یار کِشی در اجلاس شانگهای

دیدار حسن روحانی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در حاشیه اجلاس شانگهای، واکنش بازار نفت بعد از انفجار نفت‌کش‌ها و اظهارات رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخست وزیر ژاپن، از مهمترین عناوین روزنامه های امروز چهارشنبه - ۲۵خردادماه- است.

به گزارش ایمنا؛ در بحبوحه تلاش‌های سیاسی و رسانه‌ای آمریکا و برخی کشورهای جنوب خلیج فارس برای بالا نگه داشتن سطح تنش‌ها در منطقه، شرکت رئیس جمهوری اسلامی ایران در دو اجلاس مهم آسیایی و منطقه‌ای، هم نشانه شکست تلاش‌ها برای ایران هراسی و انزوای آن و هم مبین نقش تعیین کننده ایران در تأمین ثبات و امنیت منطقه است. سفر روحانی، که ساعاتی پس از ترک تهران از سوی « آبه شینزو » نخست وزیر ژاپن آغاز شد، دو مقصد داشت؛ نخست، بیشکک برای حضور در اجلاس سران شانگهای و پس از آن، شرکت در پنجمین کنفرانس «تعادل و اعتماد سازی در آسیا» موسوم به «سیکا» که در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان برگزار می‌شود.

گفت‌وگو با «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین و هیئت همراه و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از جمله مهم‌ترین دیدارهایی بود که رئیس جمهوری کشورمان در حاشیه نشست شانگهای انجام داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در دیدار با همتای چینی، با بیان اینکه روابط با چین همواره برای ایران راهبردی بوده و خواهد بود، گفت: ایران کاملاً بر تعهدات خود در برجام  پایبند بوده و آمریکا بدون هرگونه بهانه‌ای از تعهد بین‌المللی خود خارج شد. وی با اشاره به اینکه فشارهایی که دولت آمریکا به ایران و چین و سایر کشورها وارد می‌کند، با هدف تسلط بر کل آسیا و جهان است، ایستادگی ایران و چین در برابر یکجانبه‌گرایی آمریکا را به نفع دو کشور، آسیا و جهان دانست و افزود: ملت ایران نشان داده که در برابر فشارهای خارجی نه تنها متزلزل نمی‌شود بلکه متحدتر و مقاوم‌تر می‌شود.

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به اظهارات حسن روحانی در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «تهران، پکن و مسکو علیه یکجانبه‌گرایی آمریکا» روحانی با بیان اینکه تهران و مسکو در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی در کنار هم هستند، اظهارداشت: اجرای توافقات اقتصادی دو کشور بویژه در حوزه‌های انرژی و حمل و نقل از روند خوبی برخوردار است، همچنین با تصویب قانون مربوط به تجارت با اوراسیا در مجلس، هر چه سریع‌تر اجرای مقدمات آن را فراهم خواهیم کرد که این موضوع به همکاری‌های تجاری منطقه شتاب خواهد داد.

او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آمریکا علاوه بر خروج غیرقانونی از برجام به طرز بی‌سابقه‌ای شرکت‌ها و کشورهایی که می‌خواهند قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را رعایت کنند، مورد تحریم قرار می‌دهد، اضافه کرد: اقدامات ایران در چارچوب حقوق خود در برجام است و اگر منافع ملت ایران از سوی سایر شرکای برجام تأمین شود، امکان بازگشت به نقطه قبلی وجود دارد.
رئیس جمهوری روسیه نیز در این دیدار با بیان اینکه مسکو مصمم به توسعه همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با ایران است، گفت: این همکاری‌ها طیف زیادی از فعالیت‌های اقتصادی و منطقه‌ای بویژه مبارزه مشترک علیه تروریسم در منطقه را دربر می‌گیرد.

پوتین با تأکید بر اینکه موفقیت‌هایی که امروز در سوریه شاهد آن هستیم نتیجه نقش مثبت ایران و همکاری سه‌جانبه  روسیه، ایران و ترکیه در روند آستانه است، از کمک اخیر ایران در مورد نجات جان ۱۱ خدمه روسی نفتکش حادثه دیده در خلیج‌فارس قدردانی کرد. او همچنین گفت: مسکو همچنان علاقه‌مند به حضور و سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی و متعهد به همکاری در طیف وسیعی از عرصه‌های مورد علاقه دو کشور و همچنین پیشبرد اجرای توافق فیمابین در احداث واحدهای جدید نیروگاه بوشهر و حمل و نقل ریلی است.  وی با بیان اینکه مسکو مجدانه در پروژه کریدور ریلی شمال – جنوب ایفای نقش خواهد کرد، بر استفاده از پول ملی و ایجاد شتاب در روند روابط تجاری دو کشور تأکید کرد. رئیس جمهوری روسیه در پایان پایبندی ایران به برجام را سازنده دانست و گفت: مسکو برای اجرای کامل این توافقنامه از سوی همه طرف‌ها تلاش‌های خود را ادامه می‌دهد.

روزنامه ابتکار صفه نخست امروز خود را به اظهارات رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست با فعالان اقتصادی استان کرمان اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت:«کنترل تورم با اهرم قیمت!» وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیرا در نشستی که با فعالان اقتصادی استان کرمان داشت، گفت: «قیمت‌ها در سطح کشور کاملاً مشخص بوده و در سامانه ۱۲۴ که مرجع رسمی قیمت کالاها است، همه قیمت‌ها درج می‌شود و در همین راستا نیز جدیداً کاری را در وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز کردیم به‌ طوری که برای ۱۰۰ کالای پرمصرف و اساسی، اپلیکیشن اعلام قیمت‌ها را طراحی کردیم که در آن به صورت روزانه قیمت‌ها اعلام خواهد شد و در آینده نزدیک از این اپلیکیشن رونمایی خواهد شد». این مسئله در حالی مطرح شده است که بسیاری از کارشناسان معتقدند هرگونه قیمت‌گذاری خود باعث متشنج‌تر شدن فضا خواهد شد و نباید انتظار داشت که بازار در مسیر قیمت‌های فرمایشی حرکت کند. از سوی دیگر برخی از کارشناسان معتقدند که اطلاع‌ رسانی به روشن شدن زوایای پنهان کمک خواهد کرد و اگر یک سامانه‌ اطلاع‌ رسانی راه‌اندازی شود، می‌تواند به نفع بازارها و همچنین مصرف‌کنندگان باشد. آنها می‌گویند این اقدام فی‌النفسه کار مثبتی است و اعلام قیمت کالاهای اساسی می‌تواند به شفاف‌سازی در اقتصاد کمک کند. اینکه خریداران و مصرف‌کنندگان از قیمت‌ها مطلع باشند یک قدم مهم و مثبت در اقتصاد است.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به بررسی واکنش بازار نفت بعد از انفجار نفت‌کش‌ها پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «پنج‌شنبه پرخبر منطقه» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داد: منطقه خاورمیانه پنج‌شنبه پرخبری را پشت سر گذاشت. در شرایطی که نخست‌وزیر ژاپن با هدف پیشبرد دیپلماسی در تهران به سر می‌برد، دو نفتکش در دریای عمان منفجر شدند. پس از این اتفاق مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا «بدون ارائه هیچ سند و مدرکی» ایران را متهم به دست داشتن در این انفجار دانست و عملیات رسانه‌ای علیه تهران را کلید زد. ساعاتی بعد، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)، انتشار یک ویدئو با کیفیت پایین را دلیل دست داشتن ایران در این انفجار دانست. از سوی دیگر اما خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، بر خلاف تحلیل‌های جریان رسانه‌ای غرب در تفسیر این ویدئو نوشت که نیروی دریایی ایران در حال نجات ملوانان ناوهای هدف قرار گرفته در خلیج عمان بود که متوجه یک مین منفجر نشده زیر یکی از کشتی‌ها شد و بلافاصله نیروهای ویژه ایرانی به محل اعزام شدند و مین را خنثی کردند. مقامات ایران هم این حادثه را «مشکوک» و«نگران‌کننده» توصیف کردند. این حادثه بر بازار نفت نیز اثر گذاشت. در اولین ساعات بعد از این انفجارها بازار نفت با شوک قیمتی مواجه شد؛ اما هیجانات ناشی از این واقعه خیلی زود فروکش کرد و رشد قیمت‌ها متوقف شد. «دنیای اقتصاد» در گزارشی تحلیلی، به بررسی دلیل کم‌اثر بودن این انفجار بر قیمت نفت پرداخته‌ است.

روزنامه کیهان صفحه نخست امروز خود را به اظهارات رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخست وزیر ژاپن اختصاص داد و به نقل از مقام معظم رهبری در تیتر یک خود نوشت:«ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمی‌دانم» حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای افزودند: مطالبی را که بیان خواهم کرد، در چارچوب گفت‌وگو با نخست‌وزیر ژاپن است زیرا ما ژاپن را کشوری دوست می‌دانیم، اگرچه گلایه‌هایی نیز وجود دارد.
ایشان با اشاره به صحبت‌های نخست‌وزیر ژاپن مبنی بر اینکه ترامپ به او گفته «آمریکا قصد تغییر رژیم در ایران را ندارد»، تأکید کردند: مشکل ما با آمریکایی‌ها موضوع تغییر رژیم نیست، زیرا آنها اگر چنین قصدی هم داشته باشند، قادر به اجرای آن نیستند، همانطور که رؤسای جمهور قبلی آمریکا، در چهل سال گذشته، برای نابودی جمهوری اسلامی ایران تلاش کردند اما نتوانستند.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: اینکه ترامپ می‌گوید قصد تغییر رژیم را ندارد یک دروغ است زیرا اگر می‌توانست این کار را انجام دهد، انجام می‌داد اما نمی‌تواند.
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با اشاره به صحبت‌های نخست‌وزیر ژاپن مبنی بر درخواست آمریکا برای مذاکره درباره موضوع هسته‌ای، گفتند: جمهوری اسلامی ایران به مدت پنج، شش سال در موضوع هسته‌ای با آمریکا و اروپایی‌ها در قالب ۱ + ۵ مذاکره کرد و به یک نتیجه هم رسید، اما آمریکا زیر این توافق و قرارداد قطعی زد، بنابراین کدام فرد عاقلی است که دوباره با کشوری که زیر تمام توافق‌ها زده، مذاکره کند؟
رهبر انقلاب اسلامی به بخش دیگری از صحبت های نخست‌وزیر ژاپن مبنی بر عزم آمریکا برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته‌ای بوسیله ایران‌اشاره کردند و افزودند: ما با سلاح هسته‌ای مخالفیم و فتوای شرعی من حرام بودن ساخت سلاح هسته‌ای است، اما این را بدانید که اگر ما قصد ساخت سلاح هسته‌ای داشتیم، آمریکا هیچ کاری نمی‌توانست بکند و اجازه ندادن آمریکا، هیچ مانعی ایجاد نمی‌کرد.

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود به بررسی اظهارات محمد باقر نوبخت در هفته گذشته پرداخت وبه نقل از یک روانشناس در تیتر یک خود نوشت: «حال نوبخت خوب نیست» معاون رئیس جمهور عصر پنج‌شنبه، در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خراسان رضوی، به رسانه‌ها گفت: «با استناد به گزارش صندوق بین المللی پول در سال ۹۷ ایران بالاترین رشد اقتصادی منطقه را دارا بوده است و کماکان ما یکی از ۱۸ اقتصاد بزرگ دنیا هستیم لذا با وجود این ظرفیت‌ها دشمنان آرزوی از پا در آوردن ایران با ابزار تحریم را به گور خواهند برد.»

نوبخت در حالی این ادعا را رسانه‌ای کرد که بر اساس گزارش‌های مختلف، بخش تولید در سال ۹۷، از وضعیت خوبی برخوردار نبوده و به گفته بسیاری از دست‌اندرکاران بخش‌های مختلف صنعتی، اکثر برنامه‌ریزی‌های دولت برای حمایت از تولید داخلی اجرایی نشده بود. از سوی دیگر قیمت ارز نیز افسارگسیخته بالا رفت و قیمت بسیاری از مواد اولیه برای تولید رشد بالایی را تجربه کرد. 
در طرف دیگر ماجرا کاهش صادرات نفت ایران قرار داشت که با فشارهای بین‌المللی به کمتر از یک میلیون بشکه در روز رسیده است تا جایی که بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت نیز حالا می‌گوید: «شرایط فعلی حتی سختتر از دوران جنگ با عراق است و آمریکایی‌ها در این ۵ یا ۶ سال اخیر در موضوع تحریم‌های هوشمندانه به بلوغ رسیده‌اند.» این در حالی است که نوبخت تحت چنین شرایطی با خبرهای خوشی به میان خبرنگاران می‌آید و توضیحاتی درباره برخی شاخص‌های اقتصادی می‌دهد که با واقعیت‌های اقتصادی فاصله معنی‌داری دارد. 

این اولین باری نیست که نوبخت، با وجود شرایط بحرانی اقتصادی، حال و روز اقتصاد را خوبتر از همیشه تعریف می‌کند و باعث شکوفایی قریحه طنز بسیاری از کاربران فضای مجازی می‌شود. اواخر تیرماه سال گذشته، درست زمانی که قیمت دلار در چهارراه‌ استانبول گرد و خاک عجیبی را به پا کرده بود و سایه سنگین این گرانی‌ها به بالای سر کالاهای اساسی هم رسیده بود، شاید تنها این محمد باقر نوبخت بود که می‌توانست از رسانه ملی به مردم اعلام کند که حال اقتصاد خوب است تا مردم هم در واکنش به این ادعا بگویند: «حال اقتصاد خوب است، اما حال نوبخت نه...»؛

کد خبر 379166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.