۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸
روش‌های درمان سنگ کلیه

رایج‌ترین روش پزشکی برای درمان سنگ کلیه، سنگ شکنی با امواج ضربه‌ای خارج از بدن است که در آن سنگ کلیه به تکه‌های کوچکتر تقسیم می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری سنگ کلیه گاهی با یک کمردرد نسبتا خفیف آغاز می‌شود که اغلب چندان جدی گرفته نمی‌شود و با خوردن دارو تسکین می‌یابد اما به مرور زمان درد آنچنان شدید می‌شود که دیگر مصرف قرص تاثیری در کاهش درد ندارد. این عارضه با انجام آزمایشات مختلف و سونوگرافی تشخیص داده می‌شود و پس از آن روند درمان آغاز می‌شود. در ادامه با بعضی از روش‌های درمان سنگ کلیه آشنا می‌شویم.

 درمان دارویی

چنانچه سنگ کلیه نسبتاً کوچک باشد، توصیه پزشک مصرف داروهای مسکن و تحمل درد برای عبور سنگ از میزنای و خروج آن از بدن است. طی این مدت نوشیدن آب و مایعات کافی (حدود ۱۰ لیوان در روز) برای کاهش غلظت ادرار و شفاف شدن آن تجویز می‌شود. برخی داروها موسوم به "آلفا بلاکرها" به خروج سنگ کلیه از بدن کمک می‌کند. این داروها باعث شل شدن دیواره‌های میزنای، گشاد شدن مجراها و در نتیجه بهبود جریان ادرار و خروج راحت‌تر سنگ کلیه می‌شود. عوارض جانبی مصرف این داروها کم و معمولاً شامل سردرد یا سرگیجه است.

درمان با امواج ضربه‌ای برون اندامی

 شایع‌ترین روش پزشکی برای درمان سنگ کلیه، سنگ شکنی با امواج ضربه‌ای خارج از بدن (extracorporeal shock wave lithotripsy ) است. در این شیوه از امواج ضربه‌ای با انرژی بالا برای خرد کردن سنگ کلیه به تکه‌های کوچک‌ استفاده می‌شود؛ بنابراین تکه‌های کوچک از طریق مجرای ادرار بسیار راحت‌تر خارج می‌شود. عوارض جانبی این روش شامل خونریزی، کبودی یا درد پس از سپری کردن روند درمانی است.

درمان با اورتروسکوپی

هنگامی که سنگ به بیرون از کلیه راه پیدا کند و در نزدیکی مثانه قرار بگیرد، "اورتروسکوپی" متداولترین روش درمانی است که به کار می‌رود. در این شیوه لوله‌ای باریک از مجرای ادرار عبور می‌کند تا به محل سنگ برسد. سپس جراح سنگ را خرد و تکه‌های آن را از طریق لوله خارج می‌کند. جالب است بدانید که دراین روش هیچ برشی در بدن ایجاد نمی‌شود؛ برای سنگ‌های بسیار بزرگ، روش‌های جراحی مورد نیاز است.

کد خبر 379226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.