فرانسه در بازسازی شهرها از مشارکت مردمی بهره می‌برد

در دوران پساصنعتی، توسعه شهری با چالش‌های فراوانی روبه‌رو است؛ خصوصا در مواردی که نوسازی و بازسازی منجر به ایجاد هزینه‌های مازاد برای قشر کم‌درآمد جامعه می‌شود. به منظور مقابله با این قبیل تأثیرات منفی، فرانسه اقدام به راه‌اندازی سازمان‌هایی برای توسعه شهری کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهرهای کشور فرانسه موفقیت‌های چشمگیر و مهمی در زمینه بازسازی‌های شهری داشته اند و باتوجه به تراکم بالای شهرهای آن، این‌گونه موفقیت‌ها، پیشرفتی اساسی و مهم به حساب می‌آید.

رشد و پیشرفت جوامع پساصنعتی منجر به ظهور رویکردهای نوین برای حل چالش‌های برنامه‌ریزی در فرانسه شد و از سال ۱۹۸۲ که دولت مبنای عملکرد خود را بر تمرکززدایی قرار داد، قدرت مقامات محلی در اجرای راهبردهای حاصل از این برنامه‌ریزی‌ها افزایش یافت.

البته برای پیشگیری از منفعت‌طلبی برخی از ذی‌نفعان، در دهه ۱۹۹۰ چند تعهد قانونی به منظور مشورت با شهروندان و ساکنان تصویب شد که بر مبنای آن، پروژه‌های بازسازی در عین اعمال برخی انعطاف‌پذیری‌ها، به منظور پذیرش جامعه باید از اصول اساسی برنامه‌ریزی پیروی کند. به منظور اعمال این قوانین، فرانسه اقدام به ایجاد چند سازمان توسعه کرد که وظیفه آن‌ها حصول اطمینان از انجام تغییرات به صورتی است که ماهیت جوامع محلی را منعکس کند.

این سازمان‌ها دارای توان و ظرفیت مالی برای فروش زیر قیمت زمین‌ها و اختصاص یارانه به خانوارهای کم‌درآمد هستند. به علاوه سازمان‌های مذکور با استفاده از مشارکت عمومی اطمینان حاصل می‌کنند که ابتکارات به کار گرفته شده در راستای منافع جامعه محلی عمل می‌کند. در این زمینه چند ابزار برنامه‌ریزی ایجاد شد که در پیوند با مکانیسم‌های تامین مالی که با مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌ها در ارتباط است، به بهبود بازسازی شهری کمک می‌کند.

به این رویکرد "شهرنشینی عملیاتی" گفته می‌شود که منعکس‌کننده مذاکرات انجام‌گرفته میان سازمان توسعه و جامعه است. در حال حاضر سه پروژه مهم در شهرهای این کشور در دست انجام است که هر یک توسط یک شرکت توسعه و با استفاده از بودجه عمومی مدیریت می‌شود. این نوع مدیریت به ایجاد یک رهبری آشکار و غیرپنهانی کمک می‌کند که اصلی ضروری برای تکمیل پروژه‌های ۳۰ ساله محسوب می‌شود. به منظور بررسی عوامل مؤثر بر نتایج یک بازسازی خوب، در ادامه به بررسی این سه طرح می‌پردازیم.

پروژه Conflict Lyon

این پروژه که توسط شرکت بازسازی صنعتی "SPL Lyon" مدیریت می‌شود، بزرگترین پروژه بازسازی شهری در اروپا است و بازسازی ۱۵۰ هکتار زمین را در برمی‌گیرد. SPL Lyon قادر به تنظیم برنامه‌ریزی دقیق و اصول طراحی شهری است که به منظور فعالیت در پروژه، توسعه‌دهندگان موظف به ادغام آن‌ها با طرح‌های خود هستند. SPL، زمین‌ها را به نرخ ثابت به توسعه‌دهندگان می‌فروشد؛ البته پرداخت بهای زمین کافی نیست و خریداران باید در یک مسابقه طراحی شهری با یکدیگر به رقابت بپردازند. برنده می‌تواند فعالیت خود را آغاز نماید. Conflict Lyon موفق به جذب برخی سرمایه‌گذارن خارجی از جمله Nedo (سازمان توسعه انرژی و تکنولوژی صنعتی ژاپن) شده است. این شرکت پروژه مذکور را تبدیل به مدلی از آپارتمان‌های هوشمند و دارای انرژی مثبت کرده است که میزان تولید انرژی آن‌ها از مصرفشان بیشتر است.  

پروژه احیاء Île de Nantes

هدف این پروژه تبدیل ۳۳۷ هکتار از زمین‌های صنعتی یک منطقه به محیطی پایدار برای کار و زندگی است و تأکید بسیاری بر حفظ ویژگی صنعتی منطقه دارد. هدف دیگر آن نیز جذب شرکت‌های خلاق صنایع به سمت ایجاد یک منطقه هنری خلاق به منظور جایگزینی با صنایع کشتی‌سازی محلی است که در سال ۱۹۸۷ بسته شد. پروژه "Île de Nantes" که تا سال ۲۰۳۷ تکمیل خواهد شد، تحت نظارت یک شرکت بازسازی صنعتی به نام "ساموآ" قرار دارد. این شرکت با رایزنی‌ با ذی‌نفعان شهری، در حال توسعه دادن استراتژی‌های نوآورانه محیط‌سازی برای ایجاد مکانی مرتبط با گذشته صنعتی منطقه است.

پروژه Paris Rive-Gauche

 این پروژه که یکی از مهم‌ترین طرح‌های بازسازی درون شهری به حساب می‌آید، دربرگیرنده ۱۳۰ هکتار زمین در شرق پاریس، واقع در ساحل رودخانه سین است و هدف آن نوسازی زمین‌های صنعتی بایری است که در اطراف ایستگاه قطار "اوسترلیتز" قرار دارد. مدیریت این پروژه بر عهده یک شرکت توسعه محلی دولتی به نام Semapa قرار دارد. البته علی‌رغم نظارت این واحد، پروژه بر اساس مشارکت عمیق مردمی و برنامه‌های اصلاح شده انجام می‌گیرد. با توجه به فضای عمومی کم و تراکم جمعیت زیاد، مشکلات بسیاری در راه انجام این پروژه به وجود آمد ولی Semapa موفق به پیاده‌سازی و گسترش یک فرآیند مشارکت عمومی شد که به منظور حصول اطمینان از به نتیجه رسیدن اهداف ذی‌نفعان به انجام رسید. به کمک این سازمان، توسعه‌دهندگان از طریق یک فرآیند رقابتی برای دستیابی به بهترین نتایج طراحی انتخاب شدند که در نتیجه این انتخاب، Paris Rive Gauche دیگر فقط یک منطقه تجاری نیست بلکه یک محله واقعی شهری است با ترکیبی از مناطق کاربردی شهری از جمله دفاتر اداری، خانه‌ها، مغازه‌های خرده‌فروشی و خدمات محلی، فضاهای سبز که دسترسی مناسب به سیستم حمل و نقل عمومی نیز  آن را یک منطقه توسعه یافته شهری می‌کند.

ترجمه از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 379161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.