پوکی استخوان در کمین مردان میانسال

بررسی‌های جدید نشان می‌دهد مردان میانسال با کاهش تدریجی"تستوسترون" مواجه می‌شوند که خود عاملی برای افزایش احتمال ابتلا به پوکی استخوان است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یکی از مشکلاتی که مردان میانسال با آن مواجه هستند، تراکم استخوانی پایین است. بررسی داده‌های پزشکی ۱۷۳ زن و مرد در محدوده سنی ۳۸ تا ۵۰ سال حاکیاست که حدود ۲۸ درصد از مردان و ۲۶ درصد از زنان با مشکل تراکم پایین استخوان مواجه هستند.

به گفته محققان هر چند پوکی استخوان در میان زنان شایع‌تر است اما تراکم استخوانی پایین در مردان بسیار خطرناک است؛ این مسئله خطر شکنندگی استخوان‌ها را افزایش می‌دهد چرا که مردان دارای استخوان‌های بزرگتری نسبت به زنان هستند و هرچند تحت تأثیر تغییرات هورمونی ناشی از یائسگی قرار نمی‌گیرند، با کاهش تدریجی "تستوسترون" مواجه می‌شوند که خود عاملی برای افزایش احتمال ابتلا به پوکی استخوان است.

 این بیماری در طول چندین سال به کندی پیشرفت می‌کند و اغلب زمانی تشخیص داده می‌شود که یک ضربه خفیف و ناگهانی باعث شکستگی استخوان‌ها شود. بنابراین لازم است مردان در سن بیش از ۵۰ سال مبتلا به شکنندگی استخوان، تمام افرادی که با کاهش بیش از ۳.۸۱ سانتی‌متر در قد خود مواجه هستند و همچنین مردان بالای ۷۰ سال، عکسبرداری سنجش تراکم استخوان را انجام دهند. در این روش وزن مواد معدنی استخوان در هر سانتی‌متر مکعب اندازه‌گیری می‌شود.

برای حصول اطمینان از حفظ سلامت استخوان‌ها، توصیه می‌شود مردان در زمان سلامت، اقداماتی نظیر رعایت برنامه غذایی متعادل، مصرف کلسیم و ویتامین D کافی، پرهیز از استعمال دخانیات، انجام تمرینات ورزشی استقامتی، تقویت عضلانی و ارتقای مهارت‌های حفظ تعادل را انجام دهند. تمرینات ورزشی مفید برای حفظ سلامت مردان شامل استفاده از وزنه، دویدن آهسته، پیاده‌روی و بالا رفتن از پله‌ها می‌شود که بدن را در نقطه مقابل نیروی گرانش زمین قرار می‌دهد.

نتایج این مطالعه در مجلهthe American Osteopathic Association  منتشر شده است.

کد خبر 379165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.