۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۸
پیرترین شهر!

دهاقان _ با عینک ته استکانی و قامتی خمیده و دستانی لرزان، آهسته آهسته قدم بر می‌دارد. بهره او از زندگی کاسته و دردش افزون شده و شاید تنها دیدار نوادگان، هم‌صحبتی با دوستان قدیمی یا زیارت مزار پیشینیان مرهمی بر دل او باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان، رد پای ایام بر جبین او پیداست. چین و چرک دست و صورتش اگرچه ظاهری زمخت دارد، اما نشانی است از سال‌ها تلاش و کار. گفتارش هرچند آهسته و گاه نامفهوم است، ولی کتابی است آکنده از پند و اندرز که پشتوانه‌ای به عظمت تجربه سالیان دارد.

به گذشته که نگاه می‌کند سالیانی را می‌بیند که یکی پس از دیگری آمدند و رفتند و او در همه این سال‌ها سخت کوشیده و اینک میهمان باغ پیری است که میوه آن کم‌سو شدن چشمان و دستانی لرزان و قامتی خمیده است.

سالمندانی که گاه غرور جوانی مانع شنیدن سخنشان است و گاه مشغله روزگار مانع دیدن آنان، صندوقچه‌ای ارزشمند از پیشینه ما هستند که اینک خاموش و فرتوت در گوشه‌ای آرام گرفته‌اند. ولی فرجام راه زندگانی باید شاداب و پرنشاط باشد تا ثمره سالیان تلاش را در آیینه آسایش جلوه دهد، اما گاه کهنسالی غروبی است بی امید پگاه و حسرتی است بی نور امید.

در سالیان اخیر گیلان را با داشتن ۱۱ درصد جمعیت سالمندی، کهنسال‌ترین استان کشور می‌دانستند، اما این روزها دهاقان با داشتن ۱۴ درصد جمعیت سالمندی، گوی سبقت را ربوده و به‌ عنوان سالمندترین شهر کشور شناخته می‌شود؛ شهری که تا رسیدن به محیطی ایده‌آل برای سالمندان راهی طولانی فراروی دارد.

پیرترین شهر بدون امکانات سالمندی

سیدمرتضی امامی از سالمندان دهاقان می‌گوید: سختی زندگی، کمرم را خم کرده و نمی‌توانم مشکلاتم را حل کنم، هر روز با دوستانم روبروی مسجد جامع گلشن می‌نشینیم و خاطرات جوانی را مرور می‌کنیم. در این شهرستان جایی برای اوقات فراغت سالمندان نیست و کار هر روز ما پیمودن مسافت خانه تا مسجد است.

قوام الدین رییس‌زاده، سالمند دیگری است که اظهار می‌کند: بیشتر وقتم را در محوطه جلوی بانک صادرات به ذکر گفتن مشغولم یا از نقطه‌ای به نقطه دیگر می‌روم، اما چون جایی برای ما نیست، مردم هم از ما ناراحت هستند.

افزایش شتاب سالمندی

حشمت‌الله ثالثی، رییس شبکه بهداشت و درمان دهاقان در این باره اظهار می‌کند: جمعیت دهاقان با رشد قابل توجهی به سوی سالمندی می‌رود به طوری که تا سال گذشته بیش از چهار هزار و ۹۰۰ نفر سالمند در این شهرستان زندگی می‌کردند.

وی با بیان اینکه ۱۴ درصد از جمعیت دهاقان را سالمندان تشکیل می دهند، می‌گوید: براساس اطلاعات و آمارها درصد سالمندی این شهرستان بیشتر از میانگین استان و کشوری است.

رییس شبکه بهداشت و درمان دهاقان با اشاره به خدمات ارائه شده به سالمندان، تصریح می‌کند: غربالگری و آزمایشات کنترل میزان چربی و فشارخون ویژه این قشر به‌طور رایگان انجام می‌شود.

ثالثی خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر ۵۰ درصد از سالمندان شهرستان بسته حمایتی خود را به‌ طور کامل دریافت کرده‌اند و این خدمات سالانه تکرار می‌شود.

وی می‌افزاید: در سال گذشته سالمندان ناتوان نیز خدمات در منزل دریافت کرده‌اند.

۳۷ هزار سالمند، چشم‌انتظار حمایت بهزیستی و کمیته‌ امداد!

سیدعلی موسوی‌، رییس بهزیستی  دهاقان نیز در این باره اظهار می‌کند: ۵۰ نفر از سالمندان این شهرستان زیر پوشش این اداره قرار دارند.

وی می‌گوید: در حال حاضر سالمندان زیر پوشش این اداره و کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان معاینات پزشکی رایگان دریافت می‌کنند.

رییس بهزیستی دهاقان با اشاره به پرداخت مستمری به سالمندان زیر پوشش این سازمان، یادآور می‌شود: جمعیت این شهرستان بیش از ۳۷ هزار نفر است و درصد سالمندی آن نیز از میانگین کشوری بیشتر است.

گرد فراموشی بر باغ‌سرای سالمندان

علی‌اصغر قاسمیان، فرماندار دهاقان، اظهار می‌کند: ۸۰ درصد از جمعیت سالمندی شهرستان زیر پوشش کمیته امدادامام‌خمینی(ره)، تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری هستند.

وی احداث جاده سلامت را یکی از مهمترین برنامه‌های ویژه سالمندان، معلولان و دیگر اقشار شهرستان می‌داند و می‌گوید: در جلسات شورای سالمندی و کمیته ایمن‌سازی، مصوب شده شهرداری نسبت به این مسئله هرچه زودتر اقدامات لازم را انجام دهد، امیدواریم تا پایان امسال جاده‌ای حدفاصل میدان حکیم قشقایی تا منطقه گردشگری «اردسته» مناسب تردد سالمندان، کودکان، بیماران، بانوان و معلولان احداث شود.

فرماندار دهاقان با اشاره به طرح بسیج ملی فشارخون، اظهار می‌کند: همه سالمندان با مشارکت ادارات مختلف به مراکز غربالگیری فشارخون ارجاع داده می‌شوند، زیرا هدف از اجرای این طرح حفظ سلامتی اقشار مختلف جامعه به‌ویژه سالمندان است.

قاسمیان بیان اینکه سال‌هاست از کلنگ‌زنی باغ‌سرای سالمندان گذشته است، اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده است، تصریح می‌کند: در حال حاضر همه مجوزها و نقشه‌ها مورد تایید اداره‌کل بهزیستی استان قرار گرفته است و دنبال یک حامی مالی برای تحویل و پیاده‌سازی نقشه‌های طرح هستیم.

کد خبر 379213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.