۱۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳
چرا باید هر روز خرما بخوریم؟

خرما حاوی ویتامینB6 است که عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد و به یادگیری بهتر و حافظه‌سپاری اطلاعات کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زمانی که به خوردن خوراکی‌های شیرین یا انرژی‌بخش تمایل پیدا می‌کنید، مصرف یک یا چند عدد خرما می‌تواند بهترین گزینه باشد. این خوراکی دوست‌داشتنی حاوی قندهای طبیعی گلوکز، فروکتوز و ساکاروز است و از  سایر ترکیبات سالم مانند فیبر، پتاسیم، منیزیم، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها بهره می‌برد که سطوح انرژی بدن را بالا نگه ‌می‌دارند و مانع از تحلیل سریع آن می‌شوند. در ادامه با بعضی از خواص بی‌نظیر خرما برای حفظ سلامتی بدن آشنا می‌شویم.

بالا رفتن ضریب هوشی

خرما حاوی ویتامین B6است که با کمک به ساخت سروتونین و نوراپی‌نفرین (Norepinephrine) در بدن، عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد. سروتونین، نوعی انتقال‌دهنده‌ عصبی است که خلق و خوی افراد را بهبود می‌بخشد و نوراپی‌نفرین برای رویارویی با استرس به بدن کمک می‌کند. بررسی‌های محققان نشان داده‌ است که سطوح پایین ویتامین B6 با بروز افسردگی مرتبط است. بنابراین، مصرف چند عدد خرما در روز به یادگیری بهتر و  اطلاعات در مغز کمک می‌کند و ضریب هوشی افراد را افزایش می‌دهد.

کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ

خرما علاوه بر اینکه به حرکت سالم مواد غذایی در دستگاه گوارش کمک می‌کند، در حفظ سلامت روده بزرگ و پاک شدن آن از باکتری‌های مضر نیز نقش بسزایی دارد. بعضی مطالعات حاکی است که سلامت روده بزرگ در افرادی که خرما مصرف می‌کنند افزایش می‌یابد زیرا این ماده غذایی باعث افزایش باکتری‌های خوب می‌شود و نقش موثری در مهار کردن سلول‌های سرطانی روده بزرگ دارد. همچنین ویتامین‌های موجود در خرما آن را به ماده‌ای مفید برای تقویت سیستم عصبی تبدیل کرده است. بنابراین به افرادی که قصد دارند ذهنی فعال و پویا داشته باشند، توصیه می‌شود هر روز این محصول جادویی را مصرف کنند.

بهبود سلامت دستگاه گوارش

خرما یکی از خوراکی‌هایی است که دارای فیبرهای محلول و نامحلول و بسیاری اسیدهای آمینه سودمند است؛ مصرف فیبر از یبوست جلوگیری می‌کند و با ارتقای حرکات منظم روده به سلامت دستگاه گوارشی کمک می‌کند. جالب است بدانید که تنها با مصرف یک فنجان خرما، ۱۲ گرم فیبر وارد بدن می‌شود؛ این مقدار ۴۸ درصد از  فیبر توصیه شده برای سلامت بدن است. بررسی‌های محققان نشان داده است دفعات اجابت مزاج در افرادی که روزانه هفت عدد خرما در طی ۲۱ روز مصرف کردند، بهبود یافته و حرکات روده آن‌ها نیز نسبت به زمانی که خرما مصرف نمی‌کردند، بهتر شده است. علاوه بر این مصرف خرما، روشی موثر برای کاهش سطوح کلسترول بد (LDL) است که به عنوان عامل کلیدی در بروز بیماری‌های قلبی و سکته قلبی و مغزی محسوب می‌شود.

کد خبر 379221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.