۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
تکریم ارباب رجوع

تکریم ارباب رجوع؛ اصلی مهم، قانونی و وظیفه‌ای شرعی است.

به گزارش ایمنا، «تکریم ارباب رجوع» ترکیبی آشنا برای ماست. در ادبیات اداری دولتی و بوروکراسی سازمان‌ها و نهادها بسیار به کار می‌رود و هر از چندی هم کارشناسان از وجود نقص‌ها و ایرادهای بزرگ در آن یاد می‌کنند. از نظر لغوی احترام گذاشتن به مراجعه کننده به سازمان‌ها و ادارات و پاسخگویی به درخواست‌های مشروع آن‌ها را «تکریم ارباب جوع» می‌خوانند. خواسته‌های‌ مشروع‌ ارباب‌رجوع‌ نیز به‌ مجموعه‌ای‌ از خواسته‌ها و انتظارات‌ اطلاق‌ می‌شود که‌ در چارچوب‌ قوانین‌ و مقررات‌ سازمان‌، قابل‌ تحقق‌ باشد. ارباب‌رجوع‌ می‌خواهد این‌ بخش‌ از خواسته‌هایش‌ با سرعت‌ و کیفیت‌ مناسبی‌ برآورده‌ شود. 

شورای عالی اداری در فروردین ۱۳۸۱ به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریـزی کـشور مصوبه‌ای را تـصویب کرد که با آن کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی و نیروی انتظامی، شهرداری‌ها و همچنین موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و نهادهای انقلاب اسـلامی که از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند را به انجام وظایفی به منظور تکریم ارباب رجوع و جلب رضایت مردم مکلف کرد. 

شفافیت، مستندسازی و اطلاع‌رسانی از نحوه ارائه خدمات، بهبود و اصلاح روش‌های خدمات رسانی و نظر سنجی؛ از فصل‌های مصوبه یاد شده است. از مهمترین فصل‌های آن اما «تدوین منشور اخلاقی سازمان مربوطه در ارتباط با مردم» با ۷ تبصره قانونی است که به شیوه رفتار کارکنان و چگونگی تکریم اربابان رجوع در برخورد با آنها می‌پردازد. برای مثال در این فصل کارکنان موظف می‌شوند در برخورد با ارباب رجوع «ادب و نزاکت، عدالت و انصاف را در ارائه خدمات خوب به مردم» رعایت کنند و انجام خدماتشان همراه با «همکاری و برخوردی خوش‌» باشد. 

مهناز یزدانی؛ هنرمند اصفهانی با خلق کارتون زیر به انتقاد از وضعیت تکریم ارباب رجوع در ادارات و سازمان‌ها پرداخته است. این کارتون پیش‌تر در نشریه طنز الکترونیک «خطشه» منتشر شده است.

کد خبر 379171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.