وانت نیسان، وانت پیکان، پراید و تیبا در سرلیست خودروهای مردودی

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران از مراجعه ۳۹۸ هزار و ۲۷۰ دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی تهران از ابتدای سال ۹۸ تا نیمه خردادماه خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از شهرنوشت، یکی از مهم‌ترین مدارک هر خودرویی، داشتن برگه معاینه فنی است که در این صورت پلیس راهنمایی و رانندگی خودرو را توقیف یا مشمول جریمه می‌کند؛ حال یکی از مهم‌ترین شروط اصلی ورود به طرح LEZ داشتن معاینه فنی است. در غیر اینصورت خودروهای فاقد معاینه فنی در صورت تردد در شهر تهران به صورت مکانیزه توسط دوربین روزانه مبلغ ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.

سید نواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه طرح LEZ جایگزین طرح زوج و فرد شده است، اظهار کرد: لایحه دوم طرح ترافیک منطبق بر طرح کاهش آلودگی هوای شهر تهران است که در اجرای آن الزاماتی برای ورود خودروها به طرح بر اساس میزان آلایندگی دیده شده است؛ به طور مثال شرط لازم برای ورود به محدوده طرح کاهش یا zone دوم داشتن برگه معاینه فنی است. هر خودرویی که دارای معاینه فنی برتر باشد یعنی آلودگی هوای کمتری ایجاد کند شامل ۲۵ درصد تخفیف عوارض می‌شود. اگر خودرو برقی یا هیبریدی باشد شامل ۹۰ درصد تخفیف خواهد شد.

حسینی‌منش با تاکید براینکه سیاست شهرداری تهران ایجاد محدودیت در طرح جدید نیست، گفت: طرح زوج و فرد در گذشته از ماهیت آلودگی خارج شده بود و صرفاً به بحث ترافیکی تبدیل شده بود؛ در این میان موضوع سالم یا غیرسالم بودن خودروها مطرح نبود. طرح جدید اما طرح بسیار پخته‌ای است که مبتنی بر تجربه موفق بسیاری از کشورهای دنیا در زمینه کنترل آلودگی هوا بوده است. این طرح یک تشویق برای داشتن خودروهای سالم‌تر و پاک‌تر برای ورود به محدوده طرح ترافیک و zone دوم است تا با آسایش خاطر بیشتر و هزینه کمتر تردد کنند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه خودروهای دیزلی برای ورود به طرح محدودیت ندارند، تصریح کرد: این خودروها می‌توانند با داشتن برگه معاینه فنی وارد طرح شوند؛ به طور کلی اگر خودرو معاینه فنی نداشته باشد برای ورود به محدوده طرح مشکل خواهد داشت و حتی اگر هزینه عوارض هم پرداخت شود به عنوان فرد متخلف به حساب می‌آید؛ بنابراین داشتن معاینه فنی برای تمام خودروها ضروری است.

حسینی‌منش در مورد معاینه فنی خودروهای دولتی افزود: در مرحله دوم طرح کاهش، موضوع کنترل همه خودروها (شخصی، دولتی) در دستور کار قرار گرفت؛ هر خودرویی که دارای معاینه فنی نباشد برای ورود به محدوده طرح، اعمال قانون و جریمه می‌شود. البته درحال حاضر موضوع خودروهای نظامی همچنان لاینحل باقی مانده است.

وی گفت: از ابتدای سال ٩٨ تا نیمه خردادماه، ٣٩٨ هزار و ٢٧٠ دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده‌اند که این میزان در مقایسه با سال گذشته در حدود هشت درصد رشد داشته است. براساس آمار مراکز معاینه فنی ٢۵ درصد از خودروها از تست آلایندگی، هفت درصد از ناهم راستایی چرخ‌ها، چهار درصد از کمک فنر، ٩ درصد از تست ترمز و ١۴ درصد از عیوب ظاهری مردود شده اند. به صورت میانگین می‌توان گفت سه خودرو همیشه در تمام مردودی‌ها رتبه بالایی دارند؛ وانت نیسان، وانت پیکان و بعد از آن پراید و تیبا رتبه به ترتیب رتبه های اول، دوم و سوم را دارند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران خاطرنشان کرد: بیشترین تعداد مردودی نیز مربوط به میزان آلایندگی است.

کد خبر 379153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.