۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۹
روحانی وارد "دوشنبه" شد

رییس جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت و سخنرانی در پنجمین نشست سران کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا (سیکا) قرقیزستان را به مقصد تاجیکستان ترک کرده بود، دقایقی پیش وارد "دوشنبه" پایتخت تاجیکستان شد.

به گزارش ایمناف حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در دومین مرحله از سفر خود و به دعوت امامعلی رحمان، همتای تاجیکستانی خود شامگاه جمعه وارد دوشنبه شد.

رئیس جمهوری قرار است در پنجمین نشست سران کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا (سیکا) شرکت و سخنرانی کند.

روحانی پیش از عزیمت به تاجیکستان در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای که در بیشکک پایتخت قرقیزستان برگزار شد، سخنرانی و مواضع رسمی جمهوری اسلامی ایران را درباره مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تبیین کرد.

رییس جمهوری در حاشیه اجلاس شانگهای با «شیء جین پینگ»، «ولادیمیر پوتین» و «اشرف غنی» رییسان جمهوری چین و روسیه و افغانستان به صورت جداگانه دیدار و درباره توسعه روابط دوجانبه و تحولات منطقه و آینده برجام گفت‌وگو کرد.

یک هیئت بلندپایه سیاسی، رییس جمهوری را در سفر به کشورهای قرقیزستان و تاجیکستان همراهی می‌کند.

دیدار و گفت‌وگو با برخی سران کشورهای حاضر در این دوره از اجلاس طرح ایجاد نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) از برنامه‌های سفر رییس جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان است.

طرح ایجاد نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا (سیکا) در اکتبر‫ ۱۹۹۲ میلادی در چهل و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سوی «نور سلطان نظربایف» رییس جمهوری قزاقستان به منظور ارتقای روابط دوجانبه و همکاری میان کشورهای آسیایی با هدف ایجاد ثبات و برقراری امنیت در منطقه مطرح و این سازمان در سال ۱۹۹۶ به طور رسمی تشکیل شد.

نشست سران سیکا هر چهار سال یک بار و اجلاس وزرای خارجه هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود.

در حال حاضر سیکا ۲۲ عضو دارد و دربرگیرنده ۱۲ عضو ناظر مشتمل بر سازمان‌های بین‌المللی همچون سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری در اروپا، اتحادیه عرب و تعدادی از کشورها از جمله مالزی، اندونزی، ویتنام، ژاپن، اوکراین و آمریکا است.

ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و تایلند از جمله اعضای سیکا هستند.

انتظار می‌رود نشست سیکا در شهر دوشنبه که برای روزهای ۱۴ و ۱۵ ژوئن (۲۴ و ۲۵ خرداد) برنامه‌ریزی شده است، مقدمه‌ای برای مذاکره و صحبت در مورد حل و فصل مشکلات آسیا و یافتن راهی مؤثر برای ترویج ابتکارات در سطوح بالا باشد.

«شکور جان ظهوراف» رئیس مجلس تاجیکستان از رئیس جمهوری در فرودگاه دوشنبه استقبال کرد.

منبع: ایرنا

کد خبر 379155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.