کمبود ویتامین K باعث ناتوانی‌های حرکتی می‌شود

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد احتمال بروز مشکلات حرکتی در سالمندانی که دارای کمبود ویتامین K هستند، بیشتر از همتایان خود است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویتامین‌های K ، گروهی از ویتامین‌های محلول در چربی است که در کلم پیچ، اسفناج، کلم بروکلی، سایر سبزیجات برگ‌دار و حتی بعضی از مواد لبنی وجود دارد. اصلی‌ترین عضو این گروه، ویتامینK۱  یا "فیلوکینون" است که کبد در روند انعقاد خون و به منظور اتصال پروتئین به کلسیم از آن بهره می‌گیرد. ویتامین یا "مناکینون" نیز که در منابع حیوانی یافت می‌شود، نقش مهمی در بهبود سوخت و ساز استخوان‌ها و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان دارد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد سطوح پایین فیلوکینون در جریان خون، منجر به افزایش محدودیت‌ها و ناتوانی‌های حرکتی می‌شود، به گونه‌ای که این محدودیت‌ها در افرادی با سطوح پایین ویتامینK۱ ، حدود ۱.۵ برابر بیشتر از افرادی است که سطوح کافی از آن را در خون خود دارند. به علاوه احتمال بروز ناتوانی‌های حرکتی در این افراد تقریبا دو برابر بیشتر از همتایان خود است.

مطالعات پیشین نشان داده است که بین سطوح ویتامین K و مشکلات طولانی‌مدت سلامت نظیر بیماری‌های قلبی و آرتروز ارتباط وجود دارد. پژوهشگران مرکز تغذیه‌ دانشگاه "Tufts" در بوستون با بررسی ۶۸۸ زن و ۶۳۵ مرد در محدوده سنی ۷۰ تا ۷۹ سال دریافتند که کمبود ویتامین K باعث ایجاد بیماری‌های مزمنی می‌شود که زمینه‌ساز ابتلا به ناتوانی‌های حرکتی است و خطر ابتلا به آرتروز را در این افراد افزایش می‌دهد.

شایع‌ترین علل بروز این ناتوانی‌ها، آغاز مشکلات ریه، بروز آرتریت و ابتلا به سایر بیماری‌های مزمن است. به گفته محققان حدود ۳۰ درصد از سالمندان از انجام فعالیت‌های حرکتی محروم هستند و یا توانایی تحرک اندکی دارند که با توجه به رشد جمعیت افراد مسن، درک علل و عوامل این ناتوانی‌ها بسیار ضروری است.

نتایج این مطالعه در مجله Gerontology منتشر شده است.

کد خبر 379163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.