گذشته و بعد از تحریم‌ها با ایران همکاری رسمی ندارند.

وی در رابطه با کاهش شکنندگی کشت دیم کشور در برابر نوسانات اقلیمی، گفت: دومین گام آسیب‌شناسی و به حداقل رساندن مسائل حاصل از تغییرات اقلیمی بود.

کشاورز با تاکید بر اینکه باید هر چقدر می‌توانید برای سطح خاک پوشش نگهدارید تا از تماس مستقیم آفتاب به خاک جلوگیری کند تصریح کرد: با این فرمول با «ایکاردا» صحبت کردیم و این فکر از ایران سرچشمه گرفت اما مواد اولیه محدود بود.

نخود رقم «سعید» و رقم «آنا» وارد میدان شدند

وی با بیان‌اینکه برای اجرای این طرح همکاران هشت محصول کشت دیم را معرفی کردند، افزود: در مورد کشت نخود در کشور انتظاراتی وجود داشت که نخود رقم «سعید» و رقم «آنا» وارد میدان شدند.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در اراضی دیم کشور باید دانه‌های روغنی بکاریم، افزود: در برخی مناطق کشور کشت برخی‌ محصولات صیفی هم جواب می‌دهد به طور مثال می‌توان نخود فرنگی دیم در برخی مناطق تولید کرد.

وی با اشاره به اینکه غیر از استان‌های حاشیه خلیج فارس و دریای خزر، بقیه مناطق در ارتفاع بالای ۱۰۰۰ متر از سطح دریا کشاورزی می‌کنند، گفت: به این نوع از کشاورزی، کشاورزی کوهستانی گفته می‌شود و با دامداری عجین است.

کشاورز با اشاره به اینکه در سیستم جدید کشت دیم می‌خواهیم مقداری سایه روی اراضی دیم داشته باشیم ادامه داد: کشاورز دامدار نمی‌تواند به خاطر ما دام خود را کم کند پس باید حتما علوفه مورد نیاز دام را وارد کنیم تا امکان نگهداشتن ۴۰ درصد در اراضی کشاورزی وجود داشته باشد، این یک زنجیره است.

کشاورز بیان‌کرد: مسئله دوم به طور مثال در کشت محصولی مثل نخود ۵۰ ساعت بین زمین‌ها مزرعه معمولی است و باید خاکورزی عالی انجام شود.

کد خبر 379248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.